We gaan nooit 100% veiligheid krijgen. We moeten wel ons best doen voor de kwetsbaren onder ons, en zeker om voor hen die niet gevaccineerd kunnen worden of waarbij vaccinatie niet werkt (bijv vanwege medicatie die het afweersysteem onderdrukt), de maatschappij weer enigszins leefbaar te maken. Zodat ook zij naar het theater kunnen, of uit eten.
En als je niet gevaccineerd bent, kun je je toch laten testen? Ik word echt zo moe van dat “je mag niet buitensluiten” gedoe. Er wordt niemand buitengesloten, behalve mensen die positief testen op Corona, en dat lijkt me nou juist de bedoeling.
Ik wil niet al te hard mee doen aan de discussie, maar ik wil toch even hierop reageren: risicogroepen zijn dus juist de enige die wél worden buitengesloten. Wij kunnen nog steeds niet naar het theater of uit eten, want dat is nog steeds veel te onveilig. Met het loslaten van mondkapjes en binnenkort zelfs de anderhalve meter, is zelfs naar de supermarkt, de dokter of naar school voor veel van ons nog steeds te gevaarlijk. Zelfs het RIVM raadt ons nog steeds af of met het OV te gaan of zelf naar de supermarkt te gaan, en de meesten van ons moeten al sinds het begin van de pandemie een stuk geïsoleerder leven dan het RIVM ons aanraadt (en daarnaast hebben veel van ons helemaal geen keuze, aangezien we ook gewoon levens hebben die we niet compleet on hold kunnen zetten en dus gedwongen onze gezondheid op het spel moeten zetten).
Er is nog steeds niets in dit hele beleid wat ooit gericht is geweest op het beschermen van risicogroepen. Ik vind het om eerlijk te zijn echt moeilijk om te zien dat mensen moeilijk doen over QR-codes, terwijl langzamerhand alle accomodaties waardoor risicogroepen nog enigszins konden meedoen aan de maatschappij (zoals online onderwijs en thuiswerken) worden afgeschaft. Ik voel me soms echt alsof ik in een parallel universum leef, en ik weet dat ik niet de enige ben.
Natuurlijk is een coronapas geen langetermijnoplossing, en ik denk zelfs schijnveiligheid omdat je ook als gevaccineerde nog steeds besmettelijk kunt zijn. Dit gaat uiteindelijk niet alleen risicogroepen in gevaar brengen, maar iedereen. En ik snap veel andere bezwaren ook wel. Maar ik zou graag willen dat alle mensen die zich nu zorgen maken over de "toegankelijkheid" van de maatschappij, dat ook eens zouden doen over de toegankelijkheid van de maatschappij voor risicogroepen/gehandicapten. Dan praten we wel verder.
(Overigens is dit niet rechtstreeks aan Swifty en Lucy gericht, maar ik citeer nu vooral jullie twee omdat het bij elkaar een goede aanleiding was voor wat ik wilde zeggen).