Wat meegaand betreft begrijp ik niet goed waarom Jochem niet is meegenomen. Hij volgde de gele lijn, waarlangs Roos is gelopen en ontvoerd, naar later bleek. Jochem is best een tijdje alleen geweest en moet ook ongeveer bij de uitgang zijn geweest.
Nu zijn Jeroen en Diederik, een koppel, ontvoerd. Dus had dat net zo goed kunnen gebeuren bij Roos en Jochem.
Wat zou hier achter zitten?
Roos is 2x weg geweest en Jeroen ook. Moet een reden hebben maar welke?
Ik denk dat er in eerste instantie de hoop was bij de makers dat er nog een opdracht met geel touw, waarbij een duo zich moet opsplitsen, gevonden zou worden. Dat gebeurde niet. Er zijn vier mogelijkheden waarom Diederik is meegenomen en niet Jochem:
- Yvonne was inmiddels bij Jochem.
- Een willekeurige keuze tussen Diederik en Jochem door de makers (bijv. kop of munt).
- Jochem is de mol en wou zelf niet ontvoerd worden.
- Diederik is de mol en wou wel ontvoerd worden. (Deze vind ik minder waarschijnlijk, omdat het een risico is om pas later meegenomen te worden. Er is kans dat een van de andere kandidaten zich bij hem heeft aangesloten.)
Ik ben aan het afdalen in de Jochem tunnel en zie best een mogelijkheid in optie 3. De mol weet dat er mensen ontvoerd gaan worden. Om dat tot een succes te brengen moeten opdrachten met gele draad gevonden worden. Dus loop je als mol naar zo 'n opdracht.
Jeroen en Diederik lopen ook naar zo 'n opdracht. Toch vind ik het voor hen minder
verdacht. Jeroen in meteen uit het spel en heeft daardoor weinig invloed op deze opdracht, als ontvoerde moet hij ook de opdracht in het pretpark al missen en hij spreekt ook nog een overtuigend de waarheid in de rechtbank. De redenatie voor Diederik heb ik hierboven al geschreven.
De mol kan bij de eerste opdracht in elk geval 1 kandidaat nomineren om ontvoerd te worden (als ze meewerken) door met hen een duo te vormen.
<speculatie>Als blijkt dat Jochem (als hij de mol is) bewust heeft gekozen om met Roos een duo te vormen, vanuit de gedachte/inschatting dat zij misschien wel niet overtuigend de waarheid zou kunnen vertellen... en dat ook zo uitpakt. Als dat zo is.. chapeau Jochem!
</speculatie>