Of, om met Elise te spreken:
"het gaat erom hoe iemand zichzelf ziet".
Voor de één kan een eigenschap positieve associaties geven, voor een ander juist negatieve. Het heeft veel te maken met hoe er om gegaan werd met je eigenschappen bij de opvoeding.
MM ging bijna over de rooie toen hem het stempel "kritisch" opgelegd werd. Het kwam op mij heel echt over, en als MM niet de mol is zal hij zoiets dus herkennen als een "mollenstreek". Zelfs als hij de opdracht goed begrepen had (uitkomen op wat Lottie zei), kan hij gedacht hebben dat iemand ertussen dingen zat te veranderen. Hij en Lottie hadden immers geen direkt contact.
Ik vind het idd. opvallend dat Lottie "positief" voor zichzelf kiest, en nog wel als eerste. Iedereen ziet zichzelf wel een beetje positief denk ik, of wil zichzelf in ieder geval graag zo zien. Het ligt niet voor de hand dat ze daarmee begint, de eerste de beste eigenschap kan van al die eigenschappen het beste op iedereen slaan en is niet heel erg typerend voor 1 persoon van de groep.
Als Lottie de mol is (en ik geloof daar wel in, hoewel ik open blijf staan voor iets dat het tegendeel kan aanwijzen, niet gezien tot nu toe trouwens
) is ze gewoon een mol met een gigantisch goed psychologisch inzicht en maakt ze daar handig gebruik van.
Denk bijv. ook aan de treinopdracht, het lijkt of ze MM verbetert, maar er viel niets te verbeteren, want het 1 x of 2 x fluiten was afgeketst en veranderd in wel fluiten = pakken, niet fluiten = niets doen. Ze brengt MM wel in verwarring en dan juist een persoon die van zichzelf al heel snel verwarrend doet en dit ook weet van zichzelf, zal hierbij een reactie van "schuldig" geven als hij op een foutje word gewezen,
zelfs als hij helemaal niets fout doet!