Mooie discussie ontstaat hier
Worden veel goede dingen gezegd.
Als autist heb ik soms ook het "niet genoeg energie" probleem, maar gelukkig kan ik dat vaak ook wel overbrengen en heb ik een begripvolle omgeving. Ik plan ook niet te veel op 1 dag, of op opeenvolgende dagen.
Opmerking als ga even rustig zitten dan zakt het wel en even kletsen is toch gezellig, helpen me niet op zon moment.
Als iemand tegen mij iets zegt in de trant van "da's toch gezellig" dan kan ik iets antwoorden zoals "ja, zeker, maar iets kan gezellig zijn en tóch veel energie kosten. Ook leuke dingen kosten energie hè." En mocht het tot discussie leiden, dan maak ik onderscheid tussen "zin" (een betekenis die anderen soms hechten aan het woord energie, zo van "daar krijg je energie van". Nee, je krijgt er
zin van, maar het
kost nog steeds energie) en "brandstof" (de betekenis die ik zelf hecht aan het woord energie). Want als je dat eerste wel hebt en dat tweede niet, dan houdt het toch op. Binnen de wereld van autisme wordt soms de kreet "tijd, zin en energie" gehanteerd: om iets te kunnen doen, heb je alledrie nodig.
En ik redeneer ook: niemand heeft er iets aan als ik hier met tegenzin blijf. Ik ben ook wel eens op een voor mij te drukke oudejaarsavondfamiliebijeenkomst er even tussenuit gesneakt om te ontprikkelen, en daarbij dacht ik ook wel: "zij hebben het zo gezellig met elkaar, daar hebben ze mij niet bij nodig - ik ben benieuwd hoe lang het duurt voor iemand me mist." Daar werd ook niet moeilijk over gedaan verder, maar bij de volgende oudejaars ga ik het wel anders aanpakken.
Ik hanteer vaak het principe "NIVEA" - Niet Invullen Voor Een Ander. Niemand weet hoe een ander zich voelt, en je kan daar dus niet over oordelen. Als iemand zegt "ik ben moe", dan kan ik dat onmogelijk weerleggen, dus voor mij is dat dan gewoon waarheid. En daar pas je dan een mouw aan.
Ik vind het vaak juist goed als iemand aangeeft iets niet te kunnen wat ie wel had gewild en dat oprecht jammer vindt. Het is geen
keuze om weinig energie of veel stress te hebben.
Ik vind het mezelf niet waard vaak om [...]
Dit vind ik een hele ingewikkelde. Want ik schat zo in dat je eigenlijk wel weet dat iedereen gelijkwaardig is en dat je het, feitelijk gezien, dus wel waard bent om [wat dan ook]. Maar hoe ga je van die geredeneerde kennis naar de beleefde werkelijkheid? Ik weet het niet. Ik heb dat met mijn broer ook wel eens; dat ik iets zeg en hij antwoordt "ja,
cognitief weet ik best wel dat [...], maar ik
voel iets anders". Ik weet niet hoe ik daar mee overweg kan. Maar dat komt omdat ik zelf dingen heel cognitief en redenerend aanpak.