Gilles De Coster én kandidaten openen ‘De Mol aan Zee’: “Na enkele seconden vergeet je dat je in Blankenberge bent”
BLANKENBERGE - Zelf deelnemen aan De Mol? Het kan vanaf nu in Blankenberge. Dinsdag werd de pop-up van het populaire televisieprogramma geopend door presentator Gilles De Coster, mol Alina en enkele andere kandidaten. Naast een zomerbar aan het Vuurtorenplein is er een hyperrealistische VR-game. “Je wordt helemaal meegezogen: het is écht de moeite”, zegt Decoster.
De Mol aan Zee is een nieuw concept dat door corona wekenlang aan een zijden draadje hing. Uiteindelijk konden SBS en het stadsbestuur van Blankenberge samen toch doorduwen. In de zomerbar werd een duidelijk parcours met eenrichtingsverkeer aangebracht, mensen mogen maximum per vier binnen. “Het was zeker niet eenvoudig”, zegt Peter Quaghebeur, CEO van SBS. “Maar ik heb enorm veel respect voor de samenwerking met Blankenberge. Anderen kijken tandenknarsend naar wat er hier nu staat.”
Dat het productiehuis naar Blankenberge afzakt - er wordt voor meerdere jaren samengewerkt - is best opvallend. “Je hoort veel dat dit ‘VTM-turf’ is. Maar wij gaan naar alle steden waren veel volk komt. En Blankenberge voldoet aan die voorwaarde.”
En of er schoon volk present tekende. Naast presentator Gilles De Coster zakten ook Alina - de Mol van afgelopen seizoen - Christian, Salim, Bruno, Bart en Dorien af naar Blankenberge. Enkelen hadden elkaar al maandenlang niet meer gezien: de begroeting was dan ook hartelijk. Volgens De Coster was er nood aan dergelijk format - een toegankelijke VR-game met hetzelfde concept als het programma. “Na afgelopen seizoen hadden we 30.000 inschrijvingen. Als je iedereen wil meenemen, moeten we De Mol maken tot in het jaar 5020. Dat is een beetje problematisch. Ik word er ook niet jonger op”, grapte hij.
Nieuw-Zeeland als decor
Samen met enkele vrienden word je gedropt in een lege ruimte. Een bril, een controller en een digitaal ‘rugzakje’ katapulteren je naar Nieuw-Zeeland, het decor van het spel. “Ik heb het geprobeerd: het is adembenemend. Toegegeven: eerst was ik wat sceptisch. Maar na enkele seconden vergeet je dat je in Blankenberge staat. Ik vind het adembenemend”, aldus Decoster. Het spel duurt een halfuurtje. Wie wil bekomen van de emoties, kan terecht in de trendy zomerbar voor een drankje.
Blankenberge betaalde zo’n 40.000 euro om De Mol naar zee te halen. “Het waren intense weken”, geeft burgemeester Daphné Dumery (N-VA) toe. Zij probeerde het spel ook zelf uit. “We hadden met alle burgemeesters afgesproken om geen evenementen te organiseren, maar ik noem dit een belevenis. Het is de ideale manier om bezoekers te lokken en op een veilige manier van Blankenberge te laten genieten.”
Het Nieuwsblad 30/06/2020