Ok, een portie vrije associatie van mijn kant over dit filmpje;
het filmpje laat eigenlijk de drie mogelijkheden van een mol tijdens een opdracht zien:
- je hoeft niet te mollen, iemand maakt al een fout (Ron die de verkeerde tijd doorgeeft)
- je moet je actief bemoeien om te zorgen dat het fout gaat (Elise die de kaartjes verkeerd hangt)
- soms moet je om een opdracht te manipuleren van te voren bepaalde 'skills' opdoen.
Het filmpje staat bij de hints van aflevering 7, dus moeten we daar op betrekken en niet op eerdere afleveringen.
De eerste twee molmethodes zijn natuurlijk moeilijk te onderscheiden als kijker, maar de derde daar kan je nu wel iets mee. Het duiken kan goed geoefend zijn van te voren. ik meen me ook van een ander jaar te herinneren dat de mol (George, of een belgische?) had geleerd om te doen alsof je het NIET kon. Hoe je jezelf ziek kon maken. Op die manier kan je het natuurlijk goed verzieken. Je lijkt niet veel te kunnen doen, maar doordat Yvon nu die bordjes bovenhaalt kan ze de plaatjes verkeerd geinterpreteerd aan Isabelle doorgeven, want die krijgt ze niet in handen. (misschien wel iets heel duidelijks wissen)
Bij de titelpagina staat: 'communicatie en orientatie zijn twee dankbare sabbotagemiddelen, als je de mol bent tenminste'
GOed: communicatie: er ging in de eerste opdracht niet veel mis met de communicatie. Maar MM maakte er later iets anders van (hij had wel het goede verstaan). Een kandidaat die al iets fout doet, of actieve bemoeienis?
Maar bij de fietsopdracht gaat wel van alles mis met de communicatie. Het bruggetje waar ze (opnieuw) langs moeten, het water dat niet genoemd werd (enz). Fouten kwamen daar vanuit de kokers. Weer kandidaat of mol?
Orientatie: was vooral bij de tweede opdracht belangrijk. Alles ging best goed tot het einde. Zie ook communicatie. En als je zeeziek bent heb je last van je evenwichtsorgaantje in je oor. Kan je ook als orienteren zien (je evenwicht geeft andere signalen dan je ogen).
Dus ook hier is Yvon steeds belangrijk (maar goed, zij is mijn mol, dus alles van haar is verdacht)
Maar: als je de mol bent staat kleiner, dus misschien moet je je hier juist niet zoveel van aantrekken.
Ik weet het niet meer.