Geschrokken.
Vanmiddag, even voor 3 uur, belde iemand aan, ik had aan het keukenraam iemand gezien die wel leek op een zoon van mijn buurvrouw.
Bleek hij niet te zijn. In plaats daarvan begint hij een verkooppraatje, maar weigert te zeggen namens wíe. Ook kreeg ik geen antwoord op de vraag hoe hij aan mijn gegevens kwam.
Ik keek op zijn legitimatie, het zou gaan om iemand van Greenchoice. Toen ik zijn badge wat beter wilde bekijken, duwde hij mij mijn woning in.
Zijn maat kwam op de galerij aanlopen, en samen zetten ze op het lopen toen ik heel hard begon te schreeuwen, en riep dat ik de politie zou bellen.
Dat heb ik ook gedaan, en ook heb ik Greenchoice ingeseind. De heren bleken níet voor die firma op pad te zijn. Ook droegen ze niet de goede kleur jacks. Maastricht stond vandaag niet op het lijstje van de energieverkoper.
Ik ging rondom mijn flat ijken of ik de twee ergens kon zien. Meestal zie je een dergelijk duo wel ergens op een andere galerij rondlopen.
In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, de politie maakte hier meteen werk van. Ze reden bij ons winkelcentrum rond, en lieten me weten: áls ik het duo zag, dan mocht ik meteen 112 bellen.
Het blijkt dat even later in de buurt een gewapende overval had plaatsgevonden, en ook daar bleek het om een duo te gaan, dat min of meer aan de beschrijving voldeed, die ik had gegeven.
Geen prettig idee dat ik mogelijk overvallers in mijn flat heb gehad. Doordat ik hard begon te schreeuwen, en riep dat ik de politie zou bellen, hield ik ze buiten de deur.
Greenchoice en de politie gaven aan dat ze blij waren met de melding. Inmiddels ben ik ook bekomen van de schrik.