Als het op basis is van de dieren: ik ben ook geen tegenstander van vuurwerk. Dat hoort er nu eenmaal bij. Wij hebben thuis honden en wij hebben toen ze puppy's waren verschillende keren geluiden van vuurwerk, onweer,.. laten horen. Het belangrijkste is dan dat je ze niet gaat troosten, maar dat je doet alsof het doodnormaal is. Onze honden hebben geen schrik van vuurwerk. Als je je honden er op een goede manier mee leert omgaan, is er eigenlijk geen enkel probleem.
Maar natuurlijk moet men zich aan de regels houden die de stad heeft i.v.m. vuurwerk.
Ligt vaak ook aan het karakter van je huisdier. Ik had twee katten, Gosse en Lokke. Samen opgegroeid, zelfde opvoeding, maar oh zo verschillend. Lokke was altijd bang voor vuurwerk. Sowieso lawaai. Er hoeft maar iemand hier in de straat te fietsbellen en Lokke sprintte naar de badkamer en sprong achter de wasmachine. Gosse daarentegen (hij leeft nog) kent amper angst. Zeker in de beginjaren, als buiten, voor mijn raam, vuurwerk werd afgestoken, ging meneer juist voor het raam zitten om te kijken wat er aan de hand is.
Afgelopen jaarwisseling was hij wel wat angstiger. Maar volgens mij speelt daar ook mee dat hij nog herstellende was van zijn ziek zijn. De reis naar de dierenarts, twee weken dik aan de medicijnen, zalfjes, etc. Maar voorgaande jaren had je er geen kind aan.