Ook de oneerlijke spiermassa’ s van transgenders die willen deelnemen aan events voor vrouwen zijn op dit moment een lastig punt in de communicatie omtrent gender en met name hoe de diversiteit daarin een plek te geven binnen de sport zoals we die nu Kennen .
De transgenders zijn blij dat ze eindelijk uit mogen komen in de klasse van de gender waarmee zij zich identificeren en de tegenstanders van de transgender atleten zijn woest om de ongelijke middelen waarmee gestreden wordt .
Het voorstel om dan maar verschillende klasses in te richten (net als binnen de Paralympics )stuit op vrij veel bezwaar vanuit de atleten zelf , want zij worden dan als minder vrouw gezien als een cis vrouw.
Dus ik hoop dat met het opener worden van mensen over hun (gender)identiteit en hoe zij daarover willen worden aangesproken dat er ook in de samenleving als geheel een verschuiving kan plaatsvinden naar een respect en begrip Voor de persoon en we dat niet laten afhangen van sexe, geloof of afkomst etc
Dat met de spiermassa wil ik even op reageren. Het is namelijk niet waar dat dat voordeel oplevert. Als een trans vrouw hormonen slikt, zal haar spiermassa afnemen en vergelijkbaar zijn met dat van een cis vrouw.
Bovendien mogen trans personen al heel lang mee doen op top niveau, maar heeft er nog (bijna) nooit een trans persoon daadwerkelijk veel gewonnen. Als het echt zo'n voordeel was zouden ze ook steeds winnen. Maar dat gebeurt niet.
En ten slotte vind ik het ook vreemd persoonlijk dat dit lichamelijke voordeel een probleem zou zijn, maar wanneer een top zwemmer (Ben even zijn naam kwijt) een grotere long capaciteit heeft doordat hij zo geboren is, en hij daardoor alrijd wint, dan vind iedereen dat normaal en geen oneerlijk voordeel. Dus ik snap niet goed waarom het een anders zou zijn dan het ander. Het is ook niet zo dat cis mannen in transitie gaan om bij de vrouwen te kunnen winnen ofzo, want in transitie gaan is echt heel heftig. Dat doe je niet zomaar.
En ten slotte "tegenstanders en voorstanders van transgenders" vind ik zó vreemd klinken? Hoe kun je voor of tegen iemand zijn. Trans mensen bestaan, dat is geen mening...
Als iemand meer wil leren over trans personen en graag YouTube kijkt, zou ik Jammidodger kijken. Hij heeft veel videos hier over, is zelf een trans man en heeft er een PhD in!
Maar goed om even on topic te blijven. Ik denk dat er prima of man of vrouw in de widm vragen kan en dat als er ooit een andere optie nodig is ze die wel geven, want de vragen moeten alleen reële antwoorden geven lijkt mij. En dat is dus niet aan de orde geweest tot nu toe. Als ze het goede voorbeeld willen geven wat dat betreft kunnen ze nog in de eerste aflevering als de namen bij de kandidaten in beeld zijn de voornaamwoorden erbij doen om het te normaliseren.
En verder helemaal eens met Lucy
Uiteindelijk vind ik dat het het belangrijkste is om te luisteren naar de mensen die hier daadwerkelijk last van hebben / mee omgaan. Zij geven aan dat het helpt als wij als cis-mensen ook onze voornaamwoorden uitdragen, dus ik probeer dat te doen. Als zo iemand zegt: ik wil met hen/hun of die/diens of wat dan ook aangesproken worden, dan doe ik daar mijn best voor. Volgens mij hoeft het niet ingewikkelder te zijn dan dat