Lang, lang geleden was er ooit een theorie genaamd
Iedereen gelijke kansen en die was uitgevoerd door
Erik TKS en bedacht door
Gotcha (dank Heinz). Die theorie heb ik de laatste jaren niet meer gezien en ik vond 'm altijd wel intrigerend, omdat die gegevens gebruikt die in andere theorieën niet worden ingezet - de groepjesverdeling.
Helaas heb ik de berekeningen die Erik destijds maakte nooit begrepen, maar de achterliggende gedachte van zijn theorie was:
de mol geeft iedereen gelijke kansen om hem/haar aan het werk te zien. Oftewel, de mol zit zo veel mogelijk met
verschillende mensen in groepjes.
Interessant genoeg zijn de opdrachten in de eerste drie afleveringen van 2014 eigenlijk bijna allemaal opdrachten waarbij deelnemers verdeeld worden in kleine groepjes. Tweetallen, drietallen. En dat is het geschiktst voor het analyseren van de theorie van gelijke kansen. Dus ik heb zo op mijn eigen manier eens alle groepjes genoteerd - zie de afbeelding hieronder.
De beslissingen die ik genomen heb bij het wel of niet meetellen van elk groepje staan in onderstaande spoiler (vanwege de relatieve saaiheid van dergelijke data):
- 1.1 - envelop zoeken op de markt - vijf tweetallen
- 1.2 - lasershow - vijf tweetallen
- 2.1 - opera - alleen Owen en Susan zijn een tweetal
- 2.2 - tv-gebouw - alle duo's die samen vertrokken vanuit de controlekamer zijn een tweetal - ook zij die geen opdracht vonden. In deze opdracht is overlap tussen de duo's, te weten Tygo-Freek-Owen.
- 3.1 - dropping - één tweetal en twee drietallen
- 3.2 - roeiwedstrijd - groepsopdracht, geen groepjesverdeling
- 3.3 - executie in duo's - vier tweetallen.
En daar komt het volgende uit:
Het eerste dat mij opvalt aan de afbeelding is dat eigenlijk
iedereen wel heel erg met allerlei verschillende mensen gaat. Er is eigenlijk niet echt een opvallend tweetal dat altijd met elkaar gaat. Ik vind dat eigenlijk wel een mooi resultaat.
Nu is de vraag,
hebben we hier iets aan als het gaat om het vinden van de mol?Zit de mol in met
meeste verschillende mensen in groepjes? Dan maken
Sofie en
Susan meer kans.
Kunnen we misschien iets afleiden uit de twee afvallers (met grijze lijnen gemarkeerd)? Heeft diegene die in groepjes zit met de afvallers, een grotere kans de mol te zijn? (als in, de mol werkt iedereen het spel uit door iedereen te misleiden?) Met die gedachte is
Susan het verdachtst.
Of juist niet?
Doet de mol aan pactjes of intensieve samenwerkingen? Kunnen we dan
Freek en
Tygo een kleinere kans geven vanwege de driedubbele lijn tussen hen? Zou het slim zijn om pactjes buiten de opdrachten om die we in beeld zien, mee te nemen in de gegevens? (zoals we een stukje
Susan-
Daphne vinden in het terugblik op aflevering 3)?