De beste plek om deze discussie neer te zetten, leek me dit topic. Ik wilde er geen nieuw voor openen, omdat ik vind dat het enigzins op de eerdere berichten aansluit. Mocht iemand an de modjes vinden dat dit toch een heel ander soort discussie is dan wat hier al in het topic staat: splits het dan maar af.
''We'' hebben nu door middel van (voornamelijk) twiter-koppelingen heel wat kandidaten kunnen achterhalen. Maar van de 8 vrijgegeven namen, waren er 2 toch wel verrassend te noemen. Ik weet niet of de naam Tania Kross ooit eerder is gevallen, de naam Paulien Cornelisse een enkele keer geloof ik.
Maar een feit is dat 2 van de 8 namen niet correct waren (het percentage kan nog omhoog als de ontbrekende namen correct zijn, maar dit even terzijde).
Wat leren we hier nu van? Twitter geeft veel prijs door slim te combineren, maar niet alles. De makers weten dit ook, en laten het gebeuren. Wellicht omdat niet alle namen voortijdig op tafel kwamen te liggen, maar misschien is er een andere reden.
Stel nou: kandidaten en makers krijgen een twitterverbod. Aan het niet twitteren alleen kun je niets aflezen, behalve wellicht de opname-periode.
Wat kunnen de makers met twitter, wat kunnen wij met twitter, in dit verband?
Ik vraag me af of het eigenlijk wel wenselijk is om de kandidaten, inclusief presentator en crew een twitterverbod op te leggen. Daar heb ik de volgende gedachte over: molloten willen doorgaans al maanden vantevoren weten wat ze eigenlijk helemaal niet WILLEN weten: wie doet er mee, waar is het opgenomen, en wie is de presentator?
Gelukkig is er geen man over boord, als (een deel van) deze informatie uitlekt, hiermee is namelijk nog niet de identiteit van de mol uitgelekt.
Als ook twitter geen bron van informatie kan zijn, zullen molloten toch aan hun info willen komen. En bij wie moet je dan zijn? Je kan JP bestoken, die laat niets los, je kan Art of de AVRO gaan stalken, in de hoop dat iemand desondanks iets los laat.
Ik ben deze ''verhandeling'' begonnen, en mijn mening is: laat het zo. Dan hebben wij in het molloze seizoen iets om ons mee bezig te houden, en de insiders worden met rust gelaten. Eerlijkgezegd voelde gisteravond als een ''mol-aflevering'', het gevoel van de mol-donderdagavond was er weer even.
Hoe denken jullie hierover, moet alles worden dichtgespijkerd, zodat er echt helemaal niets kan uitlekken? We hebben in seizoen 10 gezien dat er altijd mensen zijn die totaal niets hebben met Wie is de Mol?, en zich niet gebonden achten, waarom zouden ze ook, aan wat voor geheimhouding dan ook.