Poll

Wat vinden jullie ervan?

Ik ben tegen de oorlog. Oorlogen zijn per definitie al slecht
0 (0%)
Ik ben tegen, ze hadden het de vorige keer gelijk af moeten maken
3 (18.8%)
Ik ben eigelijk tegen, maar als het moet dan moet het
8 (50%)
Ik ben voor, hadden ze maar de wapens moeten inleveren
4 (25%)
Ik weet het niet, geen mening
1 (6.3%)

Totaal aantal stemmen: 34

Auteur Topic: De oorlog in Irak  (gelezen 10958 keer)

Offline Tijgertje

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tijgerrrrr
Re:De oorlog in Irak
« Reactie #80 Gepost op: 25-03-2003, 11:32:06 »
idd heel mooi de zekerheid. zo van nu weet ik wat ik kan verwachten en straks misschien niet meer. Of dat goed is om zo te denken, ik denk van niet , maar ik vind het wel begrijpelijk.
Voor ons (voor mij iig ::)) is het heel moeilijk te begrijpen. Wij zitten niet daar, wij weten niet hoe het is met saddam aan de macht, wij weten niet precies wat hij allemaal met je doet als je het ergens niet mee eens bent, wij weten niet hoe groot de angst is, wij weten niet hoe die mensen denken enzenzenz. Als Balkenende nou morgen zegt dat hij Nederland gaat overnemen (beetje onwaarschijnlijk, maar goed, ik moet ff een voorbeeld geven...), lukt dat hem toch voor geen meter? Mensen hier pikken dat toch niet? Daarom kan ik het me niet voorstellen dat zo'n eikel de macht heeft gekregen over een land waar Nederland een paar keer in past.

Nu te huur in Zeeland: Strandstoelen! Slechts €3,00 per dag.

Offline mollemans

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • The fab 4
« Reactie #81 Gepost op: 25-03-2003, 16:06:55 »
dat is nu het verschil in cultuur... of in religie...

voor veel iraqezen is hun leider bijna gelijk aan de rechterhand van allah.

we zijn de zingende en dansende onzin vd wereld

Offline Tijgertje

• Forumlid
  • Tijgerrrrr
« Reactie #82 Gepost op: 25-03-2003, 16:15:12 »
dat is nu het verschil in cultuur... of in religie...

voor veel iraqezen is hun leider bijna gelijk aan de rechterhand van allah.
Ze zijn gehersenspoeld. Maar maakt het het dan goed dat saddam slachtoffers kan maken omdat mensen erin geloven. Anders gezegd, als jij samen met een hele groep anderen geloven dat het goed is om te stelen en je steelt omdat je dus denkt dat het mag, is dat dan goed of slecht? Ben jij dan goed of slecht?
Ik hoop dat je begrijpt waar ik heen wil, het is moeilijk uit te leggen nl...

Offline mollemans

• Forumlid
  • The fab 4
« Reactie #83 Gepost op: 25-03-2003, 17:33:16 »
wie bepaalt dat ze gehersenspoeld zijn???  Als het cultureel bepaald is dat er lijfstraffen zijn op bv diefstal en dat is daar gemeengoed, kunnen wij dan zeggen nee dat mag niet..

Kijk ik weet wel precies wat je bedoelt en ben het wel met je eens dat het gezien vanuit onze westerse opvatiing niet goed is wat daar gebeurd en ik zou er zelf nooit willen zijn, maar mogen wij heb veroordelen omdat ze anders zijn of anders denken.(respect voor je medemens en hun ideeen, ook al zijn die bij osn totaal absurd).

Het wordt in mijn ogen ietsa nders als je de gebruiken van een volk(Marokanen bv) in een ander land (bv Nederland wilt overhevelen omdat er een grote groep Marokanen is in nederland(het gebruik van hoofddoeken op openbare scholen is zo'n item). In Marokka heel normaal en hier niet, dat levert een cultuurschock op en daar zal in bemiddeld moeten worden.

Een heel schrijnend voorbeeld is de steniging van overspelige vrouwen in Nigeria. Vanuit onze culturel bagage niet menselijk, wreed. maar in Nigeria (helaas) realiteit. Mogen wij hen dan daarvoor veroordelen omdat al eeuwen hun cultuurgoed is..

Het gaat er allemaal om, vanuit welke visie je iets bekijkt en bedenk wel aan elke medaille zitten 2 kanten. Elk voordeel heeft een nadeel.

Offline CALIMERO

• Forumlid
  • Wat een mollestreek!
« Reactie #84 Gepost op: 25-03-2003, 19:44:12 »
Allemaal waar mollemans maar zolang je aan mensenrechten komt dan ben je verkeerd bezig. En let wel je hebt cultuurverschillen , maar mensenrechten hoeven niet cultuur gebonden te zijn. Ik vind het erg dat in sommige landen de schending van mensenrechten aan de lopende band plaats vinden. Voorbeelden genoeg : Irak ,China, landen in Afrika zuid Amerika etc.
De volgende vraag is of je dan als buitenstaander Amerika in dit geval gerechtigd ben om daar iets tegen te doen. Hele moeilijke kwestie, ik zelf denk dat je in geval van ernstige overtredening in een soort coalitie , na herhaalde waarschuwingen , wel wat zouden moeten kunnen doen. Ook militair ingrijpen.

Deze oorlog echter is niet het gevolg van overschrijden van mensenrechten, of is niet de reden waarom deze door amerika is begonnen. Anders en dat is al meer gezegd , had amerika ook wel ingegrepen in andere landen op de wereld. Wat het werkelijke doel van amerika is  mij niet duidelijk. Zijn het de massavernietigswapens, het bestrijden van terrorisme, de olie, de geschonden mensenrechten, een trauma in de familie Bush? Er is blijkbaar bij heel veel landen twijfel over de argumenten van amerika want dat blijkt uit de grote verdeeldheid in de VN. Dus  vind ik dat deze  oorlog niet gerechtigd is.

Volgend jaar : Wie is de kandidaat ?

Lowprofile

• Gast
« Reactie #85 Gepost op: 25-03-2003, 23:41:14 »
Het is helaas wel zo dat de 'mensenrechten' zoals wij die hier kennen ook cultuurgebonden zijn.
Heel wat bevolkingen van derdewereldlanden zijn absoluut niet gediend met onze godsdienstvrijheid. Zij vinden dat bijzonder chokerend.
Amnesty Internationaal heeft 20 jaar geleden heel wat communicatie-problemen met 'regimes' gekend omdat zij toen vanuit onze westerse optiek een beeld gingen opdringen aan derde wereldlanden.
Als ik zeg 'toen' is het omdat ik niet weet hoe die problematiek nu aan de orde is binnen A.I. Overigens ben ik daar trouw lid van.

En niets is wat het lijkt. Ik ken hier in Brussel een marokaanse studente uit Kenitra, die hier niet woont maar alleen maar komt studeren. Wel, zij leert mij heel wat bij over Marokka en ik bleek vol vooroordelen te zitten. En ik ben toch niet echt een VlaamsBlok stemmer.
Wat blijkt: de marokkanen die in België zijn komen wonen, komen uit een arm, onderontwikkeld en conservatief gebied in Marokko.
Zijzelf is wel islamiet gelovig, maar ze denk er niet aan een hoofddoek te dragen en gaat regelmatig in discussie met meisjes die dat wel doen.
Maar ze zal dan bijvoorbeeld niet alleen over straat lopen, tenzij dat echt moet, want dat hoort gewoon niet in haar cultuur. Als ik haar ergens in de stad oppik, zal ze altijd binnen staan te wachten, nooit buiten. Voor de rest schuwt ze geen onderwerp: prostitutie, drugs, aids, voorbehoedsmiddelen, ze heeft over alles een moderne mening.

Kortom: wat je niet kent, moet je met schroom benaderen. Er bestaat een Mongoolse stam waar het 'not done' is om smakelijk te lachen. Als zij dus een grap vertellen, vertrekken ze geen spier op hun gezicht, maar slaan ze met hun handen op de tafel... lachwekkend natuurlijk. Maar voor hen (hun?) zij wij de rare apen.

Terug naar Irak. Wat had er dan moeten gebeuren ? Want dat is de vraag.
De bevolking had van ons de middelen moeten krijgen om bij hun (hen?) orde op zaken te stellen, zelfs als dat wapens betekent. Maar ook dit is theorie, want wie gaat er bepalen op basis van welke normen wie er ginds juist in zijn schoenen staat ?
De VN ? Het is idd een zwakke organisatie, maar door wiens fout ? Wie is er op de hoogte hier van het budget van de VN en welke landen wel/niet hun gedeelte van de kosten betalen ? En ja, we komen weer bij de VS terecht die al jaar en dag hun bijdrage aan de VN NIET betalen. Dat was al zo van voor het bewind van Clinton. Als je wilt dat er iets niet werkt, geef je het geen geld.
Het is natuurlijk te eenvoudig uitgelegd, maar wat gebeurt er. De VS geven aan de VN niet de financiële middelen die het nodig heeft, en gaan dan roepen dat als zij de vuiligheid niet opruimen niemand het zal doen. Makkelijk.

Offline mollemans

• Forumlid
  • The fab 4
« Reactie #86 Gepost op: 26-03-2003, 00:03:34 »
Lowprofile had al eerder het idee met jou te connecten, maar als ik dit zo lees, klopt dat geheel.

Mensen rechten zijn helaas wel cultuurgebonden, neem nu gewoon bepaalde initiatie rituelen in bepaalde stammen of offers aan goden(en ja nog steeds offeren er volken mensen aan goden).

Maar terug naar iraq. wat is de reden voor deze oorlog. eerlijk gezegd ik zou het niet weten. Ik blijf er bij dat het gaat om de olie, er zouden nl al contracten zijn met een nieuw te vormen regering over de ontginning ervan. Dat is dan ook de reden waarom rusland zo fel tegen de olie is, omdat zij die contracten met saddam zou willen sluiten( niet mijn stelling, maar ergens gehoord).

Het regime omver werpen omdat het mensonterend zou zijn, vind ik getuigen van weinig tact. want wie bepaalt wat er mensonterend is, en waarom hier wel en daar niet.

een vrolijke noot bij iraq, die boer met zijn puddinggeweer die de helikopter neerhaalde, nou ja, gaan we dat moeten geloven. de chopper maakte een noodlanding en hij zag het staan, denk ik eerder
.

een trieste noot, de angst in de ogen van amerikaanse krijgsgevangen, die nu voor het eerst echt bang zijn, zij meenden echt als redder des vaderlands binnengehaald te worden. Volgens hen was dit meer een oorlog voor vrede in iraq dan een oorlog tegen Iraq. (shame on u for not letting them know mr Bush>

Offline Cora Bora

• Forumlid
  • CB&T secret-mole-org
« Reactie #87 Gepost op: 26-03-2003, 08:43:28 »
klopt mollemans. heb ik ook gelezen. rusland, china en frankrijk hebben met irak (lees hoessein) een contract afgesoten dat na de embargo hun de olie mogen ontginnen. we kunnen hierdoor dus ook concluderen dat alleen duitsland werkelijk waarschijnlijk om "nobele" redenen geen oorlog wil, de rest is ook alleen tegen vanwege economische conseqenties...
wat een wereld.

Offline Talpa

• Forumlid
« Reactie #88 Gepost op: 9-04-2003, 15:17:46 »
Om dit topic maar weer even boven te halen: hebben jullie de beelden van Bagdad al gezien? Het lijkt wel of de oorlog nu al gewonnen is...
De amerikaanse tanks staan in hartje Bagdad en de bevolking zelf lijkt daar wel blij mee te zijn.

Offline Tijgertje

• Forumlid
  • Tijgerrrrr
« Reactie #89 Gepost op: 9-04-2003, 15:38:01 »
Hebben jullie die paleizen gezien :o  Gelukkig heeft de bevolking dat hele spul al geplunderd, dat spul zou ongetwijfeld van hun geld gekocht zijn. Irakezen die nog twijfelden weten nu wat hun "leider" hun allemaal heeft aangedaan.

« Laatst bewerkt op: 9-04-2003, 15:38:34 door Tijgertje »

Offline Talpa

• Forumlid
« Reactie #90 Gepost op: 9-04-2003, 16:43:07 »
Nu op tv: het standbeeld van Saddam dat verwijderd wordt. :D

Offline Han13

• winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
« Reactie #91 Gepost op: 9-04-2003, 17:05:46 »
Ik heb 't gezien net op televisie. Toch wel dramatisch zoals 't beeld nog effe bleef hangen.

Trouwens echt 'n domme actie van die soldaat om de Amerikaanse vlag om 't beeld te hangen.  :-\

Offline Cora Bora

• Forumlid
  • CB&T secret-mole-org
« Reactie #92 Gepost op: 13-04-2003, 16:26:34 »
ze kunnen volgens mij hun tijd en energie wel beter besteden..