Auteur Topic: Voetbal Gouden Schoen  (gelezen 2309 keer)

Offline lebon simon

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Voetbal Gouden Schoen
« Gepost op: 16-12-2003, 11:07:39 »
In Belgie vindt binnenkort weer de uitreiking plaats van de Gouden Schoen. Dit is de trofee die de beste voetbalspeler uit de Belgische competitie van het afgelopen jaar wint. Het wordt trouwens een jubileum-editie, want de Gouden Schoen is reeds aan zijn 50ste verjaardag toe.

Vorig jaar werd Timmy Simons (Rode Duivel en Club Brugge) de laureaat, de jaren voordien waren dat Wesley Sonck (nu Ajax) en Jan Koller (nu Dortmund).

In de lange lijst ontbreken ook de grote namen van het Belgische voetbal uiteraard niet, zoals o.a. Paul Van Himst, Wilfried Van Moer, Jan Ceulemans, Michel Preud'homme, Jean-Marie Pfaff, Eric Gerets.

Het klassement wordt opgemaakt aan de hand van stemmen uitgebracht door journalisten en andere kenners van het voetbal.

Stel dat jij kon en mocht meestemmen voor een Nederlandse versie van de Gouden Schoen, welke spelers zouden dan jouw top 3 vormen ?

Let wel... het gaat over het JAAR 2003 (dus alle wedstrijden gespeeld tss. 1/1 en 31/12) in de Nederlandse competitie. M.a.w. zowel Nederlanders als buitenlanders komen in aanmerking.

Ik geef alvast die van mij...

1. Van der Vaart (Ajax)
2. Kezman (PSV)
3. Buffel (Feyenoord) (beetje chauvinisme mag wel)  ;)

Offline Kukai

• Forumlid
Re: Voetbal Gouden Schoen
« Reactie #1 Gepost op: 16-12-2003, 11:47:12 »
Buffel?

Leuke grap, trapte er bijna in.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Robin

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: 16-12-2003, 11:49:29 »
Ik mis Ibrahimovic in je lijstje... om zijn looks  :P
Augurken zijn net krokodillen!!!

Offline Kukai

• Forumlid
« Reactie #3 Gepost op: 16-12-2003, 11:52:19 »
Ik mis Ibrahimovic in je lijstje... om zijn looks  :P

Die krijgt de gouden elleboog!
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Ongewensd Persoon

• Forumlid
  • at the turn of the tide
« Reactie #4 Gepost op: 16-12-2003, 12:44:05 »
Dat is in Nederland ook wel, ook Trainer vh jaar, Talent vh jaar, Eerste Divisiespeler van het jaar en Keeper van het jaar. Ik zou zeggen:

Speler van het jaar:
1. Kezman
2. Trabelsi
3. vd Vaart 

Trainer van het jaar:
Ronald Koeman (kwartfinale CL)

Talent van het jaar:
Wesley Sneijder (is dit jaar doorgebroken, vorig jaar deze tijd kwam hij net bij AJAX  ::ok:: )

Eerste divisiespeler van het jaar:
Peter Uneken (FC Den Bosch)

Keeper van het jaar:
Dennis Gentenaar

Wie zijn er in België genomineerd?

Offline lebon simon

• Forumlid
« Reactie #5 Gepost op: 16-12-2003, 13:01:50 »
Onze keuze verschilt niet zo HEEL erg, he Chriz ?  ;)

In Belgie werkt het wel anders dan bij jullie, want er zijn dus geen nominaties. Ieder 'jurylid' (journalisten, oud-spelers, etc.) mag dus een top 3 inbrengen. Er zijn bovendien 2 stemrondes (1 bij het afsluiten van de competitie voor de zomer - in casu het seizoen 2002-2003), een 2de bij het einde van het jaar (binnenkort dus). Dan worden al die punten bijeen geteld en komt er een winnaar uit de bus.

Gezien het overwicht van Anderlecht in de competitie, verwacht ik dus wel een paars-witte Gouden Schoen dit jaar. Grootste kanshebber is volgens mij Aruna. Dat zou meteen de 1ste kleurling worden die de trofee dan kan winnen. Verder verwacht ik veel stemmen voor Kompany (het nieuwe grote Belgische voetbaltalent) en Bassegio. Outsiders zijn Moreira en Emile M'penza (allebei Standard Luik) en diens broer Mbo (Moeskroen) en in mindere mate de Bruggelingen Simons, Clement en Englebert. Maar verrassingen zijn nooit uitgesloten !

Ook bij ons zijn er nevenklassementen en dit keer (omwille van het 50-jarig jubileum) kunnen de kijkers ook een all time Gouden Schoen elftal samenstellen. Ik hou jullie hier in ieder geval wel op de hoogte...

Offline intikker

• Forumlid
  • Manu Chao - Mr. Bobby
« Reactie #6 Gepost op: 8-01-2004, 13:26:01 »
Speler van het jaar:
1. Kezman
2. Sneijder
3. Maxwell 

Trainer van het jaar:
Ronald Koeman

Talent van het jaar:
Wesley Sneijder

Keeper van het jaar:
Geert de Vlieger  :P
Life's a riddle, keep answering the questions...

Offline lebon simon

• Forumlid
« Reactie #7 Gepost op: 14-01-2004, 22:59:01 »
In Belgie is vanavond de uitreiking geweest en het was al na de 1ste stemronde duidelijk dat de grootste favoriet ook de uiteindelijke winnaar ging worden.

De 50ste Gouden Schoen ging naar de zwarte parel van Anderlecht, Aruna Dindane.

Uitslag Gouden Schoen

1. Aruna Dindane (Anderlecht) 494 punten
2. Walter Baseggio (Anderlecht) 116 ptn
3. Mbo Mpenza (Moeskroen) 109 ptn
4  Timmy Simons (Club Brugge) 99 ptn
5. Vincent Kompany (Anderlecht) 77 ptn
6. Nenad Jestrovic (Anderlecht) 61ptn
7. Wesley Sonck (Genk - nu Ajax) 57 ptn
8. Philippe Clement (Club Brugge) 57 ptn
9. Dany Verlinden  (Club Brugge) 43 ptn
10. Cédric Roussel (Bergen - Genk) 35 ptn

Offline Ongewensd Persoon

• Forumlid
  • at the turn of the tide
« Reactie #8 Gepost op: 15-01-2004, 12:33:48 »
en dik ook!! Ik ken Dindane helemaal niet, dus ik ben wel benieuwd. Naja, bijna alle Belgische spelers komen uiteindelijk naar AJAX (Sonck, van Damme, Soetaers, van Mul, Vermaelen)  ;D Of is het geen Belg? 

Offline lebon simon

• Forumlid
« Reactie #9 Gepost op: 15-01-2004, 12:41:46 »
Aruna is 'n Ivoriaan eik, dus ik verwacht niet dat hij naar Ajax zal komen. Ik hoop dat ie nog 'n tijdje blj Anderlecht blijft, maar ook daartoe is de kans eerder klein.  :-\

Offline lebon simon

• Forumlid
« Reactie #10 Gepost op: 15-01-2004, 16:38:43 »
Omdat het 'n jubileum-editie van de Gouden Schoen betrof (de 50ste in de rij al), konden de kijkers een all time dreamteam samenstellen uit de laureaten van de voorbije 50 jaar.

Dit was het resultaat...

Doelman: Jean-Marie Pfaff (el sympathico)
Verdedigers: Erwin Vandendaele, Lei Clijsters (vader van) en Erik Gerets (de leeuw)
Middenvelders: Par Zetterberg (Zweed), Enzo Scifo en Wilfried Van Moer
Aanvallers: Rik Coppens, Paul Van Himst, Jan Ceulemans en Marc Degryse

Wijlen Guy Thys is coach van de Platina Elf.