Auteur Topic: Jim is niet de mol!  (gelezen 177058 keer)

Offline Gerrit K

• Forumlid
Re: Jim is (niet) de mol!
« Reactie #460 Gepost op: 6-02-2005, 00:31:57 »
En als ie de mol was, wist ie het helemaal zeker.

Offline Anzjie

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • "Vroegah" was ik Blackmollie
« Reactie #461 Gepost op: 6-02-2005, 00:39:46 »
En als ie de mol was, wist ie het helemaal zeker.

Jamaar de mol moet zich voordoen als kandidaat...Die gaat niet zeggen: Ik weet het zeker. Ik heb die koffer gewisseld als 2de....De mol zaait verwarring, die draait met iedereen een beetje mee en doet vaag..
Ik zoek niet meer naar vogelpoep in het grote fabeltjesbos

Offline Gerrit K

• Forumlid
« Reactie #462 Gepost op: 6-02-2005, 00:43:14 »
Wat doet Yvon dan? Die staat nota bene te kijken hoe Jim aan komt lopen en zegt ook dat ze het niet weet? Waarom zou Jim wisselen als-ie zeker weet dat Isabel al onderuit is?

Offline Niuno

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
« Reactie #463 Gepost op: 6-02-2005, 00:44:13 »
Als iedereen dacht dat Isabelle het laatste koffertje had verwisseld, hoe komt het dan dat tijdens de onthulling toch Jim naar voren kwam? Hij stapt naar voren met een tekst als: "ik wist het zelf ook niet". Had de groep dit dan ondertussen toch zelf ontdenkt, of is er voor de onthulling al uitsluitsel gebracht door de productie? Toch ook een beetje raar.

Zoals eerder vermeld, inmiddels paar pagina's terug, Wist Jim dat hij de tweede wissel had. Daarnaast is Pete de hele middag gefilmd, dus de crew heeft ook bewijs dat hij de tweede wissel deed.
Jim loog aanvankelijk dat hij de eerste was. Later, tegen het einde, krabbelde hij terug zo van "weet niet zeker of ik de eerste of de tweede was", hiermee vooruitlopend op de line-up, waar duidelijk zou worden dat hij daadwerkelijk tweede was.
Het doen laten geloven dat Isabelle de laatste wissel deed tijdens de line-up zou nl direct uitkomen als ze de beelden terug gingen kijken.

Angela zei immers dat hij het voortreffellijk had gedaan, of iets in die woorden moet ik zeggen, voor iemand over het woordje voortreffelijk valt... Angela gaf hiermee te kennen dat zij de beelden had gezien en dus kon weten dat Jim de laatste was.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Niuno

• Forumlid
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
« Reactie #464 Gepost op: 6-02-2005, 00:45:21 »
Wat doet Yvon dan? Die staat nota bene te kijken hoe Jim aan komt lopen en zegt ook dat ze het niet weet? Waarom zou Jim wisselen als-ie zeker weet dat Isabel al onderuit is?

Yvon had op dat moment aandacht bij Isabelle, die daar zo hopeloos "struikelde".
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Jayne

• Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
« Reactie #465 Gepost op: 6-02-2005, 00:51:36 »
Al met al heb ik een beetje het gevoel dat Jim wordt afgebeeld als een crimineel genie die de totale chaos van het moment compleet kon doorzien en daarom exact de juiste mollenstreek heeft gedaan. Beide onderdelen van deze verklaring geloof ik niet. Vergeet ook niet dat de wissel van Jim een ontzettend riskante gelegenheid was, die alleen toevallig goed uitpakte. Voor een mol lijkt het me niet handig je zo op de voorgrond te stellen.
Ja, hier ben ik het wel helemaal mee eens. Kijk, de Mol krijgt dan wel meer info dan de andere kandidaten, maar in een moment van verwarring en chaos zal hij/zij toch ook gewoon op z'n intuitie moeten afgaan. En dan doe je volgens mij als Mol niet wat Jim deed. De Mol wist wel dat Isabelle was ingeschakeld, maar kon natuurlijk nooit weten wat haar plan was en wanneer ze wilde toeslaan.

Als later blijkt dat Jim wél de Mol is, dan blijf ik dit een mislukte actie van hem vinden. Juist omdat Pete Isabelle dus WEL uit de line up haalde. Dat betekent dat zonder Jims actie er gewoon 3000 euro uit de pot zou zijn verdwenen, ipv 500 verdiend. En dan kun je gaan speculeren over 'wat dan als het wel was gelukt om Pete in verwarring te brengen?', maar dat is eigenlijk een beetje verspilde moeite, want dat is dus gewoon niet gelukt. En ze hebben daar wel alles aan gedaan!

Offline Anzjie

• Forumlid
« Reactie #466 Gepost op: 6-02-2005, 00:56:16 »
Ja, hier ben ik het wel helemaal mee eens. Kijk, de Mol krijgt dan wel meer info dan de andere kandidaten, maar in een moment van verwarring en chaos zal hij/zij toch ook gewoon op z'n intuitie moeten afgaan. En dan doe je volgens mij als Mol niet wat Jim deed. De Mol wist wel dat Isabelle was ingeschakeld, maar kon natuurlijk nooit weten wat haar plan was en wanneer ze wilde toeslaan.

Als later blijkt dat Jim wél de Mol is, dan blijf ik dit een mislukte actie van hem vinden. Juist omdat Pete Isabelle dus WEL uit de line up haalde. Dat betekent dat zonder Jims actie er gewoon 3000 euro uit de pot zou zijn verdwenen, ipv 500 verdiend. En dan kun je gaan speculeren over 'wat dan als het wel was gelukt om Pete in verwarring te brengen?', maar dat is eigenlijk een beetje verspilde moeite, want dat is dus gewoon niet gelukt. En ze hebben daar wel alles aan gedaan!

Nogmaals!!! De mol gaat niet zo opzichtig te werk!

Offline digger

• Forumlid
  • Blijf hopen op de mol
« Reactie #467 Gepost op: 6-02-2005, 01:02:45 »
Jim heeft intuitief gehandeld, maar daarna wel mols erop gereageerd. Kijk met €500 zorgt hij er in ieder geval voor dat de groep maar een klein bedrag wint (mollestreek?). Als hij (als evt mol) niks had gedaan, dan had de groep sowieso een nieuwe poging gedaan om de koffer te wisselen, omdat het natuurlijk veel te duidelijk was en dan had de groep alsnog makkelijk de €1500 kunnen winnen/verliezen ipv €3000. Misschien is het wel meer mols dan je in eerste instantie zou denken.

Offline Anzjie

• Forumlid
« Reactie #468 Gepost op: 6-02-2005, 01:05:05 »
Jim heeft intuitief gehandeld, maar daarna wel mols erop gereageerd. Kijk met €500 zorgt hij er in ieder geval voor dat de groep maar een klein bedrag wint (mollestreek?). Als hij (als evt mol) niks had gedaan, dan had de groep sowieso een nieuwe poging gedaan om de koffer te wisselen, omdat het natuurlijk veel te duidelijk was en dan had de groep alsnog makkelijk de €1500 kunnen winnen/verliezen ipv €3000. Misschien is het wel meer mols dan je in eerste instantie zou denken.

Precies Digger
Dat probeer ik nu al drie uur duidelijk te maken ::rofl::

Offline Jayne

• Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
« Reactie #469 Gepost op: 6-02-2005, 01:12:00 »
Dat probeer ik nu al drie uur duidelijk te maken ::rofl::
Ik geloof niet dat er sprake is van onduidelijkheden tussen de posters hier, maar wel van verschillende meningen. ;) Mijn mening is dat sommige mensen hier Jim een beetje teveel bovennatuurlijke en alwetende krachten toebedelen, maar mijn smaak. :P Maar laat iedereen vooral zijn visie blijven posten, want dat maakt de discussie nu juist zo leuk! En dat maakt het programma en dit forum ook zo leuk! :)

Nog even voor de mensen die zich (net als ik eerst) nog steeds afvragen waarom Jim naar voren stapte uit de line up:
Volgens mij is het zo dat Angela de koffer al geopend had en dus al bekend was dat er 500 euro in zat. Dan kon Jim dus gewoon weten dat hij de laatste wissel had gemaakt. ;)

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #470 Gepost op: 6-02-2005, 01:15:09 »
Niets hield de groep tegen om dat ook nu nog te proberen als zij dat erg kansrijk achtten. De motivatie om te wisselen doen was groter geweest, maar er was ook een duidelijk risico geweest op mislukken.
Daarnaast lijkt vergeten te worden dat Jim een risico nam op mislukken van zijn aktie, waarna zijn verwisseling zeker als molsaktie gezien zou kunnen worden.

Offline Anzjie

• Forumlid
« Reactie #471 Gepost op: 6-02-2005, 01:23:45 »
Niets hield de groep tegen om dat ook nu nog te proberen als zij dat erg kansrijk achtten. De motivatie om te wisselen doen was groter geweest, maar er was ook een duidelijk risico geweest op mislukken.
Daarnaast lijkt vergeten te worden dat Jim een risico nam op mislukken van zijn aktie, waarna zijn verwisseling zeker als molsaktie gezien zou kunnen worden.

Kan je dit beter uitleggen, we lagen al eerder in de clinche en ook deze redenatie snap ik niet (blond)

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #472 Gepost op: 6-02-2005, 01:46:19 »
Hoogste prioriteit van de mol is om niet als mol ontmaskert te worden.
Tweede prioritet is om de groep geld te kosten.
Derde prioriteit is om krediet op te bouwen.

Met deze aktie nam Jim een aanzienlijk risico dat hij negatief op zou vallen. Op de eerste plaats direkt, nl. toch gezien te worden door Pete. In tweede instantie als Pete Isabel niet had aangewezen, maar b.v. marc-Marie. (dan had hij de groep 2.500 euro) gekost. Hij had zeker verdenking op zich geladen.

Het netto resultaat van de aktie van Jim is dat hij de groep 3.500 euro heeft bespaart t.o.v. de situatie na Isabelle's aktie en geen geld had gekost.

Het netto resultaat van deze aktie is dat Jim krediet opbouwt. Echter daar kon hij niet op rekenen, toen hij de aktie ondernam.

Gezien deze prioriteiten en de risico's is het aannemelijker dat Jim een kandidaat is en geen mol.

Dit was geen mol-aktie van Jim.

Om de discussie kort te sluiten, Jim kan ook een mol zijn met een onlogische aktie die een hoog risico op mislukken met zich meebrengt.
« Laatst bewerkt op: 6-02-2005, 02:07:25 door Castor_en_Pollux »

Offline Anzjie

• Forumlid
« Reactie #473 Gepost op: 6-02-2005, 02:09:12 »
Hoogste prioriteit van de mol is om niet als mol ontmaskert te worden.
Tweede prioritet is om de groep geld te kosten.
Derde prioriteit is om krediet op te bouwen.

.

Denk dat wij het nooit eens gaan worden pollur en Castox
Hoogste priorriteit ben  ik het nog wel met je eens Tweede en derde moet je m.i. wisselen...Die hele groep kijkt waarschijnlijk anders dan wij...Hun zitten de hele dag op elkaars lip...Wij zien echter fragmenten...Oook hierbij de nadruk op fragmenten want de productie kan lekker knippen en plakken...

Offline Jayne

• Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
« Reactie #474 Gepost op: 6-02-2005, 02:09:25 »
Ik denk dus ook dat de Mol anders zou handelen dan Jim hier deed.

Gezien vanuit het oogpunt van de Mol:
Je schakelt een hulpmol in, in dit geval Isabelle. Het meest logische is dan dat je eerst Isabelle's actie afwacht om daarna je verdere strategie te bepalen. En dan bedoel ik dus niet in die anderhalve seconde die er zat tussen Isabelle's wissel en die van Jim. Als Mol probeer je denk ik sowieso in Isabelle's buurt te blijven, om te kunnen bepalen of Pete haar goed gezien heeft of niet. Als je denkt dat Isabelle goed gezien is, dan zul je de groep ervan proberen te weerhouden om nog een wissel te wagen. Denk je dat Isabelle niet goed genoeg gezien is, dan zul je proberen twijfel te zaaien eventueel zelf nog een slechte wissel te ondernemen (riskant, maar je moet toch wat). Ik blijf er bij dat Jims actie niet echt past in het hele 'Isabelle als hulpmol'-verhaal.

Bovendien, als hij dit hele scenario al vantevoren bedacht had (wat al heel knap zou zijn), dan heeft hij wel heel cool gehandeld bij de verdeling van de koffertjes. Want dan zou hij er immers zeker van moeten zijn dat hij de 500 euro te pakken kreeg. Maar hij was de laatste die een koffertje pakte, als ik het me goed herinner.

P.S. In het poll-topic hier heb ik trouwens wel op Jim gestemd als Mol hoor. :P Het is alleen dat ik niet geloof dat hij dit vantevoren bedacht kon hebben.
« Laatst bewerkt op: 6-02-2005, 02:12:10 door Jayne »

Offline Anzjie

• Forumlid
« Reactie #475 Gepost op: 6-02-2005, 02:19:43 »
Ik denk dus ook dat de Mol anders zou handelen dan Jim hier deed.

.

P.S. In het poll-topic hier heb ik trouwens wel op Jim gestemd als Mol hoor. :P Het is alleen dat ik niet geloof dat hij dit vantevoren bedacht kon hebben.

Heel verhaal geknipt....Waar heb je het dan over??? Je spreekt jezelf behoorlijk tegen..
Je post een hele lap tekst en uiteindelijk zeg je nog niets ::zwaai::

Offline Jayne

• Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
« Reactie #476 Gepost op: 6-02-2005, 02:30:53 »
Waar heb je het dan over??? Je spreekt jezelf behoorlijk tegen..

Mijn verhaal was een reactie op het verhaal van Castor_en_Pollux, waar ik het dus mee eens ben. ;)

Dus: Jim kan misschien best de Mol zijn, maar bij de koffer-opdracht gedroeg hij zich niet mols.

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #477 Gepost op: 6-02-2005, 02:40:09 »
Denk dat wij het nooit eens gaan worden pollur en Castox
Ik ben gelukkig niet zo somber  ;) en sluit niet uit dat ik het af en toe met je eens ben

Maar op dit punt geldt dit niet. ;)
Hoogste priorriteit ben  ik het nog wel met je eens Tweede en derde moet je m.i. wisselen...
Oke,
Draaien we de prioriteiten om dan heeft de mol een hogere prioriteit om geld te verdienen voor de groep dan om geld voor de groep te verliezen.  ???

Offline Cosma

• Forumlid
« Reactie #478 Gepost op: 6-02-2005, 02:43:07 »
Nog even terugkomend op de discussie van vannacht... :P

En toch en toch, Cosma... ik weet het niet. Als Jim de Mol is, dan is hij dus degene geweest die Isabelle heeft ingeschakeld om hem te assisteren in het saboteren van de opdracht. Dan wist hij dus dat Isabelle er alles aan zou doen om herkend te worden. Waarom dan al haar werk als hulpmol weer teniet doen?

Haar werk was dan om via de val (de afleiding) hem de 3000 uit het spel te kunnen doen nemen.
Jim (indien mol) kon onmogelijk weten wat er daarna nog allemaal zou gebeuren, de groep zou sowieso niet het risico nemen het te laten zitten bij de actie van Isabelle, zij was gewoon te herkenbaar geweest.
Dus zouden ze (in de veronderstelling dat Pete 3000 had) nog eea gaan uithalen om dat veilig te stellen (ze dachten dat Jim als eerste was geweest).
Jim zorgt er dus voor dat ongeacht wat er daarna gebeurd er maximaal 500 euro in de pot komt, indien de kandidaten wisten dat hij als 2e was, dan zouden ze die 3000 alsnog gaan inzetten, dat risico kon hij niet nemen.
Bv ze nemen een plattegrond en er gaan er 4 om Pete heen staan, 1 wisselt de koffer, dat had kunnen lukken met de 3000 euro koffer.
Nu was hij er zeker van dat het bij 500 zou blijven.

Citaat
Dat is dus eigenlijk wat me dwarszit. Als Isabelle die opdracht niet had gekregen, dan was Jims actie idd heel erg mols geweest. Maar omdat ze die wel kreeg, vind ik het alweer een stuk minder verdacht. Waarom als Mol een hulpmol inschakelen als je die vervolgens zelf gaat zitten dwarsbomen? Want Isabelle is uiteindelijk niet geslaagd in haar missie (wisselen, herkend worden en dus geld verliezen).

Hij had haar nodig om iedereen ervan te overtuigen middels de val etc. dat Pete in het bezit was van 3000, maar dat Isabelle wel gezien was.
Ondertussen was dat uiteraard onzin Pete had slechts 500, en de kandidaten moesten nog wat uithalen om Pete in verwarring te brengen, maar ze zouden de koffer niet meer wisselen omdat ze op Jim vertrouwden.
Zonder het vallen van Isabelle (zie de beelden) hadden Yvon en Sander wel degelijk Jim als 2e zien wisselen, maar doordat zij zich ontfermden over Isabelle kon hij toeslaan.

Citaat

Offline Cosma

• Forumlid
« Reactie #479 Gepost op: 6-02-2005, 02:56:15 »

Ook onmols gedrag van Jim trouwens: hij roept Yvonne (die de foto's gaat plaatsen) na dat ze er voor moet zorgen dat de foto's niet in de breedte staan, omdat ze dan teveel plaats innemen en eerder worden omgereden.

Dat was een goede manier om vertrouwen op te wekken, in feite was het onzin, die kartonnen bordjes op stokjes stonden gewoon los in de opening van de pionnen, mocht de vrachtwagen het bord raken dan zou dat bord draaien, maar daarmee zou de pion niet omvallen, die vallen nog niet eens om wanneer je ze direct raakt, dus was onzin van Jim, maar kwam zogenaamd wel erg hulpvaardig over.

(mocht indien de vrachtwagen het bord zou raken de pion wel omvallen, stel indien bord vergendeld in de pion, dan zou de pion in de richting van de vrachtwagen afvallen, waardoor hij niet meer geraakt kon worden, en niet de richting van de vrachtwagen op, in feite zou het in dat geval dan ook ongunstiger zijn ze lengte te zetten, en zou je ze juist in de breedte moeten laten staan)