'Je leven gaat toch door'
door Anouk Wouters
Half december gaf de AVRO aan het contract van Angela Groothuizen niet te verlengen. 'Op projectbasis werk ik nu. Maar er zijn voorlopig geen projecten.' Vanaf vanavond is zij toch weer op de buis met haar programma Wie is... de Mol?
"Misschien word je wat afgeleid door schreeuwende kinderen. Maar laten we het proberen. Ondertussen maak ik even een cracker klaar", roept Angela Groothuizen door de telefoon. Als ze niet bezig is met werken, dan heeft ze haar handen wel vol aan haar gezin. Zo heeft de presentatrice en fulltime moeder nét haar kinderen uit school gehaald op het moment van dit interview. "Ik moet even een broodje voor iemand smeren. Alleen met tomaat en peper en zout? Oké.' Ik leg je even neer, maar ik lul gewoon verder."
Een half jaar geleden zat Angela nog in Australië en Indonesië voor opnames van de vijfde editie van Wie is... de Mol? Ditmaal in een nieuwe vorm want de kandidaten zijn bekende Nederlanders. "Het hele groepje programmamakers dat De Mol maakt houdt helemaal niet van celebrities. Maar wij hebben dan ook geen 'Rode Loper BN'ers', maar allemaal uitgesproken figuren als dj's, presentatoren en cabaretiers."
In deze nieuwe editie van Wie is... de Mol? gaan Jim de Groot, Lottie Hellingman, Sander de Heer, Isabelle Brinkman, Roeland Fernhout, Marc Marie Huij-bregts, Yvonne van den Hurk, Victoria Koblenko, Yvon Jaspers en Gijs Staverman op mollenjacht. "Het is ontzettend interessant om naar te kijken. Je hoeft niet meer energie te verspillen aan 'wie is die blonde vrouw ook alweer'. Je weet nu ongeveer wel wie wie is. Daardoor kun je direct beginnen met het spel", aldus Angela.
Onder leiding van Groothuizen voeren de tien kandidaten tal van opdrachten uit. Slaagt de opdracht, dan verdient de groep steeds geld voor de groepspot. Om de proeven tot een goed einde te brengen, moeten ze samenwerken en elkaar vertrouwen. Maar de Mol is altijd onder hen en probeert de opdrachten te saboteren, zodat er géén geld wordt verdiend voor de pot. De winnaar is degene die op het eind van de rit weet wie de Mol is.
"Iedereen gedraagt zich echt totaal verdacht! Want als je verdacht doet, denken ze dat jij de Mol bent. Je krijgt dus ook te maken met enorme strebers, die alleen maar denken, straks ga ik er als eerste uit, dat is een afgang! Dat was hilarisch."
"We hebben uiteindelijk drie weken gedraaid, echt flink doorgekacheld, maar het was goed te doen. De opnames vielen alleen midden in de zomervakantie en dat was voor mijn gezin wel een zware wissel. Áls je weg bent is het al niet leuk, maar als dat óók nog eens tijdens de zomervakantie is, dan duurt het helemaal 100 jaar voordat mamma terug is."
Voorlopig hoeft Angela er in ieder geval niet over in te zitten dat ze haar gezin in de zomervakantie weer alleen moet laten. De AVRO verlengde halverwege december haar contract niet meer maar bood haar een alternatieve werkvorm aan: "Ik werk nu op projectbasis, maar er zijn helemaal geen projecten. Ze probeerden het heel netjes te brengen, maar de waarheid is dat ik een beetje ben gedumpt. Ze hebben iets in het najaar zeggen ze, maar dat duurt nog heel lang. Als ik het een half jaar geleden had geweten, dan had ik tegen nog wat dingen 'ja' kunnen zeggen. Maar ik heb nu helemaal niks."
Toch had Angela het ergens wel verwacht. "De chemie was ook wel een beetje op tussen mij en de AVRO. Bovendien wil de AVRO verjongen ofzo. Van de zomer hadden ze Tooske Breughem er nog bijgehaald. Toen dacht ik ook, als die nou alle leuke dingen mag doen, dan ben ik weg. Ik weet niet hoeveel toekomst er tegenwoordig is voor een 45-jarige allrounder. In Nederland moet je echt foetus zijn, wil je nog carrière kunnen maken."
Leuk vindt Angela het niet, want ze heeft keihard gewerkt de afgelopen jaren: "Er is echt geen presentator in Nederland die zoveel uur gedraaid heeft als ik de laatste paar jaar. Soms wel vijf programma's tegelijkertijd!"
Toch ziet ze deze tijdelijke pauze ook wel weer als een nieuwe kans om iets anders te gaan doen. "Ik moet nu wat gesprekken aangaan met mensen en die komen er ook aan. Misschien ga ik wel naar een andere omroep. We zien wel. Ik ben net verhuisd en ik ben nu nog wat aan het ademen in mijn nieuwe huis en aan het opruimen en zo. Je leven gaat evengoed wel door hoor, met de kinderen van school halen, interviews doen. En het is nu voor het eerst in jaren dat ik even kan nadenken."
Wie is...de Mol? Iedere vrijdag om 20.30 uur op Nederland 2. Herhaling vanaf vrijdag 21 januari om 10.00 uur op Nederland 1.
Verschenen in SP!TS op vrijdag 14 januari 2005.