Ik zie het zo: Iedereen wist dat Isabelle de 3000 had, maar iedereen wist ook dat die zo opvallend gewisseld had dat Pete haar bijna onherroepelijk zou herkennen.
Eens, dus er moest nog een keer gewisseld worden omdat Isabelle herkent zou worden en ze dan dus geen geld zouden verdienen.
Oké, Jim schept verwarring omdat hij zegt dat Isabelle ná hem gewisseld heeft en dat de man dus de koffer met 3000 euro had.
KLopt, hierdoor is de groep nog steeds in de veronderstelling dat Pete de 3000 heeft, maar dat ze nog een keer moeten (nep) wisselen want anders verdienen ze niets.
Maar ik zie niet in waarom dat ZIJN wissel verdacht maakt.
Door hem is de groep in de veronderstelling dat die 3000 veilig gesteld dient te worden, geen koffer-wissels meer, maar wel een nep-koffer wissel, want die 3000 willen ze behouden.
Hadden ze geweten dat het slechts om 500 ging, dan hadden ze ipv een nep-wissel nog wel een keertje een echte geprobeerd, die 500 is immers niet echt de moeite, en 3000 wel om nog een plan te trekken.
Tenzij je ervan uitgaat dat er echt een hele grote kans van slagen was geweest dat de nepwissels en de kledingruil Pete om de tuin hadden geleid.
We hebben gezien dat ondanks de nep-wissel Pete Isabelle aanwees, dus indien MM wel echt had gewisseld was die wissel gelukt.
Je kunt natuurlijk nergens vanuit gaan, maar er wel voor zorgen dat er (hoeveel nep-wissels er ook volgen) er voor het laagste bedrag wordt gespeelt, en niet voor het hoogste.
Ik denk zelf dat die kans heel erg klein was. Maar misschien is dat hetgene waar we van mening over verschillen.
Ze hadden nog X keer koffers kunnen wisselen (die kledingruil had imo niet veel nut, beter had hij Isabelle blijven onthouden), en velen hadden zich zichtbaar kunnen maken, al niet niet koffers (nep) wisselend.
De kans van slagen kan klein zijn, maar is aanwezig, maar Jim (indien mol) heeft dat risico niet genomen en ervoor gezorgd dat het minimale in de pot ging, bovendien (gezien hij de laatste was qua echte wissel) was er ook nog een kans dat Pete hem zou herkennen, en dan ging er niets in de pot, en niets of 500 is nog altijd beter dan het risico dat er 3000 inging.
Jim heeft toch duidelijk gelogen? Hij heeft Isabelle vanom zijn hoekje bezig gezien, zelfs zien vallen (dat zegt hij letterlijk), dus hij wist dat hij de 2e was, en daar heeft hij over gelogen, toch niet om die 500 veilig te stellen lijkt mij zo.