In huiselijke kring mogen minderjarigen wel alcohol drinken
Of in ieder geval, dat was zo met de 16-leeftijd en ik dacht dat het nog steeds zo werkte, maar nou begin ik te twijfelen
Even met een slag om de arm, want de details weet ik ook niet precies:
De privésfeer is inderdaad belangrijk.
Onder de 18 mag je drinken indien het bv thuis is, op een feestje, e.d.
Of bv een slokje wijn bij het avondmaal in de kerk, ook toegestaan.
Als overkoepelende stelregel gaat dacht ik op dat onder de 18 alcoholconsumptie mag, zolang het gegeven en niet gekocht is.
Waarbij
wellicht het verschil tussen geven en kopen van de locatie afhangt, en niet de transactie.
Ik kan me bv indenken dat ze zo voorkomen dat in een kroeg een ouder iets voor hun kinderen fixt. Immers, de kroeg heeft als doel winst te draaien op (alcohol)consumpties.
Maarrrr misschien mag dat laatste wel. Daarvoor weet ik het niet exact genoeg.
Wat ik eveneens niet weet of er daarentegen voor geven aan kinderen een strafbare leeftijd is.
Kan mij herinneren dat het in het Verenigd Koninkrijk wel zo was, met ook in huiselijke kring een minimale leeftijd van.. 6 of iets dergelijks.
Dan kom je redelijk in de regionen van kindermishandeling - waar ik toevallig veel van af weet.
Qua allerjongeste kiddos [ongeboren] telt stevig drinken van de moeder [bv alcoholverslaving] minimaal als ernstige verwaarlozing omdat een kind in gevaar wordt gebracht.
Maarrr zolang een kind niet in gevaar wordt gebracht (geen idee hoe het schaalt, maar laten we even zeggen: een half glas wijn voor een 2-jarige peuter).. valt het denk ik niet onder kindermishandeling. Indien opgemerkt zorgt het misschien voor een aantekening dat er wat roekeloos wordt omgegaan, wat extra aandacht.. maar zo ver ik weet niet strafbaar.
Dus wellicht is er in dat opzicht geen wettelijke minimale leeftijd, zolang de hoeveelheid/duur niet schadelijk is.