Auteur Topic: Sander is niet de mol!  (gelezen 105113 keer)

Offline tartarus

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Sander is (niet) de mol!
« Reactie #200 Gepost op: 31-01-2005, 10:51:43 »
Het is inderdaad wel heel toevallig dat SANDERgrove een bom is. staat tegenover dat het wel een hele duidelijke hint zou zijn.
Wat me ook opviel bij de foto's van de widm.nl zijn de rookwolkjes van de lokomotief. Ik zou 1 lange wolk verwachten en niet deze serie waar (met wat fantasie) sander uit te halen vant.
De fanatieke instelling van Sander maakt hem voor mij ook verdacht.
Hij reageerde zondag fel op Eggie, toen deze even te gast was in "de Heer zij met u"
Eggie zei dat hij wist wie de mol is. En Sander reageerde vrij fel, dat Eggie dat  niet mocht zeggen. Kwam even vreemd over, zeker omdat er nog op terug werd gekomen om het af te zwakken...
Sander is volgens mij trouwens begonnen bij 538...
"hier klopt wat niet", zei de hartchirurg

Offline dopey

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #201 Gepost op: 31-01-2005, 12:36:18 »
2) Bij een bepaalde postzak zegt Sander iets in de geest van 'die waait er zo van af' waarop Jim zegt dat hij het wel goed vindt. Yvon is het met Jim eens. Waarom zou een mol zich druk maken om het feit dat een postzak er makkelijk afvalt? Da's toch mooi meegenomen; je hangt de postzak op maar de schuld kun je schuiven op de wind of een collega's die de zak niet goed pakt.

Ja maar als je hem anders ophangt, is ie er misschien niet zo makkelijk af te steken... tenminste zo zie ik het.

Wat het mobieltje betreft: Daar is in geknipt. Kijk maar naar de waterfles achter in de auto... de volgorde die we op TV zien is niet zoals het in werkelijkheid was.

Iets anders: Ik ken Sander helemaal niet, maar is er iemand die me kan vertellen of hij altijd zo braaf is... ?

Ik denk dat hij wel de mol is, omdat hij erg duidelijk de nadruk legde op JIJ, in waar ben jij geweest vanmorgen. Yvon had reden om JIm te verdenken van iets, want ze is zelf ook gebeld, maar Sander niet... en ik had het gevoel dat het JIJ op Yvon sloeg...
"Only thing to do is jump over the moon"

Offline Firefoot

• Forumlid
« Reactie #202 Gepost op: 31-01-2005, 18:59:27 »
Wat me ook opviel bij de foto's van de widm.nl zijn de rookwolkjes van de lokomotief. Ik zou 1 lange wolk verwachten en niet deze serie waar (met wat fantasie) sander uit te halen vant.
Nee hoor, volgens mij zijn wolkjes bij een stoomtrein nooit één lange wolk... Maar dat is niet wetenschappenlijk onderbouwd! ;)
"I reject your reality and substitute my own." (Adam Savage, The Myth Busters)

Offline D**n

• Forumlid
  • Go Karel!
« Reactie #203 Gepost op: 31-01-2005, 19:23:09 »
Nee hoor, volgens mij zijn wolkjes bij een stoomtrein nooit één lange wolk...
;D
Take a glorious bite out of the whole world

Offline Firefoot

• Forumlid
« Reactie #204 Gepost op: 31-01-2005, 19:43:16 »
;D
Dat is een tekening, geen foto... :P
"I reject your reality and substitute my own." (Adam Savage, The Myth Busters)

Offline Lorelei

• Forumlid
  • Freedom frantically frolic and fine...
« Reactie #205 Gepost op: 1-02-2005, 07:59:11 »
Hij kan net zo goed tegen loten zijn omdat hij als mol in een bepaalde positie wil zitten.

Nja maar zoals al eerder is vastgesteld is het het meest wrsch dat de Mol liefst in groep 1 (vrienden) wil zitten, anders groep 3 (collega's). De Stokers hebben de meest duidelijke positie vwb áls ze mollen (directe schakel met achterban, valt erg op- zie verdenkingen Marc-Marie) en daarnaast afhankelijk in bepaalde mate van de info die groep 1 aanlevert.

Daarnaast moet groep drie maar wel de zakken weten te steken die groep 1 op een bepaalde manier heeft opgehangen - zijn dus in zekere mate afhankelijk daarvan (echter de hulpmol(len) kunnen dit door het telefoontje / aanbod van de mol al prima vermollen dus de Mol hoeft niet persé daar te zitten).

Als Mol wil je- lijkt me, hetzij het liefst ingroep 1 of groep 3 zitten. Door loting wordt de kans daarop 3(vrienden) + 3 (collega's) = 6/8 = 75% dat je in een groep zit waar je in kan mollen. Wat wil je als Mol liever, dat je opvalt door tegen te stemmen (Sander deed dit erg opvallend) 75% kans nemen, of stilaan meegaan met de groep die tegen loten is? (degenen die zich aansloten maar niet ronduit/ overduidelijk protesteerden: Lottie, Yvon en Marc-Marie).
 Yvon en Marc-Marie hebben een pact, kan dus sws daar mee te maken hebben dat ze beiden de hand wilden houden in waar ze terecht kwamen om controle te houden over (danwel verdacht over te komen) en beiden de zaken in de gaten te houden op die posities. 
Voor wat betreft Lottie is het onduidelijk waarom ze koos voor toewijzing ipv loting (hoewel ze wel meteen in het stookclubje wilde ipv bij de tasvangers wat me vreemd lijkt als Mol (Goed, zoals eerder gezegd, de Mol wist dat hij of zij iig 2-3 hulpmollen had op strategische posities, dus hoefde niet persé te mollen. Dus je zou kunnen zegggen dat Lottie op die manier ook juist nog de tweede schakel wilde beinvloeden vwb snelheid waarop de trein gaat ed. Toch lijkt het me wel vreemd, want als je direct kan beïnvloeden hoeveel zakken er wel of niet gevangen worden door informatie opvang/ doorspelen / suggestie danwel zakken (niet) vangen dan lijkt me dat handiger dan in de schakelpositie te zitten).
 De tussenschakel kan wel veel verwarring veroorzaken maar heeft uiteindelijk weinig tot geen controle over het spel vwb wat de voorhoede en achterhoede doen. Wel kan worden gecontroleerd en bepaald hoe snel men gaat maar in dat geval Marc-Marie zegt langzaam te gaan - ze gaan langzaam genoeg om de namen op de postzakken kennelijk te lezen). Lijkt me dus onwaarschijnlijk dat de Mol daar gezeten heeft, als dit al het geval is geweest lijkt het me een vrij passieve actie, want je bent afhankelijk van anderen voor het ontvangen van informatie alsmede vwb wat weer anderen  met jouw informatie doen.

Zoals gezegd wil je als Mol wrsch het liefst in hoede 1 of 3, qua molbare positie maar de kans dat je daar met loting inkomt is 75%. Daarnaast heb je sws als Mol 2 of 3 hulpmollen die het op de cruciale punten (voorhoede: Yvon/ Jim  en achterhoede: Isabelle), doen mislopen uit eigenbelang. 

De Mol heeft niet overal controle over natuurlijk, maar waarom riskeren dat je opvalt door erg je best te doen in een bepaalde groep te komen (dus verdenking op je te laden) als:
1. er 75% kans is dat je ergens terecht komt waar je dingen kan fout doen
2. de kans groot is dat er iig 2-3 hulpmollen je gaan helpen afgezien wat er zowiezo al fout gaat bij de opdracht en er van uitgaande dat er 4 zakken sws 2000 euro kosten tov 4 zakken die 1000 euro opleveren?

Wat me met name stoort aan het Sander-Mol scenario is
1. waarom zou hij zich zo duidelijk profileren (ie verdacht maken ten overstaande van de gehele groep door deze proclamaties) terwijl er als Mol vrij weinig te behalen valt mi (gezien % kans op saboteren en winkansen van de groep + hulpmollen? Een Mol kan wel risico nemen maar zal dit mi eerder geneigd zijn te doen als dit op zijn minst een redelijke 'winst' verwachting oplevert? (I.e. openen van een dure ton en trend van tonnen openen zetten) etc. t.o.v. het relatieve risico dat hij of zij loopt vwb ontmaskering ?)
2. waarom zou dit zo overduidelijk (met verschillende 'angles') in beeld worden gebracht?
« Laatst bewerkt op: 1-02-2005, 09:28:43 door Lorelei »
Entangled in temptation, seduction aims to embrace you

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #206 Gepost op: 1-02-2005, 12:41:38 »
De Mol heeft niet overal controle over natuurlijk, maar waarom riskeren dat je opvalt door erg je best te doen in een bepaalde groep te komen (dus verdenking op je te laden) als:
1. er 75% kans is dat je ergens terecht komt waar je dingen kan fout doen
2. de kans groot is dat er iig 2-3 hulpmollen je gaan helpen afgezien wat er zowiezo al fout gaat bij de opdracht en er van uitgaande dat er 4 zakken sws 2000 euro kosten tov 4 zakken die 1000 euro opleveren?
Klopt.  ::ok::

Hij is ook voor de mol(len) deels mislukt want er is geen geld verloren. Er was binnen deze proef namelijk op zich voldoende mogelijkheden om geld te verliezen.
Echter deze kandidaten werkten vaak slecht samen en waren soms zo onhandig dat ook dit niet meer goed te sturen was. Er is geen reden om aan te nemen dat het resultaat anders was geweest als de echte mol een duidelijke rol had gespeeld. Structuur was ook nodig om een negatief resultaat te bereiken. Er dient dan subtiele bijsturing plaats te vinden. Het inschakelen van hulpmollen creert op zich al chaos en subtiel bijsturen is dan lastig.

De mol kan dus ook heel goed een "stoker" zijn. Hij/zij kan ook een voorstander van het loten geweest zijn. Tenslotte zorgt dit ervoor dat de mol minder verdacht is en de vraag is of een andere of specifiekere rol dan nu het geval is geweest, veel meer had opgeleverd.
« Laatst bewerkt op: 1-02-2005, 19:36:37 door Castor_en_Pollux »

Offline Sjoois

• Forumlid
  • Ja ja, het is mij... Sjoois!
« Reactie #207 Gepost op: 2-02-2005, 17:40:31 »
Wat ik nog steeds heel erg opvallend vindt, is dat na de aftiteling dat stukje van de claustrofobische Sander die met een lach op zijn gezicht door een 40 cm brede gang kruipt, laten zien wordt.

Aangezien Roeland nu weg (?) is, ga ik naar mijn reservemol: Sander de Heer.
It is not our abilities that show us what we really are, it is our choices...

Offline The Ovinie

• Forumlid
  • Meester in blaten
« Reactie #208 Gepost op: 2-02-2005, 17:44:54 »
Aangezien Roeland nu weg (?) is
hij komt terug blijkbaar :)
hocus pocus pilatus pas, ik wou dat ik orgineel was....

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #209 Gepost op: 3-02-2005, 21:15:10 »
Een mogelijkheid om een bom binnen te krijgen is om verwarring te scheppen tussen een bom en een rugzak. De druk om een rugzak binnen te halen leek groter dan de behoefte om geld te verdienen. Bovendien hingen de rugzakken meer aan het begin, waar de verwarring nog het grootst was.
Sander zorgt voor deze verwarring door door te geven dat een bom een rugzak van Victoria zou zijn.

Mocht dit overigens een molactie van Sander zijn, dan is hij opnieuw zonder effect, zoals de eventueel vorige akties van Sander ook. Marc-Marie en Lottie compenseren de foute informatie die Sander geeft.

Offline Mollio

• Forumlid
spoiler......!!!!!! niet openen als je het niet wilt weten..!!
« Reactie #210 Gepost op: 3-02-2005, 23:27:55 »
Ik heb een site gevonden... ik weet niet of ik het al te serieus moet nemen.... maar Sander is voor mij van af het begin af aan de mol.

In aflevering 2 probeert sander roeland verdacht te laten lijken in de grot. En Sander begint zonder overlag met het spel mijnenjagen in een hoek.

In de trein, bij het plaatsje Sandergrove ligt een postzak met een bom. Bij wie van de drie wisten de mannen drie van de vier juryleden om de tuin te leiden. En de mol, Sander, maar 1. (jammer voor sander).

Plus dat sander zegt dat hij het vind lijken dat hij met negen mollen op jacht is, en in het dagboek van de mol staat dat ook.

Ik ben nog lang niet klaar met jagen maar Sander is voor mij mol nr 1.

Hier de link: En ik waarschuw, als je leuk wilt blijven jagen, kijk dan niet.

http://sander.kwurgh.com/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1

Offline Cosma

• Forumlid
Re: spoiler......!!!!!! niet openen als je het niet wilt weten..!!
« Reactie #211 Gepost op: 3-02-2005, 23:37:17 »
Nou nou wat een spoiler zeg  ::oink::, voor mij is er nu niets meer aan.

Offline Eirc

• Forumlid
  • de lokroep roept
« Reactie #212 Gepost op: 3-02-2005, 23:41:51 »
 ::rofl:: Neem niet alles dat je vind serieus  ;)
I'm Not Sure, Who's Fooling Who Here...

Offline Gerrit K

• Forumlid
« Reactie #213 Gepost op: 4-02-2005, 01:03:52 »
De groep van de collega's is juist niet handig. De Mol heeft immers een hulpmol voorin. Hij/zij weet nooit wie er met de stokers belt en weet dan dus ook nooit of de info die bij de collega's aankomt betrouwbaar is of niet. Lijkt me niet erg handig. Als de mol een collega was had hij/zij nooit een hulpmol in de Dodge gekozen.

Offline lynnlynn

• Forumlid
« Reactie #214 Gepost op: 4-02-2005, 09:46:02 »
Ik denk dat het de mol niet zoveel uitmaakt. Het lijkt mij vrij zeker dat de mol weet dat er hulpmollen zijn. Om de discussie belt-de-mol-zichzelf even niet opnieuw te voeren; er zijn dus 3 of 4 mollen (resp. als de mol wél zichzelf belt en als hij níet zichzelf belt). De kans is dus héél groot dat er in elke groep een (hulp)mol zit. Daardoor is de kans dus ook héél groot dat er in elke groep wel iets mis gaat waardoor de kans op geen geld verdienen ook heel groot is. Kortom, het kan best zijn dat de mol behoorlijk laid back is geweest in aflev 3. Mijn mol en reservemol - Jim en Sander - vond ik - t.o.v. eerder afleveringen - erg relaxed.

Offline D**n

• Forumlid
  • Go Karel!
« Reactie #215 Gepost op: 4-02-2005, 12:13:06 »
::rofl:: Neem niet alles dat je vind serieus ;)
Zeker niet als het gemaakt is door mede-molfans ;D
Take a glorious bite out of the whole world

Offline Gerrit K

• Forumlid
« Reactie #216 Gepost op: 4-02-2005, 12:18:55 »
Citaat
Ik denk dat het de mol niet zoveel uitmaakt. Het lijkt mij vrij zeker dat de mol weet dat er hulpmollen zijn. Om de discussie belt-de-mol-zichzelf even niet opnieuw te voeren; er zijn dus 3 of 4 mollen (resp. als de mol wél zichzelf belt en als hij níet zichzelf belt). De kans is dus héél groot dat er in elke groep een (hulp)mol zit. Daardoor is de kans dus ook héél groot dat er in elke groep wel iets mis gaat waardoor de kans op geen geld verdienen ook heel groot is. Kortom, het kan best zijn dat de mol behoorlijk laid back is geweest in aflev 3. Mijn mol en reservemol - Jim en Sander - vond ik - t.o.v. eerder afleveringen - erg relaxed.

Maar als Jim of Sander de mol is, dan zat er dus geen mol bij de stokers. Dat lijkt dan weer niet logisch. Aan de andere kant: als Sander de mol is, weet je met die hulpmollen voorin zeker dat de stokers de verkeerde informatie krijgen, omdat er drie in de Dodge aan het (hulp)mollen zijn. Zolang je alleen maar waarschuwt voor bommen is de kans met een nog een hulpmol achterin 50% dat er toch een bom wordt gepakt. Je moet er alleen wel voor zorgen dat je als vrienden de stokers niet wijst op zakken met geld.

Offline Gotcha

• Forumlid
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re: spoiler......!!!!!! niet openen als je het niet wilt weten..!!
« Reactie #217 Gepost op: 4-02-2005, 12:25:35 »
Ik heb een site gevonden... ik weet niet of ik het al te serieus moet nemen.... maar Sander is voor mij van af het begin af aan de mol.

In aflevering 2 probeert sander roeland verdacht te laten lijken in de grot. En Sander begint zonder overlag met het spel mijnenjagen in een hoek.

In de trein, bij het plaatsje Sandergrove ligt een postzak met een bom. Bij wie van de drie wisten de mannen drie van de vier juryleden om de tuin te leiden. En de mol, Sander, maar 1. (jammer voor sander).

Plus dat sander zegt dat hij het vind lijken dat hij met negen mollen op jacht is, en in het dagboek van de mol staat dat ook.

Ik ben nog lang niet klaar met jagen maar Sander is voor mij mol nr 1.

Hier de link: En ik waarschuw, als je leuk wilt blijven jagen, kijk dan niet.

http://sander.kwurgh.com/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1

Misschien kan je op de spoiler-site ook verwijzen naar de "gelijke kansen theorie", waar momenteel ook Sander (momenteel nog samen met Lottie) als Mol uit de bus komt.
Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline Eirc

• Forumlid
  • de lokroep roept
« Reactie #218 Gepost op: 4-02-2005, 13:15:59 »
Sander zit met zijn hand (of mouw, dat kan ik niet goed zien) op het telefoontje, als hij de postzakken achterin de dodge bekijkt. Raar dat hij het telefoontje op dat moment nog niet opmerkt.
Overigens denk ik niet dat zij zelf de postzakken hebben ingeladen. Anders hadden ze de beugels acherin  wel gezien, en hadden ze ook al eerder een systeem voor de ophang-volgorde bedacht.

Ze hoeven de dodge ook niet zelf te besturen. De deelnemers zitten op de achterbank, achter een chauffeur). Waarschijnlijk heeft hij de postzakken achterin gegooid.
Aangezien ze op de achterbank zitten, is het ook waarschijnlijker dat ze de telefoon niet hebben gezien tijdens het instappen.

Sander stelt voor de telefoon bij te houden, maar Yvon en Jim raden dat af. Toch staat Sander heel verstandig met de telefoon in z'n hand als de tassen worden opgehangen.
I'm Not Sure, Who's Fooling Who Here...

Offline dopey

• Forumlid
« Reactie #219 Gepost op: 4-02-2005, 13:51:55 »
Raar dat hij het telefoontje op dat moment nog niet opmerkt.

Is creatieve montage... let maar eens goed op!
"Only thing to do is jump over the moon"