Auteur Topic: Jim is niet de mol!  (gelezen 176963 keer)

Offline Niuno

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Jim is (niet) de mol!
« Reactie #500 Gepost op: 6-02-2005, 04:55:53 »
Dus had hij het kunnen zien. Dat wil niet zeggen dat hij het gezien heeft.

Dit was zo opvallend, Jim maakte zelfs van deze verwarring gebruik om te wisselen.

Marc-Marie was zo prima in staat geweest een wissel te plegen (al was het alleen al maar om de schade te beperken.)

Maar MM deed het niet, hij dacht dat Pete 3000 had en had verwacht dat Pete HEM zou herkennen, hetgeen achteraf niet gelukt was.

Anderen kunnen op hem in zijn gaan praten.

Hoe op hem inpraten? Waarom? Jim stelde zelf aanvankelijk stellig dat hij de eerste was.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #501 Gepost op: 6-02-2005, 05:02:12 »
Jim kon op het moment van aktie niet zien dat Isabelle al gewisseld had. Hij kon dus zijn akties niet afstemmen op zijn hulpmol. Jim kon op het moment van aktie ook niet uitsluiten dat hij door een van de kandidaten gezien zou worden.

Het zou dus gaan om een geimproviseerde weinig doordachte aktie met alle consequenties van dien.

Offline Niuno

• Forumlid
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
« Reactie #502 Gepost op: 6-02-2005, 05:03:01 »
Lees voorgaande 5 pagina's
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Cosma

• Forumlid
« Reactie #503 Gepost op: 6-02-2005, 05:07:08 »

Waarom kijkt niemand dan naar de achtergrond van deze twijfel. Anderen kunnen op hem in zijn gaan praten.

Jim is een manipulator! (kijk morgen nog eens hoe hij gewoonweg stelt: Ok ík was de eerste wisselde, wie kwam er na mij? (Isabelle), Ok, hoeveel zat er in haar koffer (Isabelle vraagt Gijs, 3000 dus), en dat was jij dus na mij Isabelle, ok. (op hele dwingende toon, geen ruimte voor tegensspraak op zo'n manier hij dat deed).

Dan verderop (wanneer er niet meer gewisseld kan worden) moet hij gaan switchen, hij zal niet aan zichzelf gaan twijfelen want hij is zeker van zijn zaak dus zal hij (vermoed ik) op eenzelfde soort manier gaan manipuleren, bv tegen Gijs of een van de anderen door te zeggen: Jij hebt mij niet gezien doordat Isabelle en Yvon zo druk bezig waren, maar in hoeverre kan het zijn dat je mij niet hebt gezien doordat de val van Isabelle je bezig hield, en dat ik wel in de veronderstelling ben de eerste te zijn geweest omdat jullie mij niet gezien hebben, maar jullie stonden er met je neus bovenop, ik kon niets zien, weet je dus wel zeker dat etc.

Over die boeg brengt hij er bv 2 aan het twijfelen, legt de schuld bij hen (want ze vonden zijn actie erg goed ook nog, dus hij heeft zich eruit gekletst), en oppert dan: stel dát ik de 2e was, dan moet ik ook mijn kleding wisselen enzovoort.

Hij heeft imo psychologisch overwicht op het merendeel van de groep, en kan het zo draaien als het hem uitkomt, en uiteindelijk zich nog op de borst slaan ook dat hij -3500 heeft bespaard, ookal had hij op voorhand een ander plan in petto.
(nog altijd is + voor hem 500 beter dan + 3000), dus hij bespaard ongewild een verlies, maar voorkomt de grootst mogelijke winst.

Offline Cosma

• Forumlid
« Reactie #504 Gepost op: 6-02-2005, 05:25:03 »
Jim kon op het moment van aktie niet zien dat Isabelle al gewisseld had. Hij kon dus zijn akties niet afstemmen op zijn hulpmol. Jim kon op het moment van aktie ook niet uitsluiten dat hij door een van de kandidaten gezien zou worden.

Het zou dus gaan om een geimproviseerde weinig doordachte aktie met alle consequenties van dien.

Als dat zo is, en Jim is gewoon een kandidaat, waarom zou een kandidaat ernaar streven laat staan er dergelijke moeite voor doen om Pete de koffer met slechts 500 geven?

Die 500 koffer had geen nut in deze opdracht (behalve voor de mol natuurlijk) want men zal uiteraard de hoogste willen wisselen met die van Pete.

Stel je maakt een plan voor een switch waarvan je denkt dat die gaat lukken, zal de groep dan kiezen voor de koffer met 500 euro erin?
Ik kan geen reden bedenken waarom.

Ze hadden steeds die van 1500 en van 3000 kunnen gebruiken (als iemand het risico liep herkent te worden, en die van 500 gewoon weg kunnen laten, of iemand er ter afleiding mee laten lopen, maar er mee wisselen was onnodig voor de groep dan, niet voor de mol).

« Laatst bewerkt op: 6-02-2005, 05:33:43 door Cosma »

Offline Rat

• Forumlid
  • 罗本是卧底
« Reactie #505 Gepost op: 6-02-2005, 10:47:03 »
Hij zag Isabelle wel vallen (met koffer) en dus ermee wegrennen (waarom zou ze hard wegrennen met een koffer, hij zegt zelfs nog dat Isabelle Pete recht aankeek en noemde dat een stommiteit oid).
Ik vraag me echt af hoeveel Jim er van heeft mee gekregen. Jim heeft de val zelf amper kunnen zien, alleen wat daarna gebeurt. Isabelle loopt klungellig alle kanten op, Yvon J. is de persoon die het koffertje daarna weer oppakt. Jim hoeft niet te weten welke koffer dat is.

Offline Celeone

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #506 Gepost op: 6-02-2005, 11:02:03 »
Hmm ja, Jim stond toch ook achter dat grote bord? Dan kon hij inderdaad niet veel zien. Ik vond hem niet zo heel verdacht de vorige aflevering, hij deed gewoon goed zijn best met de truckopdracht, wie zou dat niet doen (ja, oké, Sander :P)? En ik denk ook dat hij echt niet wist dat die koffertjes al omgewisseld waren voordat hij ook nog om ging wisselen.

Offline heike

• Forumlid
« Reactie #507 Gepost op: 6-02-2005, 11:07:57 »
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat jim die val van isabelle niet heeft gezien! Wel dat hij niet weet of ze nu wel of niet het koffertje had gewisseld, dus dat hij niet wist welk koffertje hij nu zelf wisselde...

Offline Gerrit K

• Forumlid
« Reactie #508 Gepost op: 6-02-2005, 11:56:19 »
Als je je dat niet voor kunt stellen moet je de beelden nog eens goed bekijken en goed kijken waar hij vandaan komt. Gijs en Sander stonden er aan de andere kant van de telefoons nog dichterbij en zagen het ook niet, zeggen ze. Ze zullen toch niet alledrie gelogen hebben daarover? Jim ziet alleen de verwarring en maakt er gebruik van. Alleen Yvon heeft gezien wat er gebeurd is.

Offline toxicity

• Forumlid
  • Paul is de mol!
« Reactie #509 Gepost op: 6-02-2005, 12:18:28 »
Ik heb de video op pauze gezet en zag dat jim al een tijdje stond te kijken vanachter de telefooncel. Hij zag alles gebeuren en toen isabelle liep rond te huppelen verwisselde hij snel het koffertje. Jim is niet de mol want als hij dat wel was had hij dat koffertje niet verwisseld en het risico genomen dat isabelle herkend zo worden dus -3000 euro  ::tandpastasmiley:: !

Offline Gerrit K

• Forumlid
« Reactie #510 Gepost op: 6-02-2005, 12:24:28 »
Hij zag volgens mij niet alles gebeuren. Hij zag de verwarring na afloop. Maar als-ie de mol was, had hij wel geweten en niet gewisseld, want dan had hij geweten dat de hulpmol haar werk had gedaan.

Offline digger

• Forumlid
  • Blijf hopen op de mol
« Reactie #511 Gepost op: 6-02-2005, 12:29:12 »
Ik heb de video op pauze gezet en zag dat jim al een tijdje stond te kijken vanachter de telefooncel. Hij zag alles gebeuren en toen isabelle liep rond te huppelen verwisselde hij snel het koffertje. Jim is niet de mol want als hij dat wel was had hij dat koffertje niet verwisseld en het risico genomen dat isabelle herkend zo worden dus -3000 euro  ::tandpastasmiley:: !
Ik heb dit al eerder als mogleijke molsactie gemeld. Jim heeft intuitief gehandeld, maar daarna wel mols erop gereageerd. Kijk met €500 zorgt hij er in ieder geval voor dat de groep maar een klein bedrag wint (mollestreek?). Als hij (als evt mol) niks had gedaan, dan had de groep sowieso een nieuwe poging gedaan om de koffer te wisselen, omdat het natuurlijk veel te duidelijk was en dan had de groep alsnog makkelijk de €1500 kunnen winnen/verliezen ipv -€3000. Misschien is het wel meer mols dan je in eerste instantie zou denken

Offline Robbieazerty

• Forumlid
« Reactie #512 Gepost op: 6-02-2005, 12:36:22 »
Hmmm. 8 nieuwe pagina's vol eacties... ik heb ze niet allemaal gelezen, dus misschien staat het volgende er al bij, maar soit:

God... het laat je ook nooit los... sprong vanmorgen toen ik onder de douche stond ineens dat lied "Met de valm in m'n pijp" in m'n hoofd. En toen besefte ik dat Jim dat in de 1e aflevering gezongen had. Hij had het in het Engels vertaald.

'With the flame out of my tailpipe, through the Brenner Mountain pas!'
'Met de vlam in de pijp, scheur ik door de Brenner Pas.'

Daar wordt toch een vrachtwagen mee bedoeld? En hij zat in vorige aflevering met Lottie in een vrachtwagen te scheuren!
En dan de volgende zin van dat lied:
'In m'n 40-tonner diesel, ver van huis, maar in m'n sas.'

Ver van huis: ja, helemal andere kant van de wereld: Australië
In z'n sas: want hij is de mol.  ::oink::

Offline kittig katje

• Forumlid
« Reactie #513 Gepost op: 6-02-2005, 12:44:16 »
jim is de mol, waarom anders zouden ze zo'n onbekende jongeheer in het programma stoppen... ::zwaai::

zo onbekend is hij nou ook weer niet. is de zoon van Boudewijn de Groot (de eenzame fietser is zelfs over hem geschreven. in musicals gespeeld en ook nog ooit in spijkerhoek (erg lang geleden)

Offline Leendert

• Forumlid
« Reactie #514 Gepost op: 6-02-2005, 13:01:38 »
Ik heb de laatste aflevering nog een keer bekeken en speciaal gelet op de koffertjeswissel. De camera op de koffer laat zien dat Jim er nog niet stond toen de koffer gewisseld werd. Je kunt Jim rechts in beeld rustig zien komen aanlopen op het moment dat Isabelle staat te hinken. Vervolgens wacht hij daar even en op het moment dat Pete naar Isabelle kijkt wisselt hij de koffer. Jim heeft de wissel niet gezien en zegt tegen anderen ook pas dat hij de koffer van Pete heeft.
Pas in het telefoongesprek hoort hij dat er de koffer nog een keer gewisseld is. Min of meer ad hoc bedenkt hij dan dat dat dan erna moet zijn gebeurd.

Offline Joff

• Forumlid
« Reactie #515 Gepost op: 6-02-2005, 13:33:37 »
Citaat
Aflevering 4, Dagboek De Mol
DAGBOEK VAN DE MOL
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Hoe vind je dat ik het doe? Zelf ben ik niet ontevreden. Het spel wordt wat feller en iedereen is ervan doordrongen dat het soms hard tegen hard gaat. Dat is de mol hè en dat vind ik er ook zo mooi aan.

Het was voor mij dan ook geen verrassing dat Yvonne vandaag het strijdperk heeft verlaten. Sterker nog: als Roeland vorige week niet ziek naar huis was gegaan, dan was Yvonne nu allang thuis geweest…

Zij lette niet op, of ze wist niet waar ze op moest letten, dat kan ook. Ze lette in ieder geval niet op mij. Niet écht denk ik. Misschien heeft ze zich teveel laten afleiden door bijzaken, om het zo maar te zeggen… Bij dat koffertjesspel bijvoorbeeld, daar deed ze heel erg haar best en richtte zich volledig op die man met z'n koffertje. Dan mis je soms toch wel wat dingen die om je heen gebeuren...

Ze zag Jim niet? Jim was hard tegen hard met Gijs?

Het moet Jim wel zijn. Bij het koffertjesspel waren alleen Yvon, Isabelle en Jim in de buurt toch, toen Yvonne met Pete praatte?

Offline Sneakiej

• Forumlid
« Reactie #516 Gepost op: 6-02-2005, 14:25:52 »
Mensen Mensen wat een discussie( ik vind het wel grappig ) , maar wat ik nog even kwijt wilde is dat ik isabelle veel verdachter vindt, omdat jim vraagt wie heeft er allemaal gewisseld, dan zegt isabelle nix eigenlijk, daarna zegt jim: ik heb gewisseld en dan zegt isa pas dat ze dat ook gedaan heeft, dus logisch dat jim denkt dat hij als eerste is...
Niets is wat het lijkt!!!!

Offline dopey

• Forumlid
« Reactie #517 Gepost op: 6-02-2005, 16:10:52 »
Isabelle wisselde als eerste en was behoorlijk opvallend voor Pete. Jim wisselde als tweede en dat ging behoorlijk snel, dat ik het pas doorhad toen het al gebeurd was.

Maar..

Jim houdt vol dat hij als eerste gewisseld heeft, dat houdt dan dus in dat Isabelle als tweede gewissled zou hebben. Aangezien Isabelle de 3000 koffer had en heel erg opviel zou het beter geweest zijn als ze ipv MM nep wissel nog een echte wissel gemaakt hadden.

Als ze er inmiddels achter waren dat Jim NIET de eerste wissel gedaan had, is het wel een logisch zet om een nepwissel te doen.

Kortom: De groep wist al dat Isabelle de eerste wissel deed, en dat de kans heel groot was dat Pete haar aan zou wijzen, vandaar de nepwissel.

Als de groep maar enige twijfel had gehad of Isabelle echt niet de laatste was, hadden ze geen nepwissel gedaan maar een echte.

"Only thing to do is jump over the moon"

Offline Tieme

• Forumlid
« Reactie #518 Gepost op: 6-02-2005, 16:13:06 »
Aanwijzing dat Jim de mol is:

Jim speelt muziek van Schubert in de auto; in de de roadtrain scene noemt Angela (heel) nadrukkelijk de lengte van het parcour en de roadtrain: 423 en 53. In '53 (1953) was er in Keulen een live uitvoering van Symphony No.9 in C major, D.944 van Schubert. Een deel (Amadeo) van deze symphonie is op CD uitgebracht onder nummer 423. Symphony No.9 heeft als naam "The Great" wat overeenkomt met de achternaam van Jim.

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #519 Gepost op: 6-02-2005, 16:16:30 »
Ze zag Jim niet? Jim was hard tegen hard met Gijs?

Het moet Jim wel zijn. Bij het koffertjesspel waren alleen Yvon, Isabelle en Jim in de buurt toch, toen Yvonne met Pete praatte?
Ook Gijs en Sander staan vlak achter Yvonne (komen aangelopen).