InleidingIk dacht dat het misschien aardig was om wat over m'n benadering naar deze pool dit afgelopen jaar te schrijven. Wat inzicht geven in de benadering van dat beruchte moneyball goksyndicaat van Twente
Zoals ik elders eerder heb geschreven zijn er 2 verschillende benaderingen mogelijk: op basis van woorden, en op basis van cijfertjes.
Voetbal is het best cijfermatig te voorspellen; wielrennen woordelijk -- tennis.. cijfermatig. Maar, het is wel volkomen individueel, dus er zijn wel paralellen met mijn benadering hier, en bij de verschillende toerpools.
Desalniettemin zal ik niet de cijfertjes veel behandelen. Het zou saai worden, en ach, laat ik niet te veel weggeven
Doel & BenaderingGoed. Laten we beginnen met de basis: wat moeten we doen.
We moeten het meeste aantal punten halen - en daarvoor moeten we per categorie de beste spelers identificeren. [laten we even zeggen dat die 2 zaken gelijk zijn]
Hoe doen we dat?
Wel, zeg je nu mogelijk: dat is eenvoudig: hoe hoger men op de ATP ranglijst staat, hoe beter de speler is.
En dat is niet geheel incorrect. Het impliceert tevens dat het beste mogelijke team datgene is waarbij voor elke categorie de hoogst geplaatste spelers [dus die met het laagste rangnummer] worden gekozen. Dus dan bestaat je team uit de nummers 1, 4, 5, 11, 12, 13, 21.. und so weiter.
Dat zou inderdaad een vrij tot zeer sterk team zijn. Het heeft alleen 1 probleem: het haalt al het plezier uit het spel. Vrijwel alle persoonlijke inbreng [behalve verdubbelingen] die je hebt in je team, is de samenstelling. Dus als je ook die niet - waarom zou je dan spelen.
De opmerkzame lezer zal nu wellicht opmerken dat ik zelf tijdens FTT 2013 ook zuiver op nummertjes heb gelet
Dat was daarentegen niet met de optimale c.q. beste nummers, maar een ratatouille van priemgetalletjes en andere grappige cijfers.
Dit had eigenlijk 2 redenen:
1. Dan kon ik er aardig verhaaltje omheen tikken
2. Ik had volkomen geen verstand van tennis, kende misschien de top.. 10, hoogstens 20, spelers. En kon dus met geen mogelijkheid een goed team samenstellen.
Maar dat seizoen wel de tijd genomen om wat op te letten, zodat ik dit afgelopen jaar wel een serieus team in kon sturen.
Okay, laten we verder gaan. Als we wel een goed team willen, maar niet klakkeloos de topspelers van de ATP-lijst over willen nemen, moeten we snappen wat de ATP-lijst is.
De ATP-ranking lijstOkay, laten we verder gaan. Als we wel een goed team willen, maar niet klakkeloos de topspelers van de ATP-lijst over willen nemen, moeten we snappen wat de ATP-lijst is.
De ATP ranking is een interpretatie van tennissterkte. De tennissterkte zelf is iets waarvan we kunnen verwachten dat het 'bestaat' [bv: we kunnen met vrijwel totale zekerheid zeggen dat Djokovic beter is in tennis dan dat ik ben]. Het probleem is dat we die niet rechtstreeks kunnen meten. Het valt alleen te benaderen. Heh, dit begint bijna een college testtheorie te worden
Dat benaderen kan op een schier oneindig aantal manieren. Sommige manieren zijn slecht - bijvoorbeeld een ranking maken op looks, waarbij knappere spelers de betere tennisser worden geacht. Vermoedelijk niet de meest relevante methode.
Daarnaast is het bijvoorbeeld mogelijk om een ranglijst te maken op basis van toernooi-overwinningen. Dat wordt vaak gebruikt om te beargumenteren waarom Speler-X een betere speler is, dan Speler-Y 30 jaar eerder/later. Een stuk beter - maar natuurlijk nog verre van optimaal. Is een speler met 1 Grand Slam immers sterker dan een ander zonder GS, maar met 2 ATP-1000 toernooi zegens. Ja? En als de tweede speler 5 in plaats van 2 ATP-1000 zegens had? Of 5 Grand Slam-finales had gehaald zonder winst? Hoe zwaar weeg je alles.
De ATP ranking lost dat op een heel simpele manier op, door aan toernooien punten toe te kennen. Hoe sterker het toernooi, en hoe verder de speler komt, hoe meer punten het oplevert.