Ik heb het stukje nog even teruggekeken.
1. Yvonne praat met Pete
2. Isabelle mengt zich in het gesprek
We zien Jim dan vanuit enige verte (redelijk dichtbij) aan komen lopen, rechts van hem kan hij Yvonne Pete en Isabelle zien, evenzo dat Isabelle op gegeven moment richting telefooncel loopt wanneer Pete gaat bellen.
3. Pete gaat bellen, Yvonne houdt hem in gesprek, Isabelle wisselt het koffertje, Yvon doet net of ze aan het bellen is in de telefooncel ernaast. Jim ziet niks van dit alles en komt aanlopen.
Jim is inmiddels vlakbij, wij kunnen niet zien wat hij kan zien, maar via de zijkant welke van glas is kan hij iig de val van Isabelle waarnemen.
4. Isabelle heeft het koffertje gewisseld, maar valt. Zij laat het koffertje vallen, Yvon pakt het koffertje, Gijs en Yvonne kijken bezorgd naar Isabelle.
Bij de val zien wij Jim al om het hoekje staan (al is het een hoekje, hij kan door het glas heen alles zien.
Jim gaat om het hoekje van de telefooncel staan en heeft nog steeds niks gezien.
Hij heeft Isabelle zien vallen mét koffer, slaat daarna toe.
Mocht hij niet gezien hebben dat er een wissel had plaatsgevonden (maarja waarom zou Isabelle wegrennen met een koffer, struikelen met een koffer etc, behalve wanneer zij zich uit de voeten wilde maken na een wissel?)
De andere kandidaten hebben allen staan kijken vanaf het moent dat Pete naar de telefoon ging t/m de wissel en val van Isabelle, zij zouden indien Jim voor Isabelle wisselde dat hebben gezien, Jim kon het zo navragen ipv zo stellig te beweren ik was de eerste, ok wie kwam er daarna etc. (Isabelle zegt "ik", Jim weer: hoeveel zat er in die koffer? "3000" en dan weer: En wie plaatste die? (en dan heel traag I-S-A-B-E-L-L-E) erg vreemd.
Jim heeft dus niks gezien en dacht echt dat hij de eerste was.
Dat betwijfel ik, maar het feit dat hij voor vertrek een balletje opgooit qua markeren ( "hoe weten we wat in welke koffer zit?" 3 keer!) maakt hem minder verdacht.
Hetgeen hij in de biecht zei: 'Isabelle viel en keek hem recht in de ogen aan', moest hij dus van horen zeggen hebben.
Alleen Pete kan gezien hebben dat Isabelle hem recht in de ogen keek.
Overigens, waarom wisselde Jim of wie danook de koffer niet onderlangs?
Er was een opening vlaknaast waar Pete stond en iedereen had vanaf de achterzijde ongezien koffers kunnen wisselen.