Auteur Topic: Links of rechts?  (gelezen 125 keer)

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Links of rechts?
« Gepost op: 2-11-2024, 11:44:52 »
Laat ik meteen even zeggen waar dit topic NIET over gaat:

Hoewel Rob Kemps heel Europa op zijn kop heeft gezet met zijn aanstekelijke support-act, vooral tijdens het EK deze zomer, wil ik het daar hier niet over hebben (niets ten nadele van Rob Kemps, overigens).

De laatste jaren zie ik dat mensen alles, maar dan ook alles dat er mis is in de maatschappij, rechtstreeks of met een gedachtenkronkel, toeschrijven aan links.

Kijken naar de NPO? Niet doen, want ''links''. Het opnemen voor een minderheid: niet doen, want ''links''.......MSM kijken? Etc.....

Hoog tijd voor het herdefiniëren van de begrippen ''links'' en ''rechts".

Ik vind het gewoon veel te gemakzuchtig om alles waar je het niet mee eens bent, in de schoenen te schuiven van links of rechts (afhankelijk van de plek in het politieke spectrum waarin je jezelf het meeste thuis voelt). Ik vind dat die termen fout gebruikt worden.

Vandaar mijn gedachte: het moet anders. Is links per definitie slecht, en rechts per definitie goed? Ik denk dat het zo gemakkelijk niet is.

Maar hoe moet het dan wel?

Offline Tristan

• Forumlid
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Links of rechts?
« Reactie #1 Gepost op: 2-11-2024, 15:30:49 »
Sinds de Tweede Wereldoorlog hebben we eigenlijk alleen maar (centrum)rechtse en middenkabinetten gehad. Dus als je vindt dat het slecht gesteld is met de politiek, moet je de schuld dus juist aan de rechterkant van het politieke spectrum leggen.

Het Kieskompas heeft een mooi overzicht van het politieke spectrum. Onderstaande werd gebruikt bij de verkiezingen van 22 november 2023.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
Re: Links of rechts?
« Reactie #2 Gepost op: 2-11-2024, 17:40:27 »
Het gaat ook niet alleen over de politieke kant.

De druppel was voor mij dat nitwits de schuld van de natuurramp rond Valencia aan "links" probeert toe te schrijven. Niet gehinderd door enige inhoudelijke kennis, roeptoeteren ze dat de ramp werd veroorzaakt door het weghalen van stuwdammen.

Hoe dat technisch zit, kan ik niet zeggen. Maar wat ik wel weet, is dat het bij weggehaalde dammen juist ging om exemplaren die gevaarlijker zouden zijn, als ze bleven staan. En daar heeft zowel links als rechts in Spanje over besloten.

Waar het in dit geval om gaat, is dat er een willekeurige ingreep bij gehaald wordt om de schuld van een natuurramp in de schoenen te schuiven van links, terwijl er een heel andere oorzaak aan ten grondslag ligt. Zoek maar eens naar de term DANA. Dat weerfenomeen op het Iberisch schiereiland zorgt ook voor veel ellende op plekken waar geen stuwdam in de buurt te vinden is.

Deze ramp staat dus los van "links" en "rechts".

Je kunt tegenwoordig geen onderwerp meer vinden waar je géén linkse of rechtse opvatting over kunt hebben.
« Laatst bewerkt op: 2-11-2024, 17:49:52 door Bodejos »