Ik heb nog even aflevering 3 en 4 teruggekeken en extra gelet op Isabelle en de telefoontjes die ze krijgt, of is het toch maar 1 telefoontje?
1) Afl.3 Isabelle (stem): "De telefoon ging.. en ik kreeg een boodschap van de Mol en die boodschap was als de groep geen geld zou verdienen, dat ik dan, eh ja, vijf vragen goed zou krijgen bij de volgende test.
2) Afl.3 Marc-Marie: "De eerste vier hangen links!" Isabelle: "De eerste vier hangen waarschijnlijk rechts, misschien links!"
3) Afl.3 Isabelle (in biecht): "Op het moment dat er gezegd wordt 'er zit een bom in', dan eh, ben ik opeens oost-indisch doof en dan ga ik proberen om 'm toch te pakken."
4) Afl.3 Isabelle (in biecht): "Dus ja, ik heb mijn best gedaan, maar het was niet zo heel erg moeilijk.. om mijn best te doen om geen tassen te halen, want eh *lacht*, de dames waarmee ik in de trein zat die waren inderdaad niet echt eh, heel erg goed in het vangen van tassen dus dat werkte heel mooi in mijn voordeel.
___
5) Afl.4 Isabelle (in biecht): "De Mol had hulp nodig. Via mysterieuze weg (trekt gek gezicht) kwam het verzoek bij mij binnen. En moet je hem dan geloven ja of nee, dat weet je natuurlijk niet (weer met gek gezicht). Maar in dit geval had ik zoiets van ach, hč.. Dit moet kunnen.
6) Afl.4 Isabelle (in biecht): "Ik wilde dat koffertje van 3000 Euro helemaal niet hebben. Alleen ja, heel vervelend, op het gegeven moment in alle commotie werd dat in mijn handen geduwd en werd er ook door Gijs gezegd: 'dit is de 3000' en toen dacht ik ja, als ik zo meteen al wat stunts uit moet gaan halen en ik ga nu ook nog eens een keertje zeggen dat ik die 3000 niet wil hebben, dan gaat het misschien wel allemaal een beetje heel erg.. opvallen."
7) Afl.4 Isabelle (in biecht): "Het was ook daadwerkelijk de bedoeling dat ik eh, een beetje eh, zou struikelen, zou struikelen om herkend te worden alleen dat ging iets harder dan de bedoeling was, maar ach hč, je moet er wat voor over hebben niet waar. Dus op dat moment was ik natuurlijk gewoon eh, weg, en eigenlijk heeft die harde val me gered, want anders was het misschien wel heel erg opgevallen."
___
Over deze 7 uitspraken ga ik nu een aantal dingen zeggen:
Wanneer Isabelle uitspraak 1 doet, zien we haar niet, maar horen we haar alleen, bij uitspraak 5 zien we haar wel. Wanneer ze biecht in aflevering 3 heeft ze het niet over het telefoontje van de Mol (uitspraken 3 en 4). We weten dus niet zeker of ze in aflevering 3 saboteert omwille van het telefoontje, het zou kunnen dat ze nog helemaal geen telefoontje heeft gehad, maar dit alleen pas in aflevering 4 krijgt, en dat uitspraken 3 en 4 dus uit haar 'Mollenbiecht' komen. (Want waarom zou Isabelle 2 keer gebeld worden door de Mol, alleen maar omdat ze er in aflevering 3 voor zorgde dat er geen geld in de pot kwam? En waarom moest Yvon er dan voor zorgen dat er geld UIT de pot ging? Beetje oneerlijk toch?) Bovendien is het vreemd dat ze in uitspraak 5 niet zegt dat de Mol WEER hulp nodig had. Ze noemt nergens dat dit al de tweede keer is dat ze een telefoontje krijgt.
Ik denk dat de programmamakers ons willen doen geloven dat Isabelle in aflevering 3 ook al gebeld werd, om haar verdachte uitspraak 2 te kunnen verklaren. Dit is overigens een uitspraak die voor de kijker verdacht is, maar niet voor de medekandidaten. Isabelle saboteert voor hen dus onopvallend, iets wat ze erg belangrijk vindt zo blijkt uit uitspraken 6 en 7. Waarom wil ze zo nodig onopvallend en niet verdacht zijn als ze niet de Mol is?* Een beetje verdenkingen op je laden kan dan geen kwaad.
*Denk ook aan haar uitspraak bij de grottenopdracht.