Ik zit nog te vol met gevoel over de serie om echt een analyse te maken, al zijn er natuurlijk eerder al puntjes vermeld waar ik het wel mee eens ben. Tijd genoeg om dat later allemaal nog eens verder te gaan analyseren, vooralsnog geniet ik nog teveel na..
Ik heb me al meteen ontzettend verheugd op de serie (ok, nog meer dan normaal
) op het moment dat we erachter kwamen dat het Zuid-Afrika zou worden, ergens in de zomer van vorig jaar. Ik wist toen al zeker dat dit een bijzondere serie zou gaan worden en dat gevoel is eigenlijk tijdens de serie alleen maar gegroeid.
De beelden waren écht puur oogsnoep, ik heb van elke seconde genoten wat dat betreft en ook van alle verschillende persoonlijkheden in de groep die alles bij elkaar zo'n bonte mix vormden die toch op één of andere manier er allemaal bijhoorden. Het maakte met name de hele dynamiek die tussen al die kandidaten tot leven kwam ontzettend leuk om naar te kijken - en de Mol die daar ultiem gebruik van maakte en dit wist te bespelen was een extra cadeautje. Omdat ik al vrij vroeg op de juiste Mol zat heb ik hem continu het spel zien spelen, hetgeen het nóg leuker maakte om naar te kijken.
Daarbij vond ik dat Art wel echt gegroeid is in zijn rol als presentator. Ik weet dat het een kwestie van smaak is welke presentatie je het 'best' vindt of niet, maar ik vond hem in dit jaar veel meer echt de presentator dan vorig jaar. Je kon dat verschil ook duidelijk in zijn houding merken, en dat pakte toch in de meeste gevallen goed uit en gaf de aflevering net een beetje meer cachet daardoor, vond ik.
Ik loop nu al een week lang rond met de muziek van de finale, in de trein - elke keer speelt het weer door mijn hoofd vooral omdat het de sfeer en de climax van de serie zo goed weergeeft. Iets waarin elke aflevering naar toe opgebouwd werd. Met erg leuke maar vooral ook slimme, scherp spelende finalisten die écht voor het spel gingen en een Mol die het echt scherp, actief, slim en met lef gespeeld heeft.
Een Canadese vriend van me die de serie met héél veel plezier heeft gevolgd verwoordde het erg goed denk ik, door te zeggen dat elke aflevering door de combinatie van de mix van kandidaten, de originele opdrachten, de twists, de prachtige locatie en cinematography een 'pure work of art' is. En dat de Nederlandse serie 'sophistication' heeft, die andere molseries níet hebben waardoor het een genot is om naar te kijken.
Een Zuid-Afrikaanse molliefhebbende vriend van me (die in Pietermaritzburg woont!) was diep geroerd en trots omdat hij vond dat zijn land echt prachtig in beeld was gebracht en daar enorm van genoten heeft. Een groter compliment kan je als makers niet krijgen denk ik.
Deze serie komt zéér zeker bij mijn favorieten van alle series tot nu toe, wellicht zelfs in de top 3. Daar ga ik later wel even over nadenken. Maar ik heb ondanks kleine verbeterpuntjes écht van elke seconde genoten. Waarvoor erg veel dank aan de productie, de presentator, de kandidaten en natuurlijk een zeer goede Mol!