@D*N: Thanks! Zo, even afstoffen!
Eind 2017/begin 2018 ben ik naar aanloop van het nieuwe WidM-seizoen, de oude Nederlandse seizoenen terug gaan kijken. Naast de afleveringen zelf, keek ik ook oude Moltalk-afleveringen, bijvoorbeeld met Arjen Lubach. In één van die afleveringen zat een keer een gozer genaamd Joeri van Breukelen. Hij maakte vodcasts over Wie is de Mol?, en die ben ik toen ook gaan kijken. Die vond ik zo leuk, dat ik ook zijn oude podcasts ben gaan terugluisteren.
In die podcasts kwamen heel veel referenties naar deze website, wieisdemol.com/RealityNet (ik weet even niet meer of het toen al zo heette). Dit was echt het epicentrum van Wie is de Mol, hier werden de hints gevonden, dit was het laboratorium waarin zorgvuldig elke seconde van elke WidM-uitzending werd gewikt en gewogen. Maar ook leuke dingen werden georganiseerd zoals pools etc - het klonk als een hele gezellige community. Ik maakte toen al kennis met knotsgekke namen als Heinz en DikkeControleur. Het hoogtepunt van de podcast vond ik altijd wanneer Joeri vroeg in welk land het volgende seizoen van WidM zich ging afspelen, en dan hing er altijd iemand aan de lijn die vol overtuiging riep dat het India ging worden...
Daarom dacht ik: hey, misschien leuk om voor het aankomende seizoen (18), me eens in het hol van de mol te begeven, en dit seizoen te beleven vanuit de community waarin het allemaal gebeurde. Ik dacht ook nog: "Goh, het schijnt dat ze hier altijd na een paar afleveringen al massaal op de goede mol zitten, dus het lijkt me ook wel eens grappig om dat mee te maken". Jaja, nou... daar merk ik tot nu toe weinig van.
Maar ik vond het superleuk om het seizoen eens echt met de kern van de WidM-community mee te maken. Ik ging er zelfs zodanig in op, dat ik aan het einde van het seizoen tegen mezelf moest zeggen: "oké, dit was grappig voor één keer, maar dit ga ik niet nog eens zo doen".
Daarom dat ik tijdens de Vlaamse Mol 2018 me bewust afzijdig hield van alle discussies, op twee topics na: een Wie verdenkt wie?-topic die ik bijhield, en een pool waar ik aan meedeed. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat het feit dat ik die pool uiteindelijk won, deels te maken had met het bijhouden van de verdenkingen waardoor ik de afvallers en finalisten redelijk kon voorspellen.
Toen had ik eigenlijk niets meer op het forum te zoeken, maar kreeg ik van ene D*N ineens de vraag om mee te doen met een online Wie is de Mol-spel, en dat liet ik me natuurlijk geen twee keer zeggen. Helaas was mijn deelname van korte duur, dus laten we het daar maar verder niet over hebben. Maar het liet me wel kennis maken met de leuke community, en dat dit forum meer bood dan alleen Wie is de Mol-gesprekken, maar ook andere forumspellen zoals Zap!, RealityNet Song Festival etc. En ik moet zeggen, inmiddels voel ik me hier al aardig thuis.