Dan ga ik wel
Goed, in de categorie Anecdotes. In grove lijnen op chronologische volgorde.
1. Toen mn broer en ik klein waren werden we soms gedumpt bij een oppas in de buurt.
Stel hippies, die helemaal 1 waren met de natuur, vonden dat (met genoeg les en geduld) chimps volwaardig konden communiceren en dergelijke.
Hadden daardoor ook altijd een hoop dierbeesten in- en rond het huis lopen.
Zo heb ik eens een half uurtje heel gezellig gespeeld met (wat achteraf bleek) een heel jong leeuwtje.
2. Zelf was ik als kind ook nogal een dierenvriend. Daardoor ben ik vegetariër geworden.
Dat heb ik een week volgehouden.
3. Maar ik hield natuurlijk ook erg van snoep. Dus met Sint-Maarten vrolijk zingend alle deuren langs.
Een keer was ik aan het SinteMaarten met broer en 2 nichtjes, toen we de bewoonster de stuipen op het lijf joegen.
Ik had een spontane bloedneus gekregen - dus toen ze open deed was ik lijkbleek en zat ik onder het bloed.
4. De eerste week van de brugklas wist ik nog niet precies hoe ik moest fietsen. Dus ik reed meteen verkeerd, ging rechts in plaats van links. Spoedig begon ik de stad uit te fietsen. Inmiddels had ik mijn fout door, maar een viertal veelhogereklassers reed hard pratend en lachend achter me - dus ik wilde niet omdraaien en laten blijken dat ik verkeerd was gereden.
Maar aangezien het inmiddels dus buiten de stad was, waren er geen afslagen. Ik heb zodoende 20 minuten de verkeerde kant opgefietst, alvorens ze bij de eerste afslag een andere kant opgingen en ik kon omdraaien.
5. Ik zat een keer in de trein Het Stenen Bruidsbed van Mulisch te lezen. Want een goede vriendin vond dat een heel goed boek ennum.. ja.
De man tegenover me in de trein observeerde me even, en begon toen over het boek. Wat ik er van vond.
Ik was halverwege, en bekende eerlijk dat ik het eigenlijk vrij saai vond. Kort gesprekje later ging hij eruit bij het eerstvolgende station.
Enkele weken later kwam de herkenning, toen ik een foto van Mulisch zag.
6. We waren altijd redelijk taalkundig en taalkunstig thuis. En op lang niet alle vlakken heeft het woordenboek gelijk, of heeft het niet meer gelijk - dus dat leidde nogal eens tot discussies. Die behoren inmiddels al jaren tot het verleden. De volgende regel is van kracht: We doen allemaal mee met het Nederlands Dictee. Degene met de minste fouten heeft een jaar lang het taalkundig gelijk.
Dus: wat is waar:
1. leeuwtje
2. vegetarisch
3. bloedbad
4. eindje fietsen
5. boekje lezen
6. Dictee