Hehe wel van Ron
Die was telkens de HeldMol vond ik..
Helaas was ie de mol niet
Ik ga eens even alle afleveringen voor mijn geestesoog na, vooralsnog denk ik idd aan de lintjesopdracht - schijnbaar het vriendelijke afkopen van de executie i afl 2 (zogenaamd sociaal
)
Tuurlijk moet de mol af en toe als (schijnbare) held worden neergezet maar ik vind toch vooral de acties waarin dat net even gelaten wordt (door zogenaamd gestuntel ed) of die ambivalent te interpreteren zijn nog meer opvallen (denk even aan Elise bij de Helicopter, zogenaamd bijna binnenkomen en teleurgesteld zijn terwijl ze zich laat afknallen, of acties als het goede antwoord geven op de Lenardo di Caprio leeftijdvraag terwijl ze het zeil saboteerde.
Héél af en toe zal de Mol wel een heldenrol moeten hebben maar ik denk dat ze vooral moeten excelleren in dingen voor schijn goed willen doen en dan ´per ongeluk´ dingen stukmaken, klooien, onhandigheid en soms op angst spelen, (het ´net niet afmaken´zoals George het noemde) dat zijn goede ´covers´voor de mol om dingen te laten mislukken.
Te veel quasiheldendaden die uiteindelijk veel geld kosten vallen teveel op bij de andere kandidaten denk ik, tenzij het daadwerkelijk voor credit is.
Elise gaf destijds bijv aan dat ze ´credit bouwde´ door een aantal raadsels goed te beantwoorden, maar tegen die tijd vertrouwden de andere kandidaten haar al niet dus dat had een counterproductive effect (analoog met Marc en Stijn, bij de Ikea bouwpakketten opdracht uit de Belgsche Mol waardoor Shadia de fout inging)- bovendien heeft de mol veel dekking van andere quasi helden (zoals Ron ds bijv
) waardoor het moeilijk duidbaar is waarvoor wie precies verantwoordelijk is, wat idd een ´heldendaad´is danwel uiteindelijk niet (ofwel omdat de Mol voorkennis heeft en weet dat hij zo meer geld uit de pot kan krijgen (zie George met waterski en Elise met lintjes) ófwel omdat de kandidaat fanatiek zijn best doet om te halen maar dit door hoe de opdracht in elkaar zit toch mislukt (zie waterski en lintjes bijv- of bij het bootje bij Sacacomie- daar was het als kijker lastig te zien of er iets gesaboteerd werd, want zonder die enveloppen te openen was de odracht bijna gdoemd tot mislukken). Op de manier heeft de quasiheld mol wel veel ´dekking´ cq camouflage door de anderen en is het lastiger dit soort zogenaamde heldenacties eenduidig te interpreteren denk ik.