Auteur Topic: Theorie: de held is de mol  (gelezen 15004 keer)

Offline Han13

• winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Theorie: de held is de mol
« Gepost op: 10-01-2005, 20:10:14 »
Laat ik dan ook 'ns vast 'n nieuwe theorie in het leven roepen. Moet eerlijk zeggen dat ik hiervoor geinspireerd ben door wat Chriz hier schreef.  ::tandpastasmiley::

Theorie: de held is de mol

De theorie is gebaseerd op de gedachte dat de mol graag onmols overkomt, maar ondertussen de groep toch nadeel opleverd. De mol zal op 't eerste gezicht goede prestaties leveren (en daardoor onmols lijken), maar uiteindelijk pakken die toch negatief uit. De mol lijkt daarmee de held van de groep, maar beinvloed de pot wel nadelig. Zoals bijvoorbeeld bij de volgende acties in de vorige series:

• serie 3: George legt heel veel meters af met waterskieen, waardoor er in eerste instantie veel geld bij de pot komt. Later blijkt echter dat Dick alle afgelegde meters moet terugpeddelen op 'n surfplank en er per minuut dat hij er over doet weer geld van de pot afgaat. George lijkt dus 'n hele goede prestatie te hebben geleverd, maar dat heeft later toch iets negatiefs tot gevolg, namelijk dat Dick een langere afstand terug moet peddelen en er ook meer van de pot afgaat.

• serie 4: Bij de lintjesopdracht kwam Elise net op het laatst nog op tijd binnen, wat erg onmols leek. Maar doordat niet alle kandidaten op tijd bij het hutje waren, werd er per lintje dat wel al binnen was geld van de pot afgetrokken. Doordat Elise dus nog effe snel binnenkwam met een aantal linten ging er nog meer geld van de pot af dan dat ze niet was binnengekomen.

Vanuit deze theorie zou je dus kunnen concluderen dat degene die als held van de groep naar voren komt, juist de mol is. En daar wil ik dus op gaan letten in deze nieuwe serie: kandidaten die op 't eerste gezicht goede prestaties te leveren, maar die dan toch negatief uitpakken.

Dus zie je 'n dergelijke actie, meldt 't in dit topic! En voor nu: weet iemand nog meer soortgelijke acties van de mollen uit de vorige series?  :)

Offline Lorelei

• Forumlid
  • Freedom frantically frolic and fine...
Re: Theorie: de held is de mol
« Reactie #1 Gepost op: 10-01-2005, 22:09:57 »
Hehe wel van Ron ;D Die was telkens de HeldMol vond ik.. :D

Helaas was ie de mol niet ;) ::ohno::

Ik ga eens even alle afleveringen voor mijn geestesoog na, vooralsnog denk ik idd aan de lintjesopdracht - schijnbaar het vriendelijke afkopen van de executie i afl 2 (zogenaamd sociaal ;))

Tuurlijk moet de mol af en toe als (schijnbare) held worden neergezet maar ik vind toch vooral de acties waarin dat net even gelaten wordt (door zogenaamd gestuntel ed) of die ambivalent te interpreteren zijn nog meer opvallen (denk even aan Elise bij de Helicopter, zogenaamd bijna binnenkomen en teleurgesteld zijn terwijl ze zich laat afknallen, of acties als het goede antwoord geven op de Lenardo di Caprio leeftijdvraag terwijl ze het zeil saboteerde.

Héél af en toe zal de Mol wel een heldenrol moeten hebben maar ik denk dat ze vooral moeten excelleren in dingen voor schijn goed willen doen en dan ´per ongeluk´ dingen stukmaken, klooien, onhandigheid en soms op angst spelen, (het ´net niet afmaken´zoals George het noemde) dat zijn goede ´covers´voor de mol om dingen te laten mislukken.
Te veel quasiheldendaden die uiteindelijk veel geld kosten vallen teveel op bij de andere kandidaten denk ik, tenzij het daadwerkelijk voor credit is.

Elise gaf destijds bijv aan dat ze ´credit bouwde´ door een aantal raadsels goed te beantwoorden, maar tegen die tijd vertrouwden de andere kandidaten haar al niet dus dat had een counterproductive effect (analoog met Marc en Stijn, bij de Ikea bouwpakketten opdracht uit de Belgsche Mol waardoor Shadia de fout inging)- bovendien heeft de mol veel dekking van andere quasi helden (zoals Ron ds bijv ;D) waardoor het moeilijk duidbaar is waarvoor wie precies verantwoordelijk is, wat idd een ´heldendaad´is danwel uiteindelijk niet (ofwel omdat de Mol voorkennis heeft  en weet dat hij zo meer geld uit de pot kan krijgen (zie George met waterski en Elise met lintjes) ófwel omdat de kandidaat fanatiek zijn best doet om te halen maar dit door hoe de opdracht in elkaar zit toch mislukt (zie waterski en lintjes bijv- of bij het bootje bij Sacacomie- daar was het als kijker lastig te zien of er iets gesaboteerd werd, want zonder die enveloppen te openen was de odracht bijna gdoemd tot mislukken). Op de manier heeft de quasiheld mol wel veel ´dekking´ cq camouflage door de anderen en is het lastiger dit soort zogenaamde heldenacties eenduidig te interpreteren denk ik.
Entangled in temptation, seduction aims to embrace you

Offline revelation

• Forumlid
  • dall'inizio alla fine.. che divertimento!
« Reactie #2 Gepost op: 10-01-2005, 23:51:44 »
ik vind "de heldmol-theorie" erg goed! je kan er van uitgaan dat het programma op zich ook de mol in zijn sabotage-acties steunt, dat wil zeggen dat een aantal opdrachten zo opgezet zijn zodat van tevoren de mol zijn heldenrol kan instuderen, welke uiteindelijk negatief uit zal pakken voor de groep. ik zal er zeker op letten de komende weken!

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #3 Gepost op: 11-01-2005, 00:15:40 »
Dit principe van samenwerking tussen de programmaleiding en de mol waarbij een positieve actie van de mol uiteindelijk negatief uitpakt voor de groep, is nu lijkt me bij de kandidaten ook bekend. Zo'n soort opdracht wordt al bij voorbaat verdacht.
Het wordt dus steeds riskanter om te gebruiken.

Offline Han13

• winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
« Reactie #4 Gepost op: 11-01-2005, 08:57:25 »
je kan er van uitgaan dat het programma op zich ook de mol in zijn sabotage-acties steunt, dat wil zeggen dat een aantal opdrachten zo opgezet zijn zodat van tevoren de mol zijn heldenrol kan instuderen, welke uiteindelijk negatief uit zal pakken voor de groep.

Ja precies! Dit was b.v. 't geval bij George op de waterskie. Die bleek daar van te voren les in te hebben gehad om zoveel mogelijk meters te kunnen maken tijdens die opdracht. Is dus echt van te voren zo bedacht door de makers.

Het wordt dus steeds riskanter om te gebruiken.

Ja klopt. Maar nog steeds wel bruikbaar denk ik. Vooral in 't begin als er nog veel kandidaten zijn, waarbij enkele bliksemafleiders (mol-wannabe's). Dan valt 't nog niet zo op. Dus ik denk dat we vooral in 't begin goed moeten opletten op dit soort acties.  :)

Offline highwaykind

• Forumlid
  • haaiweejkaaind
« Reactie #5 Gepost op: 11-01-2005, 10:32:10 »
Maar ik vond Yvonne in Schotland toch ook aardig heldin, en/of Sigrid ? ( heb niet de hele serie gezien trouwens..) ? Nico toch niet echt ?
Thank you for saving me the trouble of deflecting that personal question with a joke - House .

Offline Coen

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #6 Gepost op: 11-01-2005, 10:37:35 »
Ik denk dat Han's punt niet zozeer is dat de Mol de held uithangt, als wel dat hij of zij schijnbaar de held uithangt maar juist een negatief effect bereikt.

Offline Robbieazerty

• Forumlid
« Reactie #7 Gepost op: 11-01-2005, 11:15:56 »
IDD, iemand die op het eerste zicht dé held lijkt te zijn, maar als je er over na gaat denken eigenlijk geld gekost heeft door een schijnheldenactie.

Nog een voorbeeld:
Hugo (België 2) die (in aflevering 4) zo goed de raadsels kan oplossen (van 'Ik bemin u boven alles' enzo), terwijl elk raadsel dat zijn groep oplostte eigenlijk geld kosste.

Offline Heinz

• Forumlid
  • Proost, Heinz!
« Reactie #8 Gepost op: 11-01-2005, 11:17:42 »
Interessante theorie! ::ok:: Doet me meteen denken aan Karen tijdens de fietsopdracht (serie 3): "OH JE BENT EEN HELD, GEORGE, JE BENT EEN HELD!!!" ::tandpastasmiley::

Offline Ongewensd Persoon

• Forumlid
  • at the turn of the tide
« Reactie #9 Gepost op: 11-01-2005, 11:18:46 »
Precies, de mol moet ook krediet verdienen in de groep en door te saboteren tóch de held te kunnen uithangen is imo de kroon op het werk van de mol. (Denk ook aan George die maar door bleef fietsen die berg op, hierdoor laadde hij de accu op voor een andere opdracht en was dus bezig te saboteren, toch was hij die dag de held van de groep.)

Offline Cora Bora

• Forumlid
  • CB&T secret-mole-org
« Reactie #10 Gepost op: 11-01-2005, 12:42:48 »
ja idd, er zit wel wat in deze theorie.

ik ga er eens op letten.

zou de mol ook socialer moeten zijn als de rest?

Offline Han13

• winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
« Reactie #11 Gepost op: 11-01-2005, 13:23:00 »
Ik denk dat Han's punt niet zozeer is dat de Mol de held uithangt, als wel dat hij of zij schijnbaar de held uithangt maar juist een negatief effect bereikt.

IDD, iemand die op het eerste zicht d?eld lijkt te zijn, maar als je er over na gaat denken eigenlijk geld gekost heeft door een schijnheldenactie.

Precies! Yvonne en Sigrid waren ook echt de helden! Met hun 'heldenacties' had de groep alleen voordeel. Hun acties waren dus niet uiteindelijk nadelig voor de pot. Dus waar je op moet letten zijn de schijnheldenacties: prestaties die op 't eerste gezicht heel goed lijken, maar die eigenlijk toch nadelig uitpakken.

(Denk ook aan George die maar door bleef fietsen die berg op, hierdoor laadde hij de accu op voor een andere opdracht en was dus bezig te saboteren, toch was hij die dag de held van de groep.)

George slingerde idd erg veel tijdens die berg op fietsen. Ik had er helemaal niet aan gedacht dat hij daardoor de accu idd meer heeft opgeladen, waardoor 't langer zou duren voordat de bal zou vallen. En hierdoor was 't weer waarschijnlijker dat de bal niet gevangen zou worden, want hoe later, hoe minder geconcentreerd de kandidaten zouden zijn. Is idd ook 'n goed voorbeeld van deze theorie!  ::ok::

Offline Lorelei

• Forumlid
  • Freedom frantically frolic and fine...
« Reactie #12 Gepost op: 11-01-2005, 14:20:50 »
Precies! Yvonne en Sigrid waren ook echt de helden! Met hun 'heldenacties' had de groep alleen voordeel. Hun acties waren dus niet uiteindelijk nadelig voor de pot. Dus waar je op moet letten zijn de schijnheldenacties: prestaties die op 't eerste gezicht heel goed lijken, maar die eigenlijk toch nadelig uitpakken.

Ja ;) Maar zoals gezegd een Mol kan dat nu eenmaal niet te vaak doen zonder erg in het oog te lopen van de (zeer oplettende) medekandidaten. Hij of zij moet dat natuurlijk sws plausibel brengen (door een warrige-George imago of een muts-Elise imago) In hoeverre dat werkt bij deze kandidaten die elkaar al een beetje kennen of miss al wel redelijk kennen (Yvon en Yvonne hebben bijv samengewerkt, en Yvon kent Marc-Marie ook van samenwerking sws) is de vraag mi. Ik denk dat het te snel opvalt als iemand de held uithangt maar het dan achteraf niet blijkt te zijn -i.e. dit verlies in geld (mede) toe te schrijven is aan die persoon.(vandaar dat bij George deze actie maar 2 maal werkte mi bij de waterski en bij het mountainbiken). Het meeste saboteerde hij door het 'net niet af te maken' waardoor hij een redelijk goede kandidaat leek zonder te veel in het oog te lopen. Idem voor Elise denk ik. Zoals gezegd, er zullen denk ik steeds meer opdrachten komen waarin de Mol veel dekking heeft van andere kandidaten zodat het niet precies duidelijk is wie verantwoordelijk is voor geld uit de pot (en er zullen net als vorig jaar een aantal quasimollen hun best doen om hun kansen te vergroten).Lastig om hiertussen te ontdekken wie de (semi-)hardwerkende kandidaat is en wie de boel vermolt (als quasiheld)

Bovendien zoals gezegd  door hoe de opdracht vaak in elkaar zit,  kan iemand een held lijken terwijl er toch veel geld uit de pot komt, (denk aan Sacacomie, waar Ron volgens velen op het forum de quasiheld was door te lang de boot en benzine niet te zien, of bij de spiegelopdracht waar hij ineens op de goede route kwam toen het te laat was. Een heldendaad in de ogen van de kandidaten maar in de ogen van de kijkers erg verdacht- Uiteindelijk mislukten beide opdrachten en kostten geld, maar Ron bleek een gewone kandidaat en geen Mol. Of eg de raadsels in de bus waarvan zowel Ron als Elise ieder de helft goed oploste.. wie van hen beide was de held? Elise zei dat ze het deed om credit te bouwen, Chandrika meende dat Ron weer de held was- en heel veel mensen op het forum riepen dat Ron de Mol was). . Dus dat onderscheid is als kijker (en zeker als 'subjectieve'kijker die nu eenmaal bepaalde acties graag als mollenstreken interpreteert ;)) denk ik heel lastig te maken bij deze theorie.
Entangled in temptation, seduction aims to embrace you

Offline Han13

• winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
« Reactie #13 Gepost op: 11-01-2005, 15:12:14 »
Ja ;) Maar zoals gezegd een Mol kan dat nu eenmaal niet te vaak doen zonder erg in het oog te lopen van de (zeer oplettende) medekandidaten. Hij of zij moet dat natuurlijk sws plausibel brengen (door een warrige-George imago of een muts-Elise imago) In hoeverre dat werkt bij deze kandidaten die elkaar al een beetje kennen of miss al wel redelijk kennen (Yvon en Yvonne hebben bijv samengewerkt, en Yvon kent Marc-Marie ook van samenwerking sws) is de vraag mi. Ik denk dat het te snel opvalt als iemand de held uithangt maar het dan achteraf niet blijkt te zijn -i.e. dit verlies in geld (mede) toe te schrijven is aan die persoon.(vandaar dat bij George deze actie maar 2 maal werkte mi bij de waterski en bij het mountainbiken).

Klopt dat 'n mol die niet oneindig kan toepassen, want dan zou hij zo ontmaskerd zijn. De echte mol haalt dit trucje dan ook maar 1 keer of op z'n hoogst 2 keer uit. En net die acties ga ik in deze nieuwe serie er proberen uit te pikken.  :)

Citaat
Bovendien zoals gezegd  door hoe de opdracht vaak in elkaar zit,  kan iemand een held lijken terwijl er toch veel geld uit de pot komt, (denk aan Sacacomie, waar Ron volgens velen op het forum de quasiheld was door te lang de boot en benzine niet te zien, of bij de spiegelopdracht waar hij ineens op de goede route kwam toen het te laat was. Een heldendaad in de ogen van de kandidaten maar in de ogen van de kijkers erg verdacht- Uiteindelijk mislukten beide opdrachten en kostten geld, maar Ron bleek een gewone kandidaat en geen Mol. Of eg de raadsels in de bus waarvan zowel Ron als Elise ieder de helft goed oploste.. wie van hen beide was de held? Elise zei dat ze het deed om credit te bouwen, Chandrika meende dat Ron weer de held was- en heel veel mensen op het forum riepen dat Ron de Mol was). . Dus dat onderscheid is als kijker (en zeker als 'subjectieve'kijker die nu eenmaal bepaalde acties graag als mollenstreken interpreteert ;)) denk ik heel lastig te maken bij deze theorie.

Je hebt weer helemaal gelijk. Dit soort schijnheldenacties komen ook bij andere kandidaten voor. Daarom zal 't ook moeilijk zijn om echt de mol te vinden met deze theorie. Maar er is wel vaak onderscheid te maken tussen echte schijnheldenacties van de mol en de onbewuste schijnheldenacties van andere kandidaten. B.v. Ron met die spiegelopdracht. Hij wist net voor 't einde de juiste route te vinden, maar de opdracht kon niet meer gehaald worden omdat de tijd voorbij was. Duidelijk 'n voorbeeld van 'n onbewuste schijnheldenactie. Want dit heeft niet echt 'n nadeel opgeleverd voor de pot. Tegen de tijd dat Ron met de juiste route kwam, kon de opdracht toch niet meer lukken. Voor 'n mol zou 't dus geen zin hebben om nog effe snel met de oplossing te komen, want dat gaf geen negatiever resultaat meer. Bovendien zou dat 'm eerder verdacht maken als dat hij gezien zou worden als de held. En dat blijkt ook wel, want wij gingen daardoor Ron verdenken. De echte mol zou dus zo'n soort actie als Ron hier niet doen.

Bij echte schijnheldenacties zal de mol niet zo snel verdacht worden, omdat het een soort onwetendheid van de mol lijkt waardoor niemand 't 'm kwalijk zou kunnen nemen. De kandidaten konden toch niet weten dat Dick nog terug zou moeten peddelen, dus hoe kon men degenen die veel meters hadden afgelegd dat nu kwalijk nemen? En Elise kon niet weten dat nog niet alle kandidaten binnen waren, dus hoe kon men 't haar kwalijk nemen dat ze nog wat extra geld van de pot af haalde door haar binnenkomst? Dus 'n schijnheldenactie van de mol is zo geregiseerd dat de mol er niet echt verdacht door wordt.

Offline lynnlynn

• Forumlid
« Reactie #14 Gepost op: 11-01-2005, 15:12:54 »
Dit is inderdaad een hele vervelende. Er zijn teveel combinaties mogelijk. Het kan ook zijn dat een niet-mol een mollenstreek uithaalt om verwarring te zaaien. De vraag is nu of die persoon dat inderdaad bewust doet of dat 'ie gewoon een kluns is. Zeker met acteurs in de groep zal het erg lastig worden dit soort acties te doorzien...

Een echte mol houdt zich soms volgens mij ook gewoon op de vlakte. De enige strakke aktie die ik mij nog kan herinneren waarbij ik zeker wist dat die persoon dus NIET de mol was, was de uitroep van Karin (?) in Portugal dat zij de mol was. In het programma wedr dat destijds flink uitgelicht met veel bombarie maar het leek mij té onwaarschijnlijk om een tactische zet te zijn.

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #15 Gepost op: 11-01-2005, 15:27:48 »
Klopt dat 'n mol die niet oneindig kan toepassen, want dan zou hij zo ontmaskerd zijn. De echte mol haalt dit trucje dan ook maar 1 keer of op z'n hoogst 2 keer uit. En net die acties ga ik in deze nieuwe serie er proberen uit te pikken.  :)

Het probleem dat ik je echt zie weerleggen is dat een opdracht waarbij de goede prestaties op een onderdeel een nadelig gevolg hebben voor een ander onderdeel verdacht is, zeker nu dit eerder gebruikt is. Daarmee wordt de persoon met de goede prestatie ook verdacht.
Ook als dit aan het begin is van deze serie is, of maar 1 of 2 keer gebeurd. :)

Offline Han13

• winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
« Reactie #16 Gepost op: 11-01-2005, 15:32:54 »
Tja ik weet 't niet of dit ook verdacht is als 't maar 1 of 2 keer voorkomt. ls de kandidaten erg fanatiek met de opdrachten bezig zijn, dan zien ze zulke schijnheldenacties denk ik alleen meer als echte heldenacties. Dat bleek wel uit de vorige series. Natuurlijk kan 't zijn dat ze er dit jaar van geleerd hebben, maar ik ga er eik vanuit dat de meeste van deze bekende Nederlanders WIDM helemaal niet zo fanatiek gevolgd hebben andere jaren. Dus die zullen denk ik eerder 't zelfde reageren als de kandidaten bij de vorige series en dus de mol als held zien.

Maar we zullen 't zien in de serie. Misschien komen er uberhaupt wel niet van zulke schijnheldenacties voor.  ;)

Offline Lodewijk14e

• Forumlid
  • Talpaphaga fuscus
« Reactie #17 Gepost op: 14-01-2005, 12:30:16 »
Belangrijker nog dan de insteek naar de mol als held is het volgende.

De mol is 1 van de programma makers.
De mol werkt samen met de regie en productie om voor ons als kijkers er een mooie en spannende serie van te maken en dat moet dus op zo'n manier dat zowel de andere kandidaten en de kijkers (en deze keer zelfs Angela) zo lang mogelijk in het ongewisse blijven wie nou die mol is.

Als je heel duidelijk met deze kijk naar de serie kijkt kan je er achter komen wie de vermoedelijke echte mol is, niet al in het begin maar als er nog maar 5 of 6 kandidaten over zijn moet het echt wel duidelijk worden.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de laatste opdracht van de vorige keer, in die oude gevangenis.
Elise zat echt op een soort regiseurpositie met haar lijntjes naar Ron en Chandrika, haar keyboard en dan ook nog dat muziekboek wat ze precies op het moment dat het haar uitkomt (of via seintje van de echte regie) toevallig? kan vinden.
Zodanig dat het spannend is en de opdracht net niet lukt. Helaas voor Elise rende Chandrika zo snel dat hij net wel lukte.

Uiteraard zal de mol af en toe de held moeten uithangen om een opdracht te laten slagen, het is namelijk ook geen leuke televisie meer als de winnaar slechts met 100 euro naar huis moet.

De mol is geen echte held maar alleen als het hem/haar uitkomt.
De mol is een televisieprogrammamaker.

(here comes) The Sunking.
Ik heb het ook wel eens mis,...

Offline Gotcha

• Forumlid
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
« Reactie #18 Gepost op: 14-01-2005, 15:49:41 »
Als de held de Mol is, dan is hierbij de Mol reeds ontmaskerd.
Er is namelijk maar 1 held: George, alias de Super-Mol
 ;D
Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline Raulu

• Forumlid
  • Boeiendste spel ooit bedacht!
« Reactie #19 Gepost op: 14-01-2005, 16:59:56 »
Een theorie, die mij wel aanspreekt!

Ik ben sowieso erg benieuwd naar alle theorieën, die zich hier op het forum zullen ontwikkelen. Dat is ook het meest leuke aan het forum, vind ik persoonlijk. Je speurt van alles na en zoekt zoveel informatie bij elkaar om uiteindelijk tot de conclusie te komen, dat je denkt dat persoon X de mol is maar het niet zeker weet, maar op basis van die ene vage aanwijzing en allerlei lettergrapjes in combinatie met verschillende alfabettheorieën, wazige plaatjes die gevonden zijn op de officiële WIDM-site, achterstevoren gedraaide nummers van die onbekende LP van die ene Autralische artiest, die precies 2 jaar geleden een bescheiden hitje in de plaatselijke top 15 had en bovendien dezelfde beginletter heeft als de broer van kandidaat Y om uiteindelijk op aanraden van je moeder, die ziet dat je je helemaal begraaft in complottheorieën, te besluiten om in therapie te gaan.

In ieder geval, ik wens iedereen ontzettend veel plezier toe met deze nieuwe serie van het naar mijn mening beste televisieprogramma oot bedacht!
Het spel gaat in je bloed zitten...