Afgelopen week had Lottie een vrijstelling verdiend. Hierdoor hoefde zij niet mee te doen aan de executie-vragen, met als gevolg dat zij er geen invloed op kon uitoefenen.
De vraag is dus: zou je als Mol zijnde dit willen? Mij lijkt het van niet, want door als MolZijnde de eerste weken flink je best te doen op die vragen, kun je het percentage kunstmatig hoog houden, zodat anderen denken dat ze op het goede spoor zitten. Als wanneer iemand een vrijstelling verdiend het percentage gaat kelderen, zou deze vrijgestelde kandidaat wel eens door de mand kunnen vallen als DeMol.. Tenzij Lottie, of iemand anders wel op het juiste spoor zat.
Mijn verdenking op Lottie neemt dus af.
Maar wat is het effect van de HulpMollen op de percentage? Afgelopen weken hebben een aantal kandidaten (Yvon en Jim, want Isabelle was niet geslaagd in haar HulpMolTaak) gratis vragen gekregen. Hierdoor werd het percentage mede hoog gehouden. DeMol kan nog steeds HulpMol zijn, maar praktischer lijkt me van niet. Deze HulpMollen helpen in feite DeMol mee met het kunstmatig hooghouden van dit percentage.
Toch had Yvon 5, terwijl Jim maar 3 gratis vragen. Waarom niet andersom, zodat aantal goede vragen en tevens percentage gestaag zal stijgen? M.I. is het HulpMolSchap van Jim slechts een rookgordijn naar de kijkers, en misschien indirect ook wel naar de kijkers... maar dat is een ander discussiepunt voor een ander topic.
Gezien het feit dat afgelopen paar weken het percentage maar nauwelijks is gestegen: 34% -> ?% -> 39% -> 39% -> 40%, en er geen HulpMollen meer komen, verwacht ik aanstaande vrijdag de Langverwachte Slachting.