De leider
Elk team staat voor het begin van de competitie voor een moeilijke keuze. Er moet een leider worden gekozen. Elk teamlid heeft hierin een stem. Wie van jouw 4 mede-kandidaten is volgens jou een geschikte leider. Geen gemakkelijke vraag, want de positie van de leider is niet zomaar een positie. Een leider kan namelijk alleen unaniem worden weggestemd door een team, er moet tegelijkertijd een andere leider naar voren worden gedragen. Zodra er 18 kandidaten over zijn, volgt er al gelijk een belangrijke beslissing. De leider die het minst goed zijn team heeft geleid raakt zijn leiderschap kwijt. De andere 3 leiders mogen een nieuw team kiezen. Dit proces herhaalt zich als er nog 14 kandidaten over zijn. Zodra de laatste samensmelting is geweest, verliezen de leiders hun leiderschap.
Populariteit
Je populariteit bepaalt je positie op het eiland. Iemands populariteit wordt afgemeten in de populariteitspoll. Iemand die erg populair is, zal een goede eilandbewoner zijn, sociaal, hardwerkend en een echte 'Survivor', maar als je niet populair bent verander je al snel in een chagrijnige, nukkige, luie eilandbewoner die iedereen afbekt, niets doet voor zijn team en een confrontatie niet uit de weg gaat. Je zou zelfs willen dat je meer als Nolleke was. Maar elke medaille heeft zijn keerzijde. Iemand die erg populair is, is een geduchte concurrent voor een ieder en de eilandbewoners met winnaarsmentaliteit zullen niet bang zijn om hun tegenstander weg te stemmen of de 'zwakkere eilandbewoners' kunnen een complot smeden om jou van het eiland af te sturen. Het is dus erg belangrijk om een goede tactiek te kiezen.
Complotten smeden
Een manier om de weg naar victorie te vinden is 'complotten smeden'. Een methode die wordt aangemoedigd, maar ook een zeer riskante methode. Veranderingen kunnen ten alle tijde plaats vinden. Teamswitches, teamopdelingen in andere teams. Een groep dat een complot heeft gesmeden kan al snel uit elkaar vallen. Degene die begint met een complot smeden, moet goed uitkijken zodra iemand anders geen complot smeden, maar wel van jou dan weet dat je een complot wilt smeden, is hij een tegenstander die jouw 'complot' zal vrezen en kan proberen jou van het eiland af te stemmen. Daarbij loert er nog een geducht tegenstander op de vloer. Op het eiland is niemand zeker van zijn zaak en niemand is te vertrouwen. Vroeg of laat kan er verraad optreden en kunnen je verbond-genoten zich tegen je keren.
De Eilandraad
Na elke aflevering moeten ALLE teams naar de eilandraad. Iedereen uit elk team moet op iemand stemmen uit zijn eigen team. Elke Survivor stuurt mij een pm met daarin de naam van de persoon die hij het liefst uit zijn team ziet vertrekken + een reservestem voor het geval het uitdraait op een gelijkstand. LET OP! Er komt een speciaal EilandRaad-topic waarin elke Survivor zijn stem moet bekend maken, echter hij mag ook liegen over zijn stem. Het is makkelijker uit te leggen met een voorbeeld. Stel dat Jan, Piet en Klaas samen spelen en Jan post zijn stem in het speciale EilandRaad-topic. Jan heeft mij gepmd dat hij Piet weg wil stemmen, hij is eerlijk en post:
‘Mijn stem gaat uit naar PIET, omdat ik Piets inzet niet echt kan waarderen.’
,maar Jan kan er ook voor kiezen om te liegen in het desbetreffende topic. Jan heeft mij gepmd dat hij Piet weg wil hebben, maar wil verwarring stichten en hij zegt dat hij Klaas weggestemd heeft en post:
‘Ik heb gestemd op Klaas, omdat hij lui is.’
Pas nadat iemand zijn stem bekend heeft gemaakt in het EilandRaad-topic wordt zijn echte stem (die hij gepmd heeft) geactiveerd. Iedereen die niet stemt of zijn stem niet activeert stemt automatisch op zichzelf.
Aan het begin van elke aflevering leggen de 4 teams een proef tegen elkaar af. Het team dat deze proef verliest, zal de Survivor verliezen die ze in de EilandRaad hebben genomineerd.
Extra proeven
Wekelijks worden er extra proeven gespeeld, deze prijzen zijn vergelijkbaar met de voedselproeven van vorig jaar. Een team kan hiermee extra prijzen meewinnen zoals een zwarte stem, een wraakstem, een meesterstem een geluksvogelsstem. De leider van het team beslist welk teamlid de extra prijs krijgt toegewezen.
-Een zwarte stem: Hierdoor wordt je stem dubbel geteld
-Een wraakstem: Stel dat Jan en Klaas op Piet stemmen en Piet heeft zijn wraakstem ingezet, dan krijgt Piet 0 stemmen tegen en Jan en Klaas elk 1 stem tegen.
-Een meesterstem: Mocht de stemming gelijk eindigen, dan besluit degene die de meesterstem heeft ingezet wie er door gaat.
-Een geluksvogelstem: Mocht de stemming gelijk eindigen, dan gaat degene die de geluksvogelstem heeft ingezet door.
Deze stemmen mogen ingezet worden in de eerste fase van het spel.