Malcolm, zo denk ik er ook over. Je hebt het prima verwoord.
Het feit dat deze jongen van allochtone afkomst is, vormt een deel van het probleem. Namelijk dat allochtone jongeren zich in onze samenleving niet opgenomen voelen, en schijnbaar moeite hebben om zich met de nederlandse normen en waarden te identificeren. Als het een Nederlandse jongen geweest was, dan had ik dat ook willen weten, en ook waarom hij dan tot die daad komt, die achtergrond zal anders zijn dan bij een allochtone jongen. En die achtergrond vormt het begin van de probleemanalyse en het zoeken naar een oplossing. De hele samenleving is er nu van op de hoogte, en kan meedenken hoe het anders en beter kan. Een grote denktank zeg maar.
Het is wel de taak van de media om te laten zien dat inderdaad niet alle turken moordenaars zijn. Elke medaille heeft 2 kanten, en het is de taak van de media om die te laten zien. Natuurlijk staan de overige allochtone leerlingen van die school en de overige allochtone en inwoners van Nederland (een enkele uitzondering daargelaten) net zo goed afwijzend tegenover wat er gebeurd is. En dat hebben we ook gezien. En dat vind ik goed.