* Sprak de mol de proloog in van afleveringen 3 en 7…? Neen hoor, dat deed ze niet. Alina kan veel, maar accentloos Grieks hoort daar niet bij. De prologen zijn ingesproken door iemand die het Grieks perfect beheerst. Mochten we Russisch of Kempisch nodig gehad hebben, ja dan… :wink:
* Was het een echte bruiloft in aflevering 2? Ja, eigenlijk wel: het koppel was effectief nog maar nét getrouwd en wilde dat graag opnieuw vieren op onze kosten, met nog enkele andere gasten. Dus het was wel degelijk een ‘echt’ trouwfeest. Een Big Fat Greek Wedding. Angelos, de bruidegom, contacteerde me onlangs nog via Instagram trouwens, om te vragen of hij intussen een celebrity geworden was.
* Zat er een tip verborgen in pancartes aan het begin van elke aflevering? Velen onder jullie meenden de woorden “Alina” en “mol” te kunnen maken met de letters die er stonden, al waren daar al vreemde kronkels en telsystemen voor nodig. Maar dat is dus nooit een tip geweest: de pancartes waren voor ons een essentiëel onderdeel van het verhaal dat we wilden vertellen, de setting en de sfeerschepping van elke aflevering. Meer niet.
* De stoel met de drie puntjes en Jolien die er steeds weer op ging zitten bij eliminaties. De reden hiervoor is veel minder poëtisch dan een goed verborgen tip… De stoeltjes reisden mee met ons, maar al snel hadden kandidaten door dat sommige van die stoeltjes nogal wiebelden en niet superstevig waren. Jolien koos gewoon altijd een stoel waarvan ze niet het gevoel kreeg dat die op elk moment in elkaar kon zakken.
* Hoe zou de pentathlon er hebben uitgezien mochten pakweg Christian of Dorien zijn vertrokken in aflevering 5 en dus de tegenstander zijn geworden? Wel, er lagen uitgewerkte scenario’s klaar voor élke mogelijke afvaller, en die zouden inderdaad een grote invloed hebben gehad op de vijfkamp. In grote lijnen was er sprake van een ander finale-onderdeel, minder meters voorsprong etc… het doet allemaal nog weinig terzake. Het belangrijkste voor ons, de opzet van deze opdracht, was dat het finaleonderdeel een rechtstreeks wedstrijdje werd tussen een kandidaat en de afvaller, al dan niet met gelijke wapens. Dat Salim, een sportieve jonge gast, die afvaller werd, was wel het mooiste scenario.
Ik zou ook nog kunnen vertellen dat ik verliefd ben geworden op Griekenland (echt: ga. daar. naar. toe!), dat ik stikjaloers was op de kandidaten die mochten skydiven, dat coach Spiros in Messene vond dat ik moest vermageren, en dat ik de kandidaten groep héél erg mis. Elkaar niet kunnen vastpakken is voor niemand leuk, maar deze tien mensen, na zoveel maanden, had ik toch écht graag vastgepakt.
Fantastische groep mensen.
Tot zondag lieve mensen. En nog eens mijn grote dank!
En nu ga ik een glas ouzo drinken op mijn terras.
x Gilles
PS: Intussen is ook duidelijk dat de interesse voor het nieuwe seizoen zo overrompelend groot is dat onze servers het gisteren hebben begeven. Zoals jullie misschien hebben gezien gaan we dubbel zoveel inschrijvingen behandelen als eerst gedacht, omdat we het zelf echt vervelend vinden dat veel mensen zich niet hebben kunnen inschrijven. De 10.000 mensen die eerst waren, maken dus kans.