Volgens mij hebben ze vantevoren 'n aantal vragen moeten beantwoorden, want hoe komen de oud-kandi's anders aan die specifieke vragen en soms al delen van 't antwoord (bij Sander bijvoorbeeld bij z'n top 3 van helden).
Klopt, maar ze wisten niet van tevoren dat de ingevulde vragen deel zouden gaan uitmaken van een lieg-opdracht, dus dat Jim van tevoren (als hij al vreesde voor de bijgelovigheidsvraag) al had gedacht dat ze hem daarop zouden pakken impliceerd dat enerzijds dat hij wél wist dat er vragen zouden komen, en zelfs welke, en dat ze hem op die ene vraag zouden pakken.
Mocht Jim met zijn 'van tevoren' bedoelen dat voordat hij aan de beurt was de bijgelovigheids vraag vreesde omdat ze hem daarop konden pakken dan is die vrees vreemd omdat het ook de eerste vraag had kunnen zijn, en hij dus pas op dát moment (na vraag 1) had kunnen vrezen voor de bijgelovigheidsvraag ipv van tevoren.
Daarnaast, zoals je zelf al aangeeft, ze hebben van nogal wat vragen ingevuld, zeer uiteenlopende, van favorite auto, tot noem maar op (zie alle 20 vragen), Jim was als 3e dus toen waren reeds op 4 fronten vragen gesteld, en had hij procentsgewijs niet zo hoeven vrezen voor die bijgelovigheidsvraag.
Maar het ging me meer om de woorden 'van tevoren' dat geeft toch aan (imo) dat hij voor die proef hier al zijn gedachten over had, en niet pas op het moment dat hij die vraag kreeg.
Wanneer je mij nu opeens 2 vragen gaat stellen (en ik wist niet dat je dat zou doen) zou je het dan niet raar vinden dat ik achteraf ga aangeven dat ik van tevoren al vreesde voor je 2e vraag? (omdat ik daar slecht op zou kunnen liegen)
En dan had ik deze opmerking van Jim opgevat als hij er al voor vreesde dat hem deze vraag over bijgelovigheid als 2de zou worden gesteld. En omdat hij al de eerste vraag met waarheid had beantwoord, moest hij wel liegen op die 2de vraag.
Hij zegt letterlijk dat hij van tevoren vreesde dat ze hem op die vraag zouden pakken, en was (gezien de andere 16 mogelijke vragen) tevoren een dergelijke vrees ongegrond.
En hij wist natuurlijk dat 't niet erg geloofwaardig zou overkomen als hij zou zeggen dat hij helemaal niet bijgelovig is. Iedereen is dat immers wel 'n beetje.
Mee eens, maar en indien hij zou hebben gezegd, ik vreesde op dat moment voor vraag 2, of ik vreesde op dat moment een vraag over bijgelovigheid dan zou ik er niets achter zoeken, maar wanneer je aangeeft van tevoren te hebben gedacht te zullen worden gepakt op vraag 2 is dat vreemd.
En indien hij zover is gegaan qua snelle voorbereiding ter plekke dat hij echt vreesde voor de bijgelovigheidsvraag, dan had hij kunnen besluiten op elke vraag anders dan de bijgelovigheidsvraag te zullen liegen, om niet gepakt te worden, als dat je grootste vrees is.