Ik persoonlijk denk niet dat de Mol in de controlroom heeft gezeten.
Iedereen wilde daar graag in (omdat ze dachten zo veel controle/ macht te kunnen hebben) - die naam lijkt me ook niet toevallig gekozen. Maar feit is dat als je als mol daar zit je
1. Erg weinig feitelijke controle hebt over wat de groepen op de grond allemaal uitvreten
2. Alles wat je wel of niet zegt enorm opvalt aan die beide groepen. Je maakt je daarmee meteen erg verdacht.
Lijkt me veel plausibeler dat de mol in 1 van beide grondgroepen heeft gezeten - liefst met controle over de telefoon (i.e. informatie)(zie frustratie van de controlroom over hun doen en vooral laten..)
Het kan zijn dat ze ze de verkeerde kant uit hebben gestuurd ie naar de verkeerde pleinen) dat moet ik nog even nakijken. Kan zijn dat lottie of Yvon verwarring heeft gesticht en mensen naar de verkeerde pleinen heeft gestuurd. Dan nog ben je afhankelijk van wat de andere groepen er uiteindelijk mee doen, en valt het meteen op dát je het zo verkeerd hebt doorgegeven.(Zie reactie van Jim die alweer meteen de schuld op een andere kandidaat schuift: vorige week Isabelle, nu weer Yvon- die het weliswaar volgens mij ook echt verkeerd had doorgegeven, maar daarmee meteen verdacht werd voor alle drie in die groep)
Ik denk dat het veel handiger is voor de Mol om bij de grondtroepen te zitten en de communicatie per telefoon met name goed in de gaten te houden. Als Mol kan je wat dat betreft beter bij de minder assertieven (ie Isabelle en Sander) zitten die laten je eerder de telefoon beheren daar waar Marc-Marie en Victoria die telefoon wrsch al drie maal uit je handen gegrist zouden hebben - maar goed dat is subjectief.
(Overigens ex-mol Nico was het vrijdag op de chat eens met het standpunt dat de mol zeer waarschijnlijk niet in de controlekamer zat).
Over het zingen, als je als eerste staat kan je doen alsof je perplex bent door het gebeurde om je heen en spontaan je text kwijt bent. Het kan ook Lottie geweest zijn natuurlijk, als laatste. Gezien dat 'Victoria vorige keer Lottie verdacht, nu nog steeds iemand van de zangers verdacht, gezien Lottie' s uitzonderlijke prestatie aldaar en haar vermeende sleutelrol in de tweede opdracht, alsmede dat Victoria niet gezien heeft dat Jim ook 'raar' deed (of hij nu hulpmol was of niet) omdat ze in een andere groep zat lijkt het me op zich plausibel dat ze op Lottie gestemd heeft.
Verder opvallend: Jim doet mee aan de hele controlroom discussie, wil niet te veel opvallen door meteen te zeggen dat hij geen controlfreak is maar is meteen accoord dat hij in d egroep van de linksgeörienteerden gaat. Waarom dan meteen de links geörienteerden, want voor zover we weten is hij rechts? Kan het zijn dat die groep het lastiger had om naar de controlroom vanaf de coördinaten waar men zat?
Bij de kunstwerken valt weinig te saboteren mi, bovendien kan de mol in de zangersgroep 2 maal saboteren door geen geld bij te verdienen. Lottie wil eerst zelf voor de waslijn gaan - op het laatst wil iedereen ineens de sokken (hoewel hij en jim twijfelen) wordt dit toch doorgezet. Lijkt erop alsof Lottie dit doorzet, maar je weet niet welke twijfels er intussen al gezaaid zijn- en de mol zou sws wel in een 'slechte'suggestie meegaan. Jim en Gijs lijken hier minder verdacht dan Lottie, maar de vraag is mi wat er in het ontbrekende stukje al besproken is.
Het hele hulpmol gebeuren blijft vreemd, omdat hiervoor slechts enkele mensen worden benaderd die zo een bepaald voordeel krijgen tov anderen. Je zou kunnen zeggen dat hetzelfde gebeurde voordien met vrijstellingen die vaker te winnen waren.
Vraag blijft waarom specifiek deze mensen. Hadden ze het in de test zo belabberd gedaan dat de productie dit deed om dat percentage op een bepaald niveau te houden, zodat niet te snel teveel kandidaten af zouden vallen? Bij de treinopdracht zou je uit kunnen gaan van de molbare posities, maar waarom daarna nogmaals Isabelle, en Jim (wrsch eerste keer vwb Jim, 'I'll be in contact')? Blijft vreemd