Auteur Topic: Aflevering 5  (gelezen 73889 keer)

Offline Lodewijk14e

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Talpaphaga fuscus
Re: Aflevering 5
« Reactie #160 Gepost op: 13-02-2005, 02:19:01 »
Door het ontbreken van die ondertiteling van de kunstcriticus ben ik de andere ondertitelingen van de afleveringen eens nagelopen. Viel me niet echt veel bijzonders op. Bij de liedjeszingers en de kinderen werd het de ene keer wel en de andere keer niet ondertitelt maar m.i. volstrekt willekeurig.

Viel me hierdoor wel ineens 1 ander dingetje op.

De speaker in het stadion refereert tijdens de binnenkomst van de geblinddoekte kandidaten dat ze geen versie gaan zingen van 'Three Blind Mice'.

Ik heb dat liedje even opgezocht en het is absoluut een kinderliedje (lagere school / sesamstraat leeftijd).

De tekst is:

Written By: Unknown
Copyright Unknown

Three blind mice,
Three blind mice
See how they run,
See how they run!

They all ran after
The farmer's wife
She cut off their tails
With a carving knife
Did you ever see
Such a sight in your life
As three blind mice?

(Can also be sung as a round)

Via de link: http://www.niehs.nih.gov/kids/lyrics/blindmic.htm
Kan je de melodie ook horen.

Waar ik nu maar niet op kan komen is welk Nederlands liedje daar bij hoort.
Het is een heel bekend melodietje maar hoe heet dat liedje nou?

En ik vind het een beetje vreemd om te refereren naar een liedje over DRIE muizen terwijl er VIER mensen binnenkomen.
« Laatst bewerkt op: 13-02-2005, 02:22:13 door Lodewijk14e »
Ik heb het ook wel eens mis,...

Offline tureluurs

• Forumlid
« Reactie #161 Gepost op: 13-02-2005, 02:26:26 »
En ik vind het een beetje vreemd om te refereren naar een liedje over DRIE muizen terwijl er VIER mensen binnenkomen.

3 muizen plus 1 mol  ::)

weet trouwens ook niet hoe dat liedje zou moeten heten in het nederlands.

Offline Jingle

• Forumlid
« Reactie #162 Gepost op: 13-02-2005, 02:29:52 »
Je hebt gelijk! Heel verdacht.

Het begin van het liedje lijkt een beetje op slaap kindje slaap.

En wacht eens even. 3 blinde muizen, zie hoe ze rennen. Met die opdracht van het lopen waren ze in groepjes van 3 en ze gingen rennen op 't einde. Misschien iets?

Offline Lorelei

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Freedom frantically frolic and fine...
« Reactie #163 Gepost op: 13-02-2005, 04:51:50 »
Ik persoonlijk denk niet dat de Mol in de controlroom heeft gezeten.
Iedereen wilde daar graag in (omdat ze dachten zo veel controle/ macht te kunnen hebben) - die naam lijkt me ook niet toevallig gekozen. Maar feit is dat als je als mol daar zit je
1. Erg weinig feitelijke controle hebt over wat de groepen op de grond allemaal uitvreten
2. Alles wat je wel of niet zegt enorm opvalt aan die beide groepen. Je maakt je daarmee meteen erg verdacht.

Lijkt me veel plausibeler dat de mol in 1 van beide grondgroepen heeft gezeten - liefst met controle over de telefoon (i.e. informatie)(zie frustratie van de controlroom over hun doen en vooral laten..)

Het kan zijn dat ze ze de verkeerde kant uit hebben gestuurd ie naar de verkeerde pleinen) dat moet ik nog even nakijken. Kan zijn dat lottie of Yvon verwarring heeft gesticht en mensen naar de verkeerde pleinen heeft gestuurd. Dan nog ben je afhankelijk van wat de andere groepen er uiteindelijk mee doen, en valt het meteen op dát je het zo verkeerd hebt doorgegeven.(Zie reactie van Jim die alweer meteen de schuld op een andere kandidaat schuift: vorige week Isabelle, nu weer Yvon- die het weliswaar volgens mij ook echt verkeerd had doorgegeven, maar daarmee meteen verdacht werd voor alle drie in die groep)

Ik denk dat het veel handiger is voor de Mol om bij de grondtroepen te zitten en de communicatie per telefoon met name goed in de gaten te houden. Als Mol kan je wat dat betreft beter bij de minder assertieven (ie Isabelle en Sander) zitten die laten je eerder de telefoon beheren daar waar Marc-Marie en Victoria die telefoon wrsch al drie maal uit je handen gegrist zouden hebben - maar goed dat is subjectief. ;) (Overigens ex-mol Nico was het vrijdag op de chat eens met het standpunt dat de mol zeer waarschijnlijk niet in de controlekamer zat).

Over het zingen, als je als eerste staat kan je doen alsof je perplex bent door het gebeurde om je heen en spontaan je text kwijt bent. Het kan ook Lottie geweest zijn natuurlijk, als laatste. Gezien dat 'Victoria vorige keer Lottie verdacht, nu nog steeds iemand van de zangers verdacht, gezien Lottie' s uitzonderlijke prestatie aldaar en haar vermeende sleutelrol in de tweede opdracht, alsmede dat Victoria niet gezien heeft dat Jim ook 'raar' deed (of hij nu hulpmol was of niet) omdat ze in een andere groep zat lijkt het me op zich plausibel dat ze op Lottie gestemd heeft.

Verder opvallend: Jim doet mee aan de hele controlroom discussie, wil niet te veel opvallen door meteen te zeggen dat hij geen controlfreak is maar is meteen accoord dat hij in d egroep van de linksgeörienteerden gaat. Waarom dan meteen de links geörienteerden, want voor zover we weten is hij rechts? Kan het zijn dat die groep het lastiger had om naar de controlroom vanaf de coördinaten waar men zat?

Bij de kunstwerken valt weinig te saboteren mi, bovendien kan de mol in de zangersgroep 2 maal saboteren door geen geld bij te verdienen. Lottie wil eerst zelf voor de waslijn gaan - op het laatst wil iedereen ineens de sokken (hoewel hij en jim twijfelen) wordt dit toch doorgezet. Lijkt erop alsof Lottie dit doorzet, maar je weet niet welke twijfels er intussen al gezaaid zijn- en de mol zou sws wel in een 'slechte'suggestie meegaan. Jim en Gijs lijken hier minder verdacht dan Lottie, maar de vraag is mi wat er in het ontbrekende stukje al besproken is.

Het hele hulpmol gebeuren blijft vreemd, omdat hiervoor slechts enkele mensen worden benaderd die zo een bepaald voordeel krijgen tov anderen. Je zou kunnen zeggen dat hetzelfde gebeurde voordien met vrijstellingen die vaker te winnen waren.
Vraag blijft waarom specifiek deze mensen. Hadden ze het in de test zo belabberd gedaan dat de productie dit deed om dat percentage op een bepaald niveau te houden, zodat niet te snel teveel kandidaten af zouden vallen? Bij de treinopdracht zou je uit kunnen gaan van de molbare posities, maar waarom daarna nogmaals Isabelle, en Jim (wrsch eerste keer vwb Jim, 'I'll be in contact')? Blijft vreemd ::ohno:: 
« Laatst bewerkt op: 13-02-2005, 05:00:30 door Lorelei »
Entangled in temptation, seduction aims to embrace you

Offline Quuipo

• Forumlid
« Reactie #164 Gepost op: 13-02-2005, 10:49:20 »
Ik vermoed dat de hulpmollen de echte mol heel goed kennen of al verdenken, en zij worden dan ingezet als hulpmol zodat hun aandacht van de echte mol wordt afgeleid?

jim kent bv lottie heel goed. Ik weet niet in hoeverre isabelle en yvon dicht bij lottie staan (mijn mol is nu eenmaal lottie  ;D )

en let ook op hoeveel vragen goed de hulpmollen kunnen verdienen. In de eerste aflevering is er zelfs een verschil (de ene 5, de ander 3). Hebben zij dan zoveel vragen fout over de mol dat ze dat steuntje wel kunnen gebruiken? Of zitten ze al zo dichtbij dat ze die vragen al goed hebben maar is het om hun eigen onzekerheid te sterken en hun aandacht van de echte mol af te leiden? ik denk het laatste - de hulpmollen zijn zo druk bezig met mollen dat ze vergeten op te letten wie de echte is.

Offline Freek

• Forumlid
  • Delta Goodrem
« Reactie #165 Gepost op: 13-02-2005, 10:52:10 »
Jaaa zou kunnen! Maar Yvon en Lottie staan toch ook dicht bij elkaar?
Some light in your eyes...

Offline Quuipo

• Forumlid
« Reactie #166 Gepost op: 13-02-2005, 10:55:39 »
 ::jaja:: ja en yvon is ook als hulpmol ingezet in de treinen aflevering.. misschien is ze daarna minder gevaarlijk geworden en moesten alleen jim en isabelle nog worden afgeleid?

Offline Joff

• Forumlid
« Reactie #167 Gepost op: 13-02-2005, 11:18:14 »
Zeg die vraag in die test he, als hoeveelste zong de mol in het stadion; hoe moeten de mensen die met kunst bezig waren dat weten?

Offline opaweethetbeter

• Forumlid
  • Opa op zoek naar moldvarpa tolf
« Reactie #168 Gepost op: 13-02-2005, 11:23:42 »
In reaktie op het verhaal van Lorelei (kijk, nou zie ik weer 5.00 uur staan ;) ): Ik dacht eerst ook dat er bij de kunstopdracht niet te saboteren viel. Op widm.nl staat het echter wat anders uitgelegd dan Angela deed. Daar staat namelijk dat de kunstenaars 2500 euro zouden verdienen als de criticus hun creatie niet zou herkennen, en dat dat bedrag verdubbeld zou worden als de andere kandidaten het wel zouden herkennen. Dus in tegenstelling dat wat ik eerst dacht is het niet zo dat ze sowieso 2500 euro zouden verdienen.

Offline Eftelschaap

• Forumlid
  • Bččččh
« Reactie #169 Gepost op: 13-02-2005, 11:24:39 »
Wat mij erg opviel was dat die computer niet werd gebruikt bij Lottie en Yvon en je ziet duidelijk in het "volgende week" filmpje van aflevering 4 dat Lottie achter de computer zit...

Het lijkt me geen hint, maar vind het wel vaag... :S
tja... Weer zo'n Eftelinggek/ Molgek! 't Moeten er niet meer worden zeg!

Offline chocolat

• Forumlid
« Reactie #170 Gepost op: 13-02-2005, 11:49:29 »
Lottie begint toch wel echt verdacht te doen. (...)
En ook bij het zingen als laatste.  Stel dat de anderen het goed doen. Doe jij het per ongeluk fout, als nog geen geld. En doen die anderen het fout, neem jij de vrijstelling. Simpel toch?

Dat lijkt het wel. Maar de kandidaten wisten toch helemaal niet wat de "prijs" was?  :-\\

Offline Ongewensd Persoon

• Forumlid
  • at the turn of the tide
« Reactie #171 Gepost op: 13-02-2005, 11:53:59 »
In reaktie op het verhaal van Lorelei (kijk, nou zie ik weer 5.00 uur staan ;) ): Ik dacht eerst ook dat er bij de kunstopdracht niet te saboteren viel. Op widm.nl staat het echter wat anders uitgelegd dan Angela deed. Daar staat namelijk dat de kunstenaars 2500 euro zouden verdienen als de criticus hun creatie niet zou herkennen, en dat dat bedrag verdubbeld zou worden als de andere kandidaten het wel zouden herkennen. Dus in tegenstelling dat wat ik eerst dacht is het niet zo dat ze sowieso 2500 euro zouden verdienen.

Hoe valt er te mollen? Dat kan alleen als je een werkstuk maakt dat de kenner er niet uit pakt, maar de kandidaten wel. Erg moeilijk, misschien alleen als je een subtiele hint verwerkt in je kunstwerk die alleen de kandidaten door zullen hebben, maar dan zit je nog met het probleem dat de andere 2 ook een kunstwerk hebben gemaakt dat misschien beter is. Bijna onmogelijk om te mollen dus...

Bij de zangopdracht hoefde ook niet gemold te worden. Hulpmol Jim is immers al ingezet.

Maar dan moeten de 4 zangers het kunstwerk gaan herkennen, hier kan de mol wel toeslaan, want je kunt proberen de kandidaten aan te sturen op een bepaald kunstwerk. Lottie,Gijs en Jim hadden dus de beste molkansen.

Mee eens?

Offline Joff

• Forumlid
« Reactie #172 Gepost op: 13-02-2005, 11:57:42 »
Je zegt het een beetje verkeerd om. De mol moest bij de kunstopdracht zorgen dat de criticus em wel herkende en de kandidaten niet. Dus hij moset een goed kunstwerk maken, aangezien de criticus meer van kunst weet dan de andere kandidaten.

• Forumlid
« Reactie #173 Gepost op: 13-02-2005, 12:03:20 »
Ik persoonlijk denk niet dat de Mol in de controlroom heeft gezeten.
Iedereen wilde daar graag in (omdat ze dachten zo veel controle/ macht te kunnen hebben) - die naam lijkt me ook niet toevallig gekozen. Maar feit is dat als je als mol daar zit je
1. Erg weinig feitelijke controle hebt over wat de groepen op de grond allemaal uitvreten
2. Alles wat je wel of niet zegt enorm opvalt aan die beide groepen. Je maakt je daarmee meteen erg verdacht.

Lijkt me veel plausibeler dat de mol in 1 van beide grondgroepen heeft gezeten - liefst met controle over de telefoon (i.e. informatie)(zie frustratie van de controlroom over hun doen en vooral laten..)

Het kan zijn dat ze ze de verkeerde kant uit hebben gestuurd ie naar de verkeerde pleinen) dat moet ik nog even nakijken. Kan zijn dat lottie of Yvon verwarring heeft gesticht en mensen naar de verkeerde pleinen heeft gestuurd. Dan nog ben je afhankelijk van wat de andere groepen er uiteindelijk mee doen, en valt het meteen op dát je het zo verkeerd hebt doorgegeven.(Zie reactie van Jim die alweer meteen de schuld op een andere kandidaat schuift: vorige week Isabelle, nu weer Yvon- die het weliswaar volgens mij ook echt verkeerd had doorgegeven, maar daarmee meteen verdacht werd voor alle drie in die groep)

Ik denk dat het veel handiger is voor de Mol om bij de grondtroepen te zitten en de communicatie per telefoon met name goed in de gaten te houden. Als Mol kan je wat dat betreft beter bij de minder assertieven (ie Isabelle en Sander) zitten die laten je eerder de telefoon beheren daar waar Marc-Marie en Victoria die telefoon wrsch al drie maal uit je handen gegrist zouden hebben - maar goed dat is subjectief. ;) (Overigens ex-mol Nico was het vrijdag op de chat eens met het standpunt dat de mol zeer waarschijnlijk niet in de controlekamer zat).

Verder opvallend: Jim doet mee aan de hele controlroom discussie, wil niet te veel opvallen door meteen te zeggen dat hij geen controlfreak is maar is meteen accoord dat hij in d egroep van de linksgeörienteerden gaat. Waarom dan meteen de links geörienteerden, want voor zover we weten is hij rechts? Kan het zijn dat die groep het lastiger had om naar de controlroom vanaf de coördinaten waar men zat?

Eerst even over dat laatste stukje: links-en rechtsgeorienteerd kan heel veel betekenen. Ik dacht zelf dat het over politieke voorkeur ging. Jim zei ook zoiets van: 'Als jullie mij meer linksgeorienteerd vinden, oke, maar thuis vinden ze meer rechtsgeorienteerd' (Ja, duh met je Lonsdale-trui  ::) )

Ik was er ook bij, bij de chat met Nico, maar ik ben nog niet overtuigd. Redenen:
-een verschil van 8000 euro in de pot stond op het spel, de mol moest wel mollen om dit uit de pot te houden. In de controlroom was daar de meeste kans op. (zie verder)
-De dames in de controlroom molden heel veel
-In de links-en rechtsgroepen heb je minder invloed op het geheel. Alleen vertragen behoort tot de opties of het niet doorspelen van informatie.
-Als je in de links-of rechtsgroep zit en je haalt 1 van de 2 mogelijke bovenstaande mollenstreken uit val je gelijk op.
-Als je geen telefoon hebt, kun je zelfs alleen maar vertragen, wat enorm opvalt.
-Als je wel een telefoon hebt, heb je net zo goed een sleutelpositie, als wanneer je in de controlroom zit.
-De dames in de control room waren met z'n 2-en. Wie is er schuldig? Kans van 50%
-De controlroom heeft geen feitelijke controle op de andere groepen, maar feitelijke controle jegens de controlroom is er ook niet.  
-De controlroom kan ook schuld afschuiven op de grondtroepen (Yvon: Ik heb Jim alles uitgelegd, de fout ligt bij hem)

• Forumlid
« Reactie #174 Gepost op: 13-02-2005, 12:06:23 »
Je zegt het een beetje verkeerd om. De mol moest bij de kunstopdracht zorgen dat de criticus em wel herkende en de kandidaten niet. Dus hij moset een goed kunstwerk maken, aangezien de criticus meer van kunst weet dan de andere kandidaten.

hmm,verdraaid ja. Wat goed gedaan van Yvon  ;D ,maar het idee blijft (voor de rest) hetzelfde. De mol had beter bij de zangers gekund.  ::jaja::

Offline ceetje

• Forumlid
« Reactie #175 Gepost op: 13-02-2005, 12:10:21 »
De mol had beter bij de zangers gekund.  ::jaja::

Waarom? Jim als hulpmol was genoeg om de hele opdracht te doen mislukken. Hoe goed Lottie het er ook vanaf zou brengen.

Offline D**n

• Forumlid
  • Go Karel!
« Reactie #176 Gepost op: 13-02-2005, 12:14:29 »
Eerst even over dat laatste stukje: links-en rechtsgeorienteerd kan heel veel betekenen. Ik dacht zelf dat het over politieke voorkeur ging. Jim zei ook zoiets van: 'Als jullie mij meer linksgeorienteerd vinden, oke, maar thuis vinden ze meer rechtsgeorienteerd' (Ja, duh met je Lonsdale-trui  ::) )
Hier ging het volgens mij over het controlfreakgehalte.
Take a glorious bite out of the whole world

Offline Joff

• Forumlid
« Reactie #177 Gepost op: 13-02-2005, 12:17:00 »
hmm,verdraaid ja. Wat goed gedaan van Yvon  ;D ,maar het idee blijft (voor de rest) hetzelfde. De mol had beter bij de zangers gekund.  ::jaja::

Daar ben ik het wel mee eens. Ik begin Gijs eigenlijk ook weer verdacht te vinden. Bijna niemand denkt dat hij de mol is omdat het too obvious is. Aan de andere kant is de aandacht enorm van hem afgeleid bij het zingen, kan hij Jim nu beschuldigen, koos hij volgens mij niet voor het juiste kunstwerk, creëerde hij problemen bij het koffertjesspel, heeft hij 1000 euro verpest bij het grotspel (en liet hij dus twee tassen achter), kon hij nauwelijks rennen bij het links-rechts-controle-spel (waardoor men misschien wel vertraagd was), etc.

• Forumlid
« Reactie #178 Gepost op: 13-02-2005, 12:21:20 »
Waarom? Jim als hulpmol was genoeg om de hele opdracht te doen mislukken. Hoe goed Lottie het er ook vanaf zou brengen.

omdat zij daarna het kunstwerk moesten raden.

Offline ceetje

• Forumlid
« Reactie #179 Gepost op: 13-02-2005, 12:24:58 »
omdat zij daarna het kunstwerk moesten raden.
tenzij de Mol zelf zo kunstzinnig is dat de groep het werk nooit zou herkennen.