Blijkt maar weer dat de ideeen over wat een goede Mol is, enorm veranderd zijn in de loop der jaren.
De Mol mag best geld binnenhalen wat mij betreft, maar hij/zij moet ook veel ónopvallend saboteren. En blijkbaar is dus niet iedereen in de wieg gelegd om een goede Mol te zijn. De mooiste molacties in het verleden vond ik die waar de Mol uiteindelijk zijn gedeelte (op het oog) wel goed vervulde, maar hij/zij ervoor zorgde dat de anderen hun deel niet tot een goed einde konden brengen. Of anderen de schuld kregen of zelfs zichzelf de schuld gaven.
Voorbeelden:
- 3e Vlaamse Mol: Marc zorgt ervoor dat zijn groepje de opdracht haalt, hij trekt zelfs eigenhandig een van zijn medespelers over een hoge muur. Hij is fanatiek en supergoed. Maar daardoor zorgt hij er tegelijkertijd wel voor dat er bijna constant herrie is van het kleiduivenschieten, waardoor de slapers hun deel niet halen en de opdracht verloren wordt.
- Nog een briljante actie van Marc in de 3e Vlaamse Mol: Op een gegeven moment wordt Marc door een aantal kandidaten verdacht (ook door een foutje van de productie waardoor een paar kandidaten iets gezien hebben wat niet de bedoeling was). Er komt een opdracht waarbij men uiteindelijk moet bepalen welke schroef er mist uit een bouwpakket (van een bed o.i.d.). Marc kiest de goede schroef, maar doordat sommigen denken dat hij de Mol is, kiezen ze natuurlijk juist niet die schroef die hij zegt dat het is. Opdracht verloren en twijfel gebracht in de verdenkingen. Shadia stemt hierna zelfs op een ander en moet het spel verlaten.
- 3e Nederlandse serie: Middelpunt van de driehoek bepalen. George zit in een groepje met Kerstin. Het blijkt dat Kerstin totaal niet weet hoe je het middelpunt van een driehoek bepaalt, dus het makkelijkste voor George zou zijn geweest om haar te volgen. Maar dat doet hij niet (George speelde níet de domme, passieve kandidaat). Hij legt juist perfect uit hoe je het middelpunt vindt (jeej, held!). Alleen gaat hij uiteindelijk wel nét op de verkeerde plek zoeken.
Alleen, dat valt niemand echt op, want achteraf loopt iedereen vooral elkaar te beschuldigen van slechte communicatie e.d. Prachtig!
enz.
Ik hou dus van slimme, subtiele mollen. Mollen die soms de held zijn, maar tóch saboteren. Maar op een manier dat de rest er zijn vinger niet op kan leggen. Mooie uitspraak van Karen uit de 3e Nederlandse serie (die samen met George in het denkersgroepje zat in de mislukte denkers/doeners/dromers-opdracht): "Er is gesaboteerd en ik denk dat het bij ons in de groep was, maar ik weet niet hoe!!".
Iemand die opvallend saboteert is de term 'mol' niet waardig, i.m.h.o.