Ik ben even heel erg gefrustreerd.
Vandaag had ik de eerste twee proefwerken en beiden gingen slecht.
Bij scheikunde kwam het deels door een “black-out”, ik kwam gewoon niet meer op bepaalde antwoorden. Ik heb dit hele jaar elke rekenvraag op weten te lossen, en nu wist ik bij twee van de drie niet eens meer waar ik moest beginnen.
Aan de andere kant ben ik zeker 10 punten van de 47 misgelopen doordat de vragen niet klopten of doordat de vraagstelling heel onduidelijk was. Ook werd er een vraag gesteld die hoorde bij hoofdstuk 7, terwijl de toetsstof hoofdstuk 1 tot en met hoofdstuk 6 was. Een ander voorbeeld van rare vragen in de toets is dat we punten uit een grafiek moesten aflezen op één decimaal - dus één cijfer achter de komma - terwijl een hokje van 1 centimeter stond voor 5 (cm^3). Klinkt nogal onmogelijk.
En dan dacht je dat het niet erger kon. Daarna moest ik het proefwerk Nederlands maken, die ging over allemaal oud-Nederlandse literatuur.
Ik vind het echt niet oké dat we zo veel teksten hebben moeten leren en er maar zo weinig in de toets terugkomen. Het gaat al een jaar lang over die teksten, en een paar weken over het andere deel van de toetsstof. Toch was de verhouding op het proefwerk 50-50.
Maar goed, bij Nederlands zijn toetsen altijd te lang. Ik ben constant gefocust geweest op snel doorwerken en nog steeds had ik 5 van de 16 vragen open toen er werd gezegd dat de tijd om was. Ik heb bij 2 vragen nog een kort antwoord kunnen opschrijven voordat mijn toets werd opgehaald. Het was dan ook extra irritant dat er bij geen enkele vraag puntenaantallen stonden, want ik heb dus ook niet kunnen kijken of ik de vragen in een andere volgorde had kunnen maken. Één opdracht waar ik nu lang mee bezig ben geweest heeft me nu misschien 4, maar net zo goed 2 punten opgeleverd.
Ook bleek het dat er midden in een lap tekst op de voorkant stond dat je steeds bladzijdenummers en alineanummers moest noteren bij de vragen waar je je antwoord had gebaseerd had op een boek dat je voor sommige vragen erbij kon houden. Ik heb dat eerste stuk tekst heel kort doorgelezen omdat ik zo snel mogelijk wilde beginnen bij vraag 1 en er zijn naast mij nog veel meer anderen die dat niet is opgevallen. Again, ik weet niet hoe zwaar erop gelet word en of ik nu bij elke vraag punten misloop of dat er gewoon 0,1/2/3 van het eindcijfer afgaat.
Het laatste wat er mis was, was dat de drie verschillende docenten allemaal verschillende dingen hebben gezegd bij de gedichten en teksten. Zo heeft één klas allerlei dingen moeten leren over stijlmiddelen in de teksten, terwijl daar bij de rest niets over is gezegd. En ook kwam dat niet in de toets, omdat een andere docent die toets heeft gemaakt.
Kortom, ook hier waren te veel dingen mis, en dat maakt het enorm irritant. Ik ga nu ook uit van een 3, 4 of 5 omdat ik geen idee heb of de vragen die ik wel heb ingevuld goed zijn en Nederlands altijd een vak is dat heel streng wordt nagekeken. Ik baal er echt van, omdat dit niet bepaald een lekker begin is van de toetsweek en ik nog 10 toetsen moet. Dan was het ook verspilde tijd om hier veel mee bezig te zijn.
Zo. Dat moest er even uit.