Ik weet bijna 100% zeker dat ik - hint of geen hint - op Kees uitgekomen was.
Ook nog even sterk als nu zo niet sterker eigenlijk omdat hij al in mijn lijstje stond van mensen om in de gaten te houden, en ik na afloop van afl 2 hem al vrij sterk verdacht, zij het dat ik ook altijd een nummer 2 en 3 had (en outsider 4, Zarayda waarin ik niet echt geloofde maar 'you never know..'), die ik ook in de gaten hield.
Toen heb ik de hint gelezen en eigenlijk gezocht naar zowel wat het ondersteunde (omdat ik dat toch al deed vanuit mijn eigen indrukken) alsmede naar datgene wat het zou kunnen ontkrachten.
Gevolg was dat ik in afl 3 bijna zeker wist dat verdachte 2 en 3 bijna zeker niet de mol konden zijn - hoewel ik nr 2 (Paulien) nog wel een tijdje in het oog gehouden heb. Zarayda heb ik nooit verdacht maar evenmin echt kunnen schrappen wat wel irritant was - vooral omdat veel internationale volgers in die tunnelvisie zaten.
Maar vanaf afl 4 en vooral 5 wist ik het zo goed als zeker, ongeacht priesterhint (al was dat wel een stukje ondersteuning). Ik zou zéker nooit alleen afgegaan zijn op een hint sws, hoe sterk ook. Uiteindelijk wil ik het zelf uitvinden, en ik ben zeker niet pertinent op zoek gegaan naar bewijs om het te steunen, juist ook om het onderuit te halen. Maar ik zag alleen maar meer bevestiging naarmate de serie vorderde, en bevestiging dat de anderen het níet waren. Met als definitief omslagpunt het Mollenspel aan het kampvuur, mijns inziens perfect Mols gespeeld door Kees.
Dus nee, ik had de hint zeker niet nodig gehad het heeft me zelfs een tijdje in de weg gestaan denk ik omdat ik zélf dingen wil uitvinden niet wil toegeworpen krijgen..
Hoe mooi ik de hint verder ook in elkaar vind zitten, ik hoop echt van harte dat we dit voortaan niet nogmaals krijgen. Voor de níet verdenkers is het vervelend omdat het een soort anti/ik wil het niet-verhaal wordt in plaats van iets gewoon positiefs. En voor de verdenkers is het ook niet prettig omdat je zélf je mol ontdekken wilt, met af en toe een leuke cq goede/sterke hint die wel de goede kant uit wijst maar die toch wat meer aan interpretatie overlaat dan deze, graag omdat we uiteindelijk die jacht nu zo graag willen. Ik snap nog steeds niet waarom ze dit gedaan hebben, en ik weet dat ik daarin niet de enige ben. Gewoon jammer omdat het verder een prachtig seizoen was met een echt goeie Mol.
Maar goed, het antwoord is dus ja, ik weet zo goed als 100% zeker dat ik op Kees uitgekomen was en ook ongeveer op hetzelfde tijdstip zo niet eerder door juist dubbelcheck van de hint..