Auteur Topic: Jim is niet de mol!  (gelezen 176850 keer)

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Jim is (niet) de mol!
« Reactie #640 Gepost op: 13-02-2005, 15:45:09 »
Nja iedereen heeft het constant over het hulpmollen die zichzelf verdacht maken - maar als hij de mol is zal hij op een bepaald punt toch wel moeten mollen.

Als je toch hulpmollen inzet was deze opdracht een uitgelezen mogelijkheid. Het was hier erg effectief. De opdracht was meteen mislukt.  ::jaja::
De mol kon zo volledig buiten schot blijven, terwijl Jim zichzelf verdacht maakte, hoe de rest het zingen ook verder zou uitvoeren.

Offline billyboem

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #641 Gepost op: 13-02-2005, 15:54:25 »
Ik vind dat we 1 belangrijk aspect van 'het hulpmollen' over het hoofd zien.
De hele groep weet dat de mol zo nu en dan een hulpmol inschakeld. Als je (in dit geval Jim) overduidelijk molt dan kan de groep 2 kanten uit:

1 Hij saboteert de boel dus is de mol.

2 Deze sabotage valt wel heel erg op, zo zou de mol het nooit doen, hij speelt vandaag de hulpmol

of natuurlijk hij probeert de verdenkingen op zichzelf te krijgen, maar dat is altijd al in het spel aanwezig
Grote ideeën beginnen met volkomen onrealistische gedachten.

Offline Ongewensd Persoon

• Forumlid
  • at the turn of the tide
« Reactie #642 Gepost op: 13-02-2005, 16:03:09 »
Gewaagd in deze groep. Als je bv. kijkt naar de logica van een Gijs Staverman dan zal je als mol (als hulpmol zijnde) niet overdreven gaan lopen mollen denk ik.

Offline Lorelei

• Forumlid
  • Freedom frantically frolic and fine...
« Reactie #643 Gepost op: 13-02-2005, 16:10:32 »
Ja gewaagd, maar de vraag is hoe het anders moet in dit soort opdrachten. Dan kan je dus als mol helemaal niks meer doen..
Entangled in temptation, seduction aims to embrace you

• Forumlid
« Reactie #644 Gepost op: 13-02-2005, 16:15:33 »
Heel simpel; jezelf geen hulpmol maken, de mol had in deze opdracht beter iemand anders hulpmol kunnen maken.

Offline Lorelei

• Forumlid
« Reactie #645 Gepost op: 13-02-2005, 16:20:46 »
Och.. Gijs en Victoria bakten er ook niks van. Jim was wel extra verdacht gezien zijn vak ja, maar in het scenario dat hij de mol zou zijn had hij anders dus toch niks kunnen doen.

Dus hetzij hij is het en dan is het hele hulpmolschap toch maar een rookgordijn, hetzij hij is het niet (dan vreemd dat hij opmerking maakt over zich verdacht maken, want dat wil je als kandidaat juist lijkt me). dus tja.

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #646 Gepost op: 13-02-2005, 16:59:00 »
Even teruggrijpend op je eigen redenering.
De enige reden waarvoor het, volgens jou, zinnig was voor de mol om zichzelf hulpmol te maken was om de kijker te misleiden.

Als we ervan uitgaan dat de opmerking van Jim over zichzelf verdacht maken een opmerking van de mol is, verteld hij letterlijk aan de kijker dat hij de mol is. Dan is het hele zichzelf hulpmol maken, binnen jouw redenering, volstrekt onlogisch want vervolgens doet hij het effekt van een dekmantel voor de kijker teniet, en daarmee valt hij af als mol.

Wat Jim naar mijn mening waarschijnlijk bedoelt is, als ik me in de groep zo verdacht maak, verandert de houding van de anderen in de groep ten opzichte van mij. Dat vindt Jim een onplezierig bijeffekt van het spelen van hulpmol.
Ook Isabelle geeft bij haar `hulp`mol akties dezelfde ambivalente houding weer. ´Ik had liever niet het koffertje van drieduizend euro gehad`.

• Forumlid
« Reactie #647 Gepost op: 13-02-2005, 17:04:54 »
De enige reden waarvoor het, volgens jou, zinnig was voor de mol om zichzelf hulpmol te maken was om de kijker te misleiden.

Als we ervan uitgaan dat de opmerking van Jim over zichzelf verdacht maken een opmerking van de mol is, verteld hij letterlijk aan de kijker dat hij de mol is. Dan is het hele zichzelf hulpmol maken, binnen jouw redenering, volstrekt onlogisch want vervolgens doet hij het effekt van een dekmantel voor de kijker teniet, en daarmee valt hij af als mol.

Wat Jim naar mijn mening waarschijnlijk bedoelt is, als ik me in de groep zo verdacht maak, verandert de houding van de anderen in de groep ten opzichte van mij. Dat vindt Jim een onplezierig bijeffekt van het spelen van hulpmol.
Ook Isabelle geeft bij haar `hulp`mol akties dezelfde ambivalente houding weer. ´Ik had liever niet het koffertje van drieduizend euro gehad`.

Dat heb ik nooit gezegd, dat maak jij ervan (tenminste ik neem aan dat je het tegen mij hebt). Ik heb gezegd dat dat tot de mogelijkheden kan behoren. Maar zoals ik al verwacht had werd later bekendgemaakt aan de kandidaten dat er sprake was van een hulpmol. Wat ik zei was: 'Een mol maakt zichzelf alleen hulpmol als hij overduidelijk gaat mollen en zorgt dan dat dit bekend gemaakt wordt.' Anders heeft de mol er niks aan om door te gaan als hulpmol.

Waar ik mijn vraagtekens bij zet in dit specifieke geval is, is dat Jim als mol er geen belang bij heeft om tijdens de zangopdracht door te gaan als hulpmol. De opdracht kan makkelijk verstierd worden (desnoods door een echte hulpmol) en een mollenstreek is hier niet nodig. Dus wat ik niet snap is dat Jim (als mol) zich zelf hier hulpmol zou maken. Het heeft totaal geen zin.
« Laatst bewerkt op: 13-02-2005, 17:07:24 door Chriz »

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #648 Gepost op: 13-02-2005, 17:12:54 »
Dat heb ik nooit gezegd, dat maak jij ervan (tenminste ik neem aan dat je het tegen mij hebt). Ik heb gezegd dat dat tot de mogelijkheden kan behoren. Maar zoals ik al verwacht had werd later bekendgemaakt aan de kandidaten dat er sprake was van een hulpmol. Wat ik zei was: 'Een mol maakt zichzelf alleen hulpmol als hij overduidelijk gaat mollen en zorgt dan dat dit bekend gemaakt wordt.' Anders heeft de mol er niks aan om door te gaan als hulpmol.
Nee hoor, ik had het niet tegen jou. Ik reageerde op degene direkt boven me en dan quote ik niet om het leesbaar te houden. ;)

Een reactie op jouw bericht. Doordat niet expliciet wordt gemaakt wie er als hulpmol aktief is geweest, wordt er geen goede dekmantel voor molakties geboden.
« Laatst bewerkt op: 13-02-2005, 17:16:59 door Castor_en_Pollux »

Offline limone

• Forumlid
  • let love rule
« Reactie #649 Gepost op: 13-02-2005, 19:50:08 »
Heel simpel; jezelf geen hulpmol maken, de mol had in deze opdracht beter iemand anders hulpmol kunnen maken.

Ik denk dat Jim NIET de mol is, puur om het feit dat hij wel héél vaak als hulpmol wordt ingeschakeld. De Mol schrijft in zijn dagboek dat het nu genoeg is geweest met de hulpmollen en dat hij het vanaf nu alleen gaat doen. En daar ben ik blij om, want laat Jim nou maar lekker enthousiast zijn best doen en het hele zwikkie winnen, want daar is hij goed in!!
I got that tunnel vision going through my  head

Offline bastiano

• Forumlid
« Reactie #650 Gepost op: 13-02-2005, 20:00:39 »
Ik denk dat Jim NIET de mol is, puur om het feit dat hij wel héél vaak als hulpmol wordt ingeschakeld.

Toch alleen maar bij het zingen? De vorige keer kreeg hij alleen een telefoontje of hij misschien wilde, niet of hij die aflevering ook echt iets moest doen

Offline limone

• Forumlid
  • let love rule
« Reactie #651 Gepost op: 13-02-2005, 20:06:29 »
Toch alleen maar bij het zingen? De vorige keer kreeg hij alleen een telefoontje of hij misschien wilde, niet of hij die aflevering ook echt iets moest doen

De vraag was of hij het wilde doen (tenminste, dat zegt Jim), maar dan moest hij wel saboteren om die goede antwoorden te krijgen. Maarja, meer dan 1x als hulpmol ingeschakeld worden is niet leuk meer... maarja, dat is mijn mening...
I got that tunnel vision going through my  head

Offline GerdaZ

• Forumlid
  • to mol or nor to mol that's the question
« Reactie #652 Gepost op: 13-02-2005, 20:53:19 »
 Het wordt steeds ingewikkelder, en met het foru
m kun je ook alle kanten op.(Behalve de goede) ::jaja::
« Laatst bewerkt op: 13-02-2005, 20:55:39 door GerdaZ »

Offline Cosma

• Forumlid
« Reactie #653 Gepost op: 14-02-2005, 00:39:52 »
Zei Jim nu dat hij middels een brief instructies had gehad van de mol (om te saboteren in ruil voor 3 antwoorden?)

Offline Lorelei

• Forumlid
« Reactie #654 Gepost op: 14-02-2005, 05:10:19 »
Zei Jim nu dat hij middels een brief instructies had gehad van de mol (om te saboteren in ruil voor 3 antwoorden?)

Ja, dat zei hij :)

Offline Lorelei

• Forumlid
« Reactie #655 Gepost op: 14-02-2005, 05:23:48 »

Ik heb niet gezegd dat dat de enige reden van het hulpmolgebeuren is.. het geeft de mol dekking in andere opdrachten.. maakt hem minder verdacht naar de kijker.. maar ook naar de anderen die de opdrachten doen. Kijk maar naar MM die Sander als hulpmol ziet. Er wordt duidelijk bij de executie gezegd dat er hulpmollen ingeschakeld zijn, iig 1. Ook de kandidaten weten dus niet of degeen die saboteert echt de mol is of hulpmol is.. het is dus niet de enige reden. Voor de kijker ligt de zaak alleen iets anders omdat die weet - of meent te weten- wie er als hulpmol ingeschakeld is.
Citaat
Als we ervan uitgaan dat de opmerking van Jim over zichzelf verdacht maken een opmerking van de mol is, verteld hij letterlijk aan de kijker dat hij de mol is.

Nee mee oneens ;) Hoezo vertelt hij dat aan de kijker, juist niet. Het enige wat vreemd is dat hij zegt dat hij zichzelf verdacht maakt en dat dat vreemd is omdat je dat als kandi zou moeten willen lijkt me. Aan de andere kant hebben ook Isabelle en Sander uitlatingen van dien aard gedaan..En zal de mol zich in de biecht sws als kandidaat opstellen (ie het officiéle doel nastreven, als kandidaat opdrachten te winnen ipv verdacht te gedragen)

Citaat
Dan is het hele zichzelf hulpmol maken, binnen jouw redenering, volstrekt onlogisch want vervolgens doet hij het effekt van een dekmantel voor de kijker teniet, en daarmee valt hij af als mol.

Nee dat ben ik niet met je eens - immers elke andere kandidaat die als hulpmol is ingezet zou theoretisch de mol kunnen zijn voor de kijker, of het hele hulpmol gebeuren fake is of niet.

Waar het mij om gaat is, zoals eerder gezegd, het rookgordijn. Waarom zou de productie eigenlijk bij voorbaat al drie mensen geen mol meer kunnen laten zijn voor de kijker omdat ze vermeend hulpmol zijn? En zoals gezegd geldt het effect niet alleen de kijker maar ook de voor de kandidaten aangezien nu ook aangekondigd wordt dat er hulpmollen in het spel zijn.

Vermoedelijk is Jim alleen als hulpmol bezig geweest in deze opdracht. Als we puur naar zijn handelen kijken kan ik niet echt zeggen dat hij veel constructiefs heeft bijgedragen voor het welslagen van de opdrachten tot nu toe.
Alleen bij de truck (wat uiteindelijk geld kostte) en bij de koffers (wat 500 euro opleverde- zonder weer die hele discussie op gang te willen helpen ;)). Hij draagt mi bijzonder weinig bij tot het slagen van opdrachten, en lijkt telkens op een of andere manier anderen als schuldige daartoe aan te wijzen. Ik denk dat het hele hlpmolschap een dwaalspoor is (kan zowel voor Jim, Yvon als Isabelle gelden natuurlijk). Misschien niet maar dan blijft het vreemd dat de productie bij voorbaat al 3 mensen uitsluit voor molschap..
Citaat

Zou best kunnen natuurlijk als hij kandidaat is, maar dat is niet meer en minder dan een interpretatie :) (truth is in the eye of the beholder ;))
Citaat

Idd, dat klopt. En in de biecht stelt de mol zich altijd op als kandidaat, dus de reactie zegt ook feitelijk niks - heb het alleen als een terzijde aangemerkt, maar hecht er idd ook niet teveel waarde aan ;)

Voor alle duidelijkheid- dit houdt niet in dat ik anderen ook niet verdacht vind ;) Die heb ik geenszins afgeschreven (met name Gijs is vreemd oa mi, omdat ook hij erg weinig bijdraagt tot het slagen van opdrachten, en duidelijk niet veel in beeld gebracht wordt in dat opzicht door de productie). Ik wil alleen zeggen dat ik het iets te kort door de bocht vindt om het hele gedrag van oa Jim af te schrijven als 'te verdacht maakt hij zichzelf door hulpmolschap'.
Ten eerste moet een mol saboteren dus wordt hij of zij onherroepelijk op een bepaald moment verdacht- dekking gaat maar tot zoverre. Ten tweede weet de groep van de hulpmollen en weet dus niet zeker of zij dit aan mol of hulpmol moeten toeschrijven. Ik denk juist dat het definitief afschrijven op deze manier gevaarlijk is ;) (net zo gevaarlijk als Gijs afschrijven als Mol omdat hij een dag uit het spel geweest is ::jaja:: )
« Laatst bewerkt op: 14-02-2005, 05:36:23 door Lorelei »

Offline dopey

• Forumlid
« Reactie #656 Gepost op: 14-02-2005, 12:03:31 »
Als JIm idd via een brief een hulpmolaanbod gehad heeft, kan het heel goed zijn dat hij daarom er als de kippen bij is als er post of eten is.
Hij hoopt zo brieven van anderen te onderscheppen, lijkt me.

Ik heb Jim nog niet helemaal doorgestreept. Ik vond het mollig dat ie zo slecht zong, maar aan de andere kant was zijn positie daar (als eerste) niet de beste molpositie.

Ik vond hem aardig gestresst bij de executie, maar aan de andere kant, dat verhaal met die petjes maakt het wel weer interessant....
Toch eens opletten.
"Only thing to do is jump over the moon"

Offline Joff

• Forumlid
« Reactie #657 Gepost op: 14-02-2005, 12:15:58 »
Hij was wel érg gestrest bij de executie. En erg opgelucht, het meest van allemaal. Terwijl hij al drie vragen goed had. Of misschien juist daarom? Wilde hij doen alsof hij echt in spanning zat?

Ik vond hem bij Wie van de Drie ook te goed eigenlijk. Ik geloof niet meer in Jim als mol.

Offline Gotcha

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
« Reactie #658 Gepost op: 14-02-2005, 12:28:33 »
Ik krijg persoonlijk de indruk dat men Jim via montagetruuks, als Mol naar voren wil schuiven voor de kijkers.
Dat was in de laatste Vlaamse reeks trouwens ook het geval met die vrouwelijke dierenarts (de naam ontsnapt mij momenteel) die luidop riep "Ik kan niet paardrijden", terwijl in haar profiel te lezen was dat ze wel degelijk aan paardrijden had gedaan.
Waarschijnlijk riep ze iets zoals "Ik kan niet paardrijden op dit gekke paard" en was het laatste gedeelte gewoon weggeknipt.

Jim wordt enorm verdacht gemaakt (of maakt zichzelf enorm verdacht), maar toch ga ik hem nog niet van mijn lijstje schrappen.
Indien hij uiteindelijk de Mol zou zijn, dan is zijn George-gehalte erg hoog en is hij een durver en uitstekende Mol: chapoo in dat geval.
Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline Debster22

• Forumlid
« Reactie #659 Gepost op: 14-02-2005, 20:15:16 »
Jim is niet de mol want door hem is Victoria er uit want die heeft haar verdenking na de zang opdracht op Jim gevestigd en alle vragen beantwoord in de richting van Jim en die kreeg van te voren een brief van de mol om 't liedje te saborteren en zichzelf verdacht te maken, goed bedacht van de mol zo bleef ZIJ buiten schot en hoefde niet erg mollig te gaan doen en zo zong de mol zelf dus als beste en werd er toch niks verdient en kreeg Jim geen vrijstelling.  ;D