Precies dat dacht ik al gelijk toen ik de aflevering zag vrijdag. Ik ga er dan ook vanuit dat de makers er zeker voor gezorgd hebben dat de mol deel kon nemen aan deze opdracht, dus ik ga er vanuit dat we de mol tussen Jim, Lottie, Sander en Marc-Marie moeten zoeken. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de mol bij zo'n opdracht werkeloos naast de kant wil blijven staan.
Het lijkt me inderdaad mogelijk om ervoor te zorgen dat de mol al dan niet in de roadtrain terechtkomt en in welk koppel en/of positie(rijder/bijrijder).
Als we hier vanuit gaan kan het volgende worden geconcludeerd :
Het koppel Lottie/Jim zet een redelijke tijd neer, maar zeker niet erg snel en gooien 3 (dacht ik) pylonen om.
Het koppel Marc-Marie/Sander zet een veel snellere tijd neer en gooit eenzelfde aantal pylonen om.
Zou de mol zich nu in het koppel Lottie/Jim bevinden dan was het mols geweest, gezien het feit dat het tweede koppel het resultaat van het eerste koppel moet verbeteren zo snel mogelijk te gaan en zo min mogelijk pylonnen om te gooien. De tijd is echter niet zo snel en het aantal pylonnen is ook niet dusdanig klein dat het resultaat onklopbaar blijkt, integendeel Marc-Marie gaat aanmerkelijk sneller. Daarnaast zet Lottie de vrachtauto stil. Jim heeft maar beperkte mogelijkheden en hij kan in ieder geval niet voorkomen dat Lottie de auto stilzet.
Kortom het is weinig aannemelijk dat de mol zich in het eerste koppel bevindt.
Kan de mol zich in het tweede koppel bevinden ?
Ja dit zou kunnen. Marc-Marie zet weliswaar een snelle tijd neer maar rijdt al dan niet bewust een gelijk aantal pylonen omver als het eerste koppel, met als resultaat dat er 5000 euro wordt verloren.
Marc-Marie zou dan de mol kunnen zijn. Sander daarentegen stelt zich passief op en draagt daardoor eigenlijk niet bij aan dit resultaat.
Hij zit dus wel in de roadtrain maar heeft weinig invloed terwijl Marc-Marie als hij niet de mol is bijna erin slaagt 5000 euro te verdienen. Niet erg mols dus van Sander.
De enige die zich in deze proef dus mogelijk succesvol mols gedraagt is Marc-Marie.
Dit is echter een wel zeer duidelijke en (te
)verdachte aktie van de mol. Ik ga er dus niet zonder meer vanuit dat Marc Marie de mol is wat eigenlijk wel de conclusie zou moeten zijn als je aanneemt dat de mol aktief is geweest in deze proef.
Op het moment dat je besluit dat dit Marc Marie niet eenduidig als mol aanwijst, vervalt echter de reden om aan te nemen dat de mol per definitie in de roadtrain heeft gezeten.