De grootste groep heeft gekozen om over het strand te gaan. Lebon Simon, Giorgio, Stormpie, Ville, Tijgertje en Nostradamus hebben besloten om samen op pad te gaan. Lebon Simon: ‘Allee, mensen. Een beetje haast maken, dit is de langste weg.’ Giorgio: ‘Jaja, maar het is zo moelijk door het mulle zand komen.’ Stormpie: ‘Maar we moeten elke keer op jou wachten.’ Giorgio: ‘Ga dan vast vooruit. Uiteindelijk kan er maar 1 iemand winnen.’ En zo gaan de anderen vooruit en laten Giorgio achter. Nelis is als enige over het rotsencomplex gegaan, maar als snel komt ze erachter dat ze verdwaalt is. Nelis: ‘Fuck, waar moet ik heen, die weg leidt omhoog, maar daar kom ik net vandaan.’ Nelis kijkt even niet goed uit en stapt op een losse steen, ze valt een heel eind naar beneden en haar been blijft pijn doen. Ze staat op en kreupel als ze is, loopt ze door. Lola, Dorine, Heinz en Cora Bora zijn het oerwoud ingegaan en met moeite komen ze maar door het struikgewas. Dorine: ‘Ieeeuww, een bloedzuiger, was ik nu maar over het strand gegaan.’ Lola: ‘Dat is toch geen uitdaging. We zijn Mangrovers, we horen thuis in het oerwoud.’ Cora Bora: ‘Ik heb het zo benauwd. Ik ga even zitten.’ Heinz: ‘Wat? Dat kan niet! We moeten door.’ Cora Bora: ‘Sorry, ik moet even rusten.’ Lola: ‘Sorry, Cora. Maar wij moeten echt verder. Als je wilt uitrusten, zul je het alleen moeten doen, maar wij moeten verder omhoog. Eck en Xmoix hebben er samen voor gekozen om door de rivier te gaan. Xmoix: ‘Wat is het zwaar om tegen de stroom in te gaan.’ Eck: ‘Even doorzetten, Xmoix. We moeten doorgaan. Dit is de laatste kans op de 10de plek.’ Terwijl Giorgio, Cora Bora en Nelis als eersten lijken te zijn afgevallen gaan de 10 anderen door voor die laatste plaats.
Eilandraadeiland:
Chriz: ‘Goed, het is tijd voor de bekendmaking en we beginnen met de bekendmaking van de afvaller in Kamp Molice. Zijn jullie er klaar voor?’ Grace, Daisy, Molcrazy, Molice, LC en EIDM knikken braaf. Chriz: “Stem 1: Molice Stem 2: Molice Stem 3: Molice Stem 4: Molice en stem 5…..’ Molice: ‘Fuck, ik word unaniem weggestemd.’ Chriz: ‘Molice, je hebt 4 stemmen, maar je kunt alleen worden weggestemd als je unaniem wordt weggestemd. Deze laatste stem zal dus de beslissing brengen en deze stem, stem 5 is voor........Molice... Het spijt me, Molice, maar jij behoort niet tot de laatste 10 kandidaten.’ Op de achtergrond speelt Within Temptation- Bittersweet. Er is geen reden tot juichen bij EIDM, LC, Daisy, Grace en Molcrazy. Ook al behoren ze tot de laatste 10 kandidaten, ze zullen Molice enorm missen. Hun leider die hun tot zover heeft gebracht, is nu opeens verdwenen. Ze moeten zonder hem de 2de fase in.’ Molice: ‘Het is jammer, maar aan de andere kant, ik hoef niet als 1 van de kandidaten de volgende fase in. Ik zal altijd blijven de leider van….’ Chriz: ‘Goed, het is tijd om even afscheid te nemen van iedereen.’
2de fase Kandidaten:
Daisy: Daisy overleefde zonder al teveel problemen alle eilandraden. Het maakte niet uit in wat voor team ze zat. Ze paste zich aan en kreeg vaak precies gedaan wat ze wou. Visie is meer dan een tactiek.
EIDM: Dankzij haar wraakstem gekregen van Molice is EIDM in de 1ste fase keer op keer gespaard gebleven. EIDM is van een spelletje niet vies en is doelbewust bezig met het kiezen van haar slachtoffers. Pienter en slim genoeg om ver te komen.
LC: Als iemand van geluk mag spreken dan is het LC wel. Cooldown, op de achtergrond beweegt hij zich voort. Zijn passieve gedrag zorgt ervoor dat hij telkens ervoor zorgt dat hij niet als een concurrent wordt gezien. LC speelt een spel, maar op zijn eigen manier.
Grace: Voormalig leidster van Team Groen en the Gracious Cobra’s, paste zich aan in de groep van Kamp Molice en luisterde braaf naar haar leider. Ze lijkt niet kapot te krijgen en haar invloed op haar voormalig kampgenootjes blijft voelbaar.
Molcrazy: De ideale henchman. Strateeg en Diplomaat. Molcrazy heeft de pionnen uitgezet en in de luwte vecht hij zijn gevechten uit. Benieuwd naar zijn tactiek in de 2de fase.