Auteur Topic: Jim is niet de mol!  (gelezen 177044 keer)

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Jim is (niet) de mol!
« Reactie #480 Gepost op: 6-02-2005, 02:58:56 »
Jim zorgt er dus voor dat ongeacht wat er daarna gebeurd er maximaal 500 euro in de pot komt.
Nee hoor, er was nog steeds de mogelijheid om een koffer van 1500 euro te wisselen, eventueel volgens de door jouw voorgestelde methode.

Offline Cosma

• Forumlid
« Reactie #481 Gepost op: 6-02-2005, 03:09:23 »
Jup, heb ik (al is 'ie niet heel duidelijk)

Jim staat nog net achter de telefooncel, hij zou de val wel kunnen zien, maar hoeft daaruit niet perse te concluderen dat er als een koffer verwiselt was. Mischien dacht hij wel dat Isabelle een afleidingsmanouver etc.

Ik begrijp deze discussie niet?
Jim blijft stug volhouden dat hij als eerste heeft gewisseld toch?
Ok, stel hij heeft wel de val gezien maar heeft niet gezien dat Isabelle daarvoor gewisseld had, de 5 andere aanwezigen konden hem gewoon vertellen dat Isabelle voor haar val een wissel had gedaan (dat hadden zij immers gezien, zie ook de beelden), dus hoe kan daar toen (en nu nog) onduidelijkheid over bestaan?

Bekend was bij 5 man dat Isabelle had gewisseld en dáárna viel, dus als er al twijfels waren dan konden die gelijk worden weggenomen, hetgeen niet gebeurde, Jim bleef volhouden tot ze van kleding gingen wisselen. Oftewel, Jim heeft de groep om de tuin geleid en de 3000 euro uit het spel gehaald.

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #482 Gepost op: 6-02-2005, 03:18:21 »
Bekend was bij 5 man dat Isabelle had gewisseld en dáárna viel, dus als er al twijfels waren dan konden die gelijk worden weggenomen, hetgeen niet gebeurde, Jim bleef volhouden tot ze van kleding gingen wisselen. Oftewel, Jim heeft de groep om de tuin geleid en de 3000 euro uit het spel gehaald.
Nee, Jim kon, zie je eigen argumenten, de groep niet om de tuin leiden. Vijf mensen stel je wisten van de wissel van Isabelle.
Zie bovenstaande argumentatie, Jim heeft de groep concreet, niet imaginaire, 3500 euro bespaard.

Offline Cosma

• Forumlid
« Reactie #483 Gepost op: 6-02-2005, 03:25:52 »
Nee hoor, er was nog steeds de mogelijheid om een koffer van 1500 euro te wisselen, eventueel volgens de door jouw voorgestelde methode.

Aangezien ze in de veronderstelling waren dat Pete in het bezit was van de 3000 koffer is het onlogisch te denken dat ze die zouden gaan omwisselen voor die van 1500 euro.

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #484 Gepost op: 6-02-2005, 03:32:22 »
Zeker in die situatie zouden ze wisselen, want Isabelle was gespot.

Je wisselt bovendien van argumentatie. Net stelde je nog dat vijf mensen hadden gezien dat Isabelle de eerste was en Jim de tweede. Hebben ze het nou gezien of niet?

Offline Cosma

• Forumlid
« Reactie #485 Gepost op: 6-02-2005, 03:34:02 »
Nee, Jim kon, zie je eigen argumenten, de groep niet om de tuin leiden. Vijf mensen stel je wisten van de wissel van Isabelle.

En  toch geloofden ze hem blijkbaar (lees op de .nl site maar dat het naderhand nog wel de nodige commotie was dat er maar 500 in de koffer bleek), hij heeft ze toch overtuigd?

Citaat
Zie bovenstaande argumentatie, Jim heeft de groep concreet, niet imaginaire, 3500 euro bespaard.

Achteraf gezien kun je het zo stellen, maar indien hij naar waarheid had gezegd als 2e te hebben gewisseld (en Pete maar 500 in bezit had) dan zouden ze (ze hadden een uur!) naar ik aanneem er alles aan hebben gedaan om alsnog die 3000 euro in bezit van Pete te brengen.
Of dat gelukt zou zijn daarover kunnen we slechts speculeren.

Iig heeft Jim ervoor gezorgd dat een winst van 3000 niet doorging, en Jim kon onmogelijk voorspellen dat Pete Isabelle zou gaan herkennen als er bv nog 4 wissels (met opzichtig gedoe) hadden plaatsgevonden, bovendien had de groep het er niet bij gelaten imo (slechts 500 in de pot).

Nu kun je dus stellen, ja achteraf gezien heeft hij hen een verlies bespaard, maar door zijn actie iig de 3000 uit het spel te hebben genomen gezien men in de veronderstelling was dat dat de lege koffer was.

Denk jij dat hij loog om de groep een -3500 euro te besparen?
Ik vind dat niet aannemelijk.

Offline Cosma

• Forumlid
« Reactie #486 Gepost op: 6-02-2005, 03:38:25 »
Zeker in die situatie zouden ze wisselen, want Isabelle was gespot.

Ok, maar dan 2 keer wisselen (om de 3000 in de pot terug te krijgen) of een nepwissel dunkt me.

Citaat
Je wisselt bovendien van argumentatie. Net stelde je nog dat vijf mensen hadden gezien dat Isabelle de eerste was en Jim de tweede. Hebben ze het nou gezien of niet?

Nee, ik zei dat 5 mensen hadden gezien dat Isabelle voor haar val had gewisseld.
Voordat zij echter ging wisselen stond zij tussen Pete en Yvonne in, en stond de koffer van Pete al wel rechts naast hem.
Aangezien Jim van de andere kant kwam en men gefocust was op Isabelle geloofden zij blijkbaar dat Jim voor Isabelle in actie kwam al had gewisseld.

Offline Lorelei

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Freedom frantically frolic and fine...
« Reactie #487 Gepost op: 6-02-2005, 03:50:04 »
25 pagina's :o

Onze Jim wordt hevig verdacht.. zo erg dat ik het verdacht ga vinden ;D

Weet niet zeker of het al opgemerkt is maar mbt de truckopdracht, 'verder dan je denkt'- dat vond ik vrij vaag/ erg subjectief.
Maar goed misschien is dit wel bij een stoomcursusje truckdriving als suggestie gegeven :D

Uiteindelijk deden ze het wel erg goed en de Mol was er uiteraard bij gebaat om de opdracht snel en goed te doen slagen in dat geval gezien de consequenties voor groep twee :)
Entangled in temptation, seduction aims to embrace you

Offline Niuno

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
« Reactie #488 Gepost op: 6-02-2005, 04:01:03 »
Omdat hij vlak daarna te horen kreeg dat Isabelle had gewisseld. Hij heeft de val wel gezien en heeft na de val gewisseld. Hij wist dat hij de 3000 had.

Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Cosma

• Forumlid
« Reactie #489 Gepost op: 6-02-2005, 04:13:57 »
25 pagina's :o

Onze Jim wordt hevig verdacht.. zo erg dat ik het verdacht ga vinden ;D

Weet niet zeker of het al opgemerkt is maar mbt de truckopdracht, 'verder dan je denkt'- dat vond ik vrij vaag/ erg subjectief.
Maar goed misschien is dit wel bij een stoomcursusje truckdriving als suggestie gegeven :D

Dat viel me ook op ja dat hij dat steeds zei, ik vroeg me af of truckers altijd iets verder moesten rijden dan ze dachten, maar dat is natuurlijk inside info, hoe komen we daarachter?
(ik heb het MM en Sander iig niet horen opperen indien hints van de truckters vooraf)

Offline Leendert

• Forumlid
« Reactie #490 Gepost op: 6-02-2005, 04:14:58 »
Jim had de val kunnen zien. Vijf mensen hebben gezien dat Isabelle het koffertje wisselde en iedereen veronderstelt dat nul van deze mensen heeft kunnen zien dat Jim het koffertje wisselde. Dus zouden ze het ene moment superalert op de wissel van Isabelle geweest zijn en het tweede moment totaal afgeleid om te zien dat Jim het koffertje gewisseld heeft. ???
Nee, ik denk dat de hele zaak in een kwestie van seconden is beslist. Jim wist niet veel meer dan dat Pete ging bellen. Wellicht heeft hij nog gezien dat er een afleidingsmanoeuvre gebeurde en toen koos hij het moment. Hij wisselde het koffertje en werd totaal niet gezien. Het hele gebeuren was hij waarschijnlijk zo bezig met het wisselen (en niet gezien worden) dat hij niet eens lette op het feit dat het koffertje al gewisseld was of niet. We weten niet in wat voor versie het verhaal van de wissel van Isabelle bij Jim terecht is gekomen en ik kan me voorstellen dat het op zo'n manier is overgekomen dat Jim ook niet meer wist als hoeveelste hij het koffertje gewisseld had.

Offline Cosma

• Forumlid
« Reactie #491 Gepost op: 6-02-2005, 04:18:35 »
Jim stond op het moment van wisselen achter de telefooncel. Hij kon het niet (foto is al eerder geplaatst) zien dat Isabelle wisselde. De telefooncel stond ertussen.
Hoe kon hij weten dat het koffertje verwisseld was, terwijl hij de wissel zelf niet kon zien?

Hij zag Isabelle wel vallen (met koffer) en dus ermee wegrennen (waarom zou ze hard wegrennen met een koffer, hij zegt zelfs nog dat Isabelle Pete recht aankeek en noemde dat een stommiteit oid).

Indien hij de mol is wist hij soweiso dat zij de opdracht had volbracht.

Als hij niet de mol is (en dus in onwetendheid of de rennende Isabelle voor haar val had gewisseld) had hij dat 5 andere ooggetuigen kunnen vragen.
Echter hij deed het omgekeerde en liet hen geloven dat hij voor Isabelle had gewisseld (toen Isabelle nog bij Yvon en Pete stond).

Offline Niuno

• Forumlid
« Reactie #492 Gepost op: 6-02-2005, 04:20:48 »
Je zegt dus dat Jim het heeft gezien, ok.

Direct na deze dubbele wisseling hebben deze kandidaten overlegd. Hier kreeg Jim dus te horen dat Isabelle struikelde nadat zij de koffer had gewisseld. Jim wisselde na deze val, die hij zag! Dus Jim wist hierdoor dat hij nu het koffertje met de 3000 in zijn bezit had. Maar loog tegen de groep dat hij als eerste wisselde, zodat men dacht dat Pete het koffertje van 3000 had, waarna ze naar oplossingen zochten om Pete in verwarring te brengen.. En Jim liet ze in hun waan, wetende dat Pete slechts 500 had.

Offline Leendert

• Forumlid
« Reactie #493 Gepost op: 6-02-2005, 04:27:20 »
Nope, Jim had het kunnen zien. Het is maar de vraag wat je bedoelt met het overleg. Ik heb sterk de indruk dat de huidige groep niet zo heel erg goed in overleg is, zeker niet tijdens de opdracht in kwestie.

(Los hiervan, wat helpt het Jim de mol om de groep ervan te overtuigen dat hij als eerste gewisseld heeft. Het zou de groep aanzetten tot een tweede wissel die waarschijnlijk beter georganiseerd zou zijn dan die van Isabelle, waardoor Pete op Isabelle (de verkeerde) zou stemmen en de groep alsnog meer geld binnen kreeg.)

Offline Lorelei

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Freedom frantically frolic and fine...
« Reactie #494 Gepost op: 6-02-2005, 04:27:35 »
Ik moet de aflevering in zijn geheel nogmaals een keer bekijken om inhoudelijk op het koffertjesgebeuren te kunnen reageren ;)
Hoewel er eigenlijk door iedereen miss al wel over gezegd is wat er over te zeggen valt,wat het daadwerkelijk zegt blijft een kwestie van interpretatie natuurlijk :)

Wat me wel opviel is dat Jim weer corrigeerde, namelijk aan Yvon aangaf dat de foto's van Sander niet in de breedte moesten staan omdat de raakkans dan groter was. Aangezien de Mol erbij gebaat is dat zoveel mogelijk pionnen omgaan in groep 2, vond ik dat zelf een onmolse opmerking- maar misschien zijn er hier mensen die daar anders over denken? :)
Entangled in temptation, seduction aims to embrace you

Offline Cosma

• Forumlid
« Reactie #495 Gepost op: 6-02-2005, 04:32:01 »

Dus is het niet uit te sluiten dat hij eerlijk was en oprecht dacht dat hij als eerste wisselde. Dat de groep niet in staat is door combinatie van informatie te deduceren dat Isabelle eerder was, is opvallend, maar niet uitsluitend aan Jim toe te wijzen.

Jim is slim genoeg om te concluderen dat Isabelle niet zomaar met een koffer de benen neemt.

Overigens hij stelde dat hij de eerste was (had geen twijfel), maar uiteraard komt de val van Isabelle uitgebreid aan bod, haar val na de wissel etc.
De val heeft hij gezien, en dus is de link snel gelegd dat daarvoor (dus voor hem) de wissel heeft plaatsgevonden.

Citaat
Dat er niet verder een poging tot wisselen is geweest is dus te weiten aan deze miscommunicatie. Dit kon Jim niet voorzien op het moment dat hij wisselde.

Wat is precies het nut om Pete te voorzien van 500 euro?

Citaat
Hij had bij voorbeeld makkelijk gezien kunnen worden door een kandidaat bij het wisselen en dan had het hele misverstand niet ontstaan. Anderen hadden in deze situatie door wat doorvragen bij Jim, dit probleem ook makkelijk op kunnen lossen.

Heb je wel gezien hoe snel hij was?
Maar goed, anderen hadden hem kunnen zien, en dan wisten ze idd dat Pete 500 euro had, maar zo snel als hij het deed verbaasd het mij niet dat niemand het heeft gezien.

Maar stel, Pete heeft de 500, de groep weet dat en dan?

Hoe dan ook beschouw jij Jim's actie kortgezegd als manouvre om de groep - 3500 euro te besparen?

Offline Niuno

• Forumlid
« Reactie #496 Gepost op: 6-02-2005, 04:37:41 »
Nope, Jim had het kunnen zien. Het is maar de vraag wat je bedoelt met het overleg. Ik heb sterk de indruk dat de huidige groep niet zo heel erg goed in overleg is, zeker niet tijdens de opdracht in kwestie.

(Los hiervan, wat helpt het Jim de mol om de groep ervan te overtuigen dat hij als eerste gewisseld heeft. Het zou de groep aanzetten tot een tweede wissel die waarschijnlijk beter georganiseerd zou zijn dan die van Isabelle, waardoor Pete op Isabelle (de verkeerde) zou stemmen en de groep alsnog meer geld binnen kreeg.)

Telefooncel was niet zo groot dat hij de hele valpartij bedekte.

Als kandidaten zouden weten dat Pete maar 500 had, zouden ze nog een poging kunnen wagen in de hoop dit bedrag te verhogen. De groep denkt nu dat Jim een leeg koffer heeft ipv 3000, dus deze 3000 is uit het spel gehaald. Het bedrag kon hooguit verhoogd worden naar 1500.

Groep nu in veronderstelling dat Pete 3000 had. Ze konden of koffer terugwisselen en nog maals wisselen, maar dat zou te omslachtig zijn. Ze kozen ervoor om Pete in verwarring te schoppen met nep-wissels en kledingruil.

Tegen het eind van de opdracht begon Jim pas zgn te twijfelen of hij als eerste of als tweede heeft gewisseld. De tijd was te kort om nog een echte wissel uit te voeren (was Pete toen niet inmiddels onderweg naar Angela?). Maar met deze "twijfel" van Jim, kon hij zich alvast indekken voor tijdens de Line-Up, als blijkt dat Pete maar 500 bij zich had, zodat zou blijken dat Jim daadwerkelijk de laatste wissel heeft uitgevoerd.

Offline Cosma

• Forumlid
« Reactie #497 Gepost op: 6-02-2005, 04:42:50 »

Wat me wel opviel is dat Jim weer corrigeerde, namelijk aan Yvon aangaf dat de foto's van Sander niet in de breedte moesten staan omdat de raakkans dan groter was. Aangezien de Mol erbij gebaat is dat zoveel mogelijk pionnen omgaan in groep 2, vond ik dat zelf een onmolse opmerking- maar misschien zijn er hier mensen die daar anders over denken? :)

De raakkans van het bord ja, maar dat bord stond los in die pion en zou gewoon een kwart slag draaien indien aangeraakt door de auto, dat maakte dus in feite niets uit.

Bovendien was het zicht op het bord van achteruit bekeken (maar ook van vooruit bekeken) in de truck kleiner wanneer het in de lengte stond, en dus het risico groter dat MM/Sander zou inschatten erdoor te kunnen passen (terwijl dat niet zo was) als wanneer het bord breder stond dan de pion.
(ze zouden sneller bijsturen indien het in de breedte stond)
Breed zetten zou dus eigenlijk een hulpmiddel zijn omdat je die lage pionnen veel slechter kunt zien als waneer er een breed bord opstaat (dat meegeeft wanneer je het aantikt)

Ik zie hierin geen hulpvaardige actie.

Offline Niuno

• Forumlid
« Reactie #498 Gepost op: 6-02-2005, 04:47:11 »
Vergeet niet dat Jim heel hulpvaardig was als bijrijder. Ze hebben een redelijke tijd neergezet, maar Jim heeft zijn best gedaan (uit raam hangen, etc) Lottie de juiste aanwijzingen te geven, waardoor er maar 3 pionnen werden geraakt.

Hiermee werd de druk voor de 2de groep wel hoger... niet alleen moesten ze sneller, maar ze mochten ook maar maximaal 2 pionnen raken..

DeHeld is DeMol theorie?

Offline Leendert

• Forumlid
« Reactie #499 Gepost op: 6-02-2005, 04:47:51 »
Telefooncel was niet zo groot dat hij de hele valpartij bedekte.
Dus had hij het kunnen zien. Dat wil niet zeggen dat hij het gezien heeft.

Als kandidaten zouden weten dat Pete maar 500 had, zouden ze nog een poging kunnen wagen in de hoop dit bedrag te verhogen. De groep denkt nu dat Jim een leeg koffer heeft ipv 3000, dus deze 3000 is uit het spel gehaald. Het bedrag kon hooguit verhoogd worden naar 1500.
Gesteld dat de groep dit echt gedacht heeft, komen we op de volgende situatie.

Groep nu in veronderstelling dat Pete 3000 had. Ze konden of koffer terugwisselen en nog maals wisselen, maar dat zou te omslachtig zijn. Ze kozen ervoor om Pete in verwarring te schoppen met nep-wissels en kledingruil.
Voor zover wij weten heeft niemand de twijfel van Jim serieus genoeg genomen om een echte wissel te proberen. Marc-Marie was zo prima in staat geweest een wissel te plegen (al was het alleen al maar om de schade te beperken.)

Tegen het eind van de opdracht begon Jim pas zgn te twijfelen of hij als eerste of als tweede heeft gewisseld. De tijd was te kort om nog een echte wissel uit te voeren (was Pete toen niet inmiddels onderweg naar Angela?). Maar met deze "twijfel" van Jim, kon hij zich alvast indekken voor tijdens de Line-Up, als blijkt dat Pete maar 500 bij zich had, zodat zou blijken dat Jim daadwerkelijk de laatste wissel heeft uitgevoerd.
Waarom kijkt niemand dan naar de achtergrond van deze twijfel. Anderen kunnen op hem in zijn gaan praten.