Auteur Topic: Aflevering 5  (gelezen 73847 keer)

Offline atrus

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 5
« Reactie #320 Gepost op: 17-02-2005, 10:53:11 »
haha, ja zo is het wel heel makkelijk, gewoon aannemen dat MM de mol is en dan overal een M in zoeken  ::rofl::

trouwens over Marc-Marie gesproken, hij zit niet echt op te letten he, of hij weet de opdracht al  ;)

Volgens mij is dit plaatje van na de opdracht als ze een beetje gedesillusioneerd op de bank zitten.
De jacht is mooier dan de vangst! (TK)

Offline N4D1N3

• Forumlid
« Reactie #321 Gepost op: 17-02-2005, 10:57:52 »
verkeerd gezien, mijn fout ::niet-ok::
- be yourself, there are others enough  -

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #322 Gepost op: 17-02-2005, 11:13:03 »
Maar, de mol in de zanggroep wel aannemelijk, aangezien de zangopdracht verprutst kon worden door 1 persoon, en het ook mogelijk was invloed uit te oefenen op de anderen bij de kunst-opdracht waarvan de mol wist welke de echte 5 kunstwerken waren, en door een list de anderen naar het verkeerde kunstwerk kon leiden (middels het winnen van vertrouwen).
Inderdaad, de mol in de zanggroep is het meest waarschijnlijk. Echter als de mol als enige verantwoordelijk is voor het verprutsen van de zangopdracht valt hij wel heel erg op. Bovendien kan je er bij deze opdracht van uitgaan dat zijn aktie ook doorverteld wordt aan diegenen die op dat moment niet bij de proef aanwezig zijn. Kortom een maximale exposure.
Hierdoor wordt het minder waarschijnlijk dat Jim de mol is.

Lottie zegt weliswaar dat het kunstwerk misschien hoort bij hun groepje,
Lijkt me onwaarschijnlijk gedrag voor een mol.

Jim wijst hen meer op de 'oudheid' van de objecten (het nadrukkelijke hier ligt stof op, waardoor het droge gras-object ook afvalt
Dit lijkt me wel een beetje "creatieve tekst-montage". ;) Jim merkt slechts van één kunstobject op dat er stof op ligt. Gijs maakt een opmerking over het gras, als Jim ook een opmerking over het gras had gemaakt had dit prima in beeld gebracht kunnen worden, hij werd gedekt door de opmerking van Gijs. De mol moet toch ook in beeld mollen, dat had hier prima op een subtiele manier gekund.

(de mol verlaat nooit de groep'
In dien Gijs de mol is, heeft hij technisch gesproken de groep niet verlaten, hij was dan aanwezig in de vorm van molemessenger en als mysterieguest.
Daarnaast gaat de groep er wel gewoon van uit dat Gijs mogelijk de mol zou kunnen zijn, waarom zouden wij dat beter weten.
Maar het meest overtuigend vind ik dat een kandidaat die per definitie niet de mol kan zijn, veel sterker tegen spelstructuur ingaat. Het zou spelvervalsing geven.
En het zou tot rare situaties kunnen leiden in het eventuele vervolg van het spel.

Angela heeft gezegd dat indien Gijs niet geraden was hij niet terug kon komen)
Volgens mij is dit niet gezegd. Ik kan het niet terugvinden. Dus mocht het ergens gezegd, zou je dan aan kunnen geven waar.

maar nav wat tussen haakjes staat kan Gijs de mol al niet meer zijn¨
Als we alleen naar de zang-kunstopdracht kijken springt Gijs eruit en zijn Jim en Lottie minder waarschijnlijk.

Lottie en Jim waren tevens degenen die aanwezig waren bij de truckopdracht (van de zanggroep) en zetten een tijd neer die alleen te evenaren was door hard rijden en extra pilonnen om te gooien. (buiten MM en Sander was de mol hier ook buiten spel, maar gezien Sander en MM geen invloed hadden op de zangopdracht en de beoordeling van de kunstopdracht vallen ze ten dele af).
De tijd was makkelijk te verbeteren zie de tijd van Marc-Marie, hij had makkelijk iets langzamer kunnen rijden en hij heeft een gelijk aantal pylonen omgegooid. Het resultaat van Lotti en Jim was zeker voor verbetering vatbaar.
Nb. Lotti heeft de roadtrain zelfs stilgezet. Onmols gedrag.
Ook dit resultaat maakt Lotti minder waarschijnlijk.

« Laatst bewerkt op: 17-02-2005, 11:59:16 door Castor_en_Pollux »

Offline Rick.

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #323 Gepost op: 17-02-2005, 11:16:25 »
Iets anders... Ik dacht: "Laat ik de songtext van Walzing Mathilda nog eens nakijken, en wat zie ik?

Citaat
Waltzing Mathilda, Waltzing Mathilda
Who'll come a-waltzing Mathilda with me ?
And their ghosts may be heard as you pass the blue sky
Who'll come a-waltzing Mathilda with me ?

Toeval dat blue sky weer voorkomt?

Offline Quuipo

• Forumlid
« Reactie #324 Gepost op: 17-02-2005, 11:28:46 »
Citaat
De tijd was makkelijk te verbeteren zie de tijd van Marc-Marie, hij had makkelijk iets langzamer kunnen rijden en hij heeft een gelijk aantal pylonen omgegooid. Het resultaat van Lotti en Jim was zeker voor verbetering vatbaar.

Dit weerleg ik. Stel je kan heel goed zo'n ding rijden maar je moet het wel een beetje verbergen. Zogenaamd volg je de aanwijzingen op van de bijrijder. Als je weet dat je niet naar rechts moet, maar dat je nog ff rechtdoor moet dan is het veel minder opvallend om ff te remmen (je kunt dan namelijk niet verkeerd rijden) en een beetje verward te doen en dan alsnog de goede richting in te zetten. Bovendien stond ze niet minutenlang stil, hoogstens een paar seconden. Beter even stil staan en minder pionnen omrijden dan doorrijden, dan een snellere tijd maken en heel veel pionnen omgooien.

Offline Smee

• Forumlid
« Reactie #325 Gepost op: 17-02-2005, 12:27:08 »
Hmm nee niet echt, wel dat zijn microfoon niet werkte (per ongeluk uitgezet Gijs? ;D) en dat ie ermee op de discman tikte zo van, hij werkt niet ;)

Bij Jim deed ie het ook niet volgens mij. Je ziet hem al zingen en hoort hem heel zachtjes, pas later hoor je hem harder zingen. Je ziet als Gijs aan het zingen is ook dat er iemand naar Victoria rent en haar een andere microfoon geeft.

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #326 Gepost op: 17-02-2005, 12:45:53 »
Dit weerleg ik. Stel je kan heel goed zo'n ding rijden maar je moet het wel een beetje verbergen. Zogenaamd volg je de aanwijzingen op van de bijrijder. Als je weet dat je niet naar rechts moet, maar dat je nog ff rechtdoor moet dan is het veel minder opvallend om ff te remmen (je kunt dan namelijk niet verkeerd rijden) en een beetje verward te doen en dan alsnog de goede richting in te zetten. Bovendien stond ze niet minutenlang stil, hoogstens een paar seconden. Beter even stil staan en minder pionnen omrijden dan doorrijden, dan een snellere tijd maken en heel veel pionnen omgooien.
Stel Lotti kan heel goed met zo'n dingen rijden, dan rijdt Marc-Marie nog veeeeel beter.
Wie is dan de mol?  ;D

Offline Sneakiej

• Forumlid
« Reactie #327 Gepost op: 17-02-2005, 12:48:25 »
ik denk dat er in de kunstopdracht wel duidelijk gesaboteerd kon worden. want jim kreeg als opdracht: zing de sterren van de hemel met een duidelijke verspreking.
NU kon de mol ook als opdracht geven aan de hulpmol maak een mooi kunst werk met een (als voorbeeld he ik verzin ook maar wa) duidelijke rode vlek(net als yvons bloed) zo weet de mol welk kunstwerk er niet gekozen moet worden om nog eens geld in de pot te krijgen. En de kunstkenner is toch maar een gok of hij het wel of niet herkent.

ik hoop dat jullie een beetje snappe wak bedoel
Niets is wat het lijkt!!!!

Offline dingeling

• Forumlid
« Reactie #328 Gepost op: 17-02-2005, 13:56:16 »
Bij Jim deed ie het ook niet volgens mij. Je ziet hem al zingen en hoort hem heel zachtjes, pas later hoor je hem harder zingen. Je ziet als Gijs aan het zingen is ook dat er iemand naar Victoria rent en haar een andere microfoon geeft.

Nee, dat is niet dat moment, dat heb ik ook gezien, het is terwijl hij aan het zingen is, tamelijk aan het einde dan kijkt ie even op zijn discman en het is net of ie dan iets leest. Maar misschien zoekt ie alleen maar wat aflijding om niet naar de overweldigende mensenmassa te hoeven kijken. ;D
Mollius esse quam videri

Offline Quuipo

• Forumlid
« Reactie #329 Gepost op: 17-02-2005, 16:15:12 »
Stel Lotti kan heel goed met zo'n dingen rijden, dan rijdt Marc-Marie nog veeeeel beter.
Wie is dan de mol?  ;D

:) dat is waar, het ging er mij om dat het stilstaan niet perse als onmols gezien kan worden. MM reed trouwens wel sneller, maar niet beter, anders had hij wel minder pionnen omgegooid. Het lijkt mij dat het snel rijden niet zo zeer de moeilijkheid hier is als wel het manouvreren. Ik kan zo'n vrachtwagen vast ook wel in 1 minuut door het parcours raggen, dan staan er wel geen pionnen meer maar ik ben wel snel  ::tandpastasmiley::
« Laatst bewerkt op: 17-02-2005, 16:17:33 door Quuipo »

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #330 Gepost op: 17-02-2005, 16:57:50 »
Hou je het voor mogelijk dat iemand die veel sneller is en evenveel pylonen omrijdt als hij iets bedachtzamer rijdt één pyloon minder omrijdt en de opdracht laat slagen.  ;)

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #331 Gepost op: 17-02-2005, 17:13:39 »
Om iets zinnigs over een opdracht te zeggen moet de opdracht eerst goed begrepen worden. Vervolgens moet er gekeken worden op welke manieren er gemold kan zijn. Daarna kan er gekeken worden of dat gebeurd is en door wie.

De rechts/links-opdracht bestond uit de volgende elementen. Basisidee was dat de loopgroepen naar de controlroom zouden gaan, met routeindicaties vanuit de controlroom.
Er waren een aantal handicaps opgelegd
  • De controlroom wisten niet hun eigen locatie
  • Het ene loopteam mocht alleen maar linksaf slaan het andere loopteam alleen rechtsaf
  • Er was maar één telefoon in de controlroom zodat er slechts beurtelings met de individuele loopteams gecommuniceerd kon worden.
Het idee was dat er mogelijkheden waren om deze handicaps geboden om deze handicaps op te heffen.
Eerst kon via de bordjes met nummers een tweede telefoon gevonden worden in de controlroom, zodat gelijktijdig met de beide loopteams gebeld zou kunnen worden. Als de tweede teams elkaar wisten te bereiken zou de links/rechts-beperking worden opgeheven. En vervolgens zouden ze samen zonder links/rechts-beperking de lokatie van de controlroom kunnen opsporen.

Beide proeven verlopen heel anders dan voorspelbaar was, en dat maakt het ook moeilijk om de mol te herkennen in dit soort proeven, want die kan zijn strategie niet op zo´n chaos hebben afgestemd. Afstemmen op chaos is eigenlijk niet mogelijk, in dat geval kan je alleen nog improviseren. Maar juist improvisatie houdt een hoop risico in op ondoordachte en dus eventueel te makkelijk herkenbare akties. Het hangt nu erg van het karakter van de mol af hoe hij/zij zich hier op zal stellen. Passief/afwachtend, het zal tenslotte in zo´n chaos waarschijnlijk misgaan, of actief/improviserend. Dit laatste type mol kan ik niet terugvinden. Maar als iemand denkt de mol in deze proef binnen deze randvoorwaarden eenduidig lijkt te herkennen dan hoor ik het graag.
« Laatst bewerkt op: 17-02-2005, 19:16:11 door Castor_en_Pollux »

Offline pitta

• Forumlid
« Reactie #332 Gepost op: 17-02-2005, 17:20:54 »
wat mij nog opviel:

Lottie zegt dat er enkele minuten zitten tussen de twee telefoontjes van Jim op de tweede telefoon, maar als ik de beelden bekijk, heeft hij volgens mij meteen teruggebeld. ( beelden van de controlroom)

iemand een idee waarom zij dat zou zeggen? want ik kan er weinig mee ???

als dit al besproken is: sorry, overheen gelezen

(btw: haai ::zwaai:: ik ben nieuw, aangenaam)

Offline billyboem

• Forumlid
« Reactie #333 Gepost op: 17-02-2005, 17:25:34 »
wat mij nog opviel:

Lottie zegt dat er enkele minuten zitten tussen de twee telefoontjes van Jim op de tweede telefoon, maar als ik de beelden bekijk, heeft hij volgens mij meteen teruggebeld. ( beelden van de controlroom)

iemand een idee waarom zij dat zou zeggen? want ik kan er weinig mee ???

als dit al besproken is: sorry, overheen gelezen

(btw: haai ::zwaai:: ik ben nieuw, aangenaam)

::zwaai:: Haai Pitta.... ::ok::

Volgens mij is het niet specifiek op deze manier besproken, maar er is al wel meerdere keren gezegd dat de redactie erg creatief omgaat met het knip en plakwerk, dus valt daar weinig op vast te pinnen.
Grote ideeën beginnen met volkomen onrealistische gedachten.

Offline Rat

• Forumlid
  • 罗本是卧底
« Reactie #334 Gepost op: 17-02-2005, 18:26:22 »
ten
De rechts/links-opdracht bestond uit de volgende elementen. Basisidee was dat de loopgroepen naar de controlroom zouden gaan, met routeindicaties vanuit de controlroom.
Er waren een aantal handicaps opgelegd
  • De controlroom wisten niet hun eigen locatie
  • Het ene loopteam mocht alleen maar linksaf slaan het andere loopteam alleen rechtsaf
  • Er was maar één telefoon in de controlroom zodat er slechts beurtelings met de individuele loopteams gecommuniceerd kon worden.
Het idee was dat er mogelijkheden waren om deze handicaps geboden om deze handicaps op te heffen.
Eerst kon via de bordjes met nummers een tweede telefoon gevonden worden in de controlroom, zodat gelijktijdig met de beide loopteams gebeld zou kunnen worden. Als de tweede teams elkaar wisten te bereiken zou de links/rechts-beperking worden opgeheven. En vervolgens zouden ze samen zonder links/rechts-beperking de lokatie van de controlroom kunnen opsporen.

Beide proeven verlopen heel anders dan voorspelbaar was, en dat maakt het ook moeilijk om de mol te herkennen in dit soort proeven, want die kan zijn strategie niet op zo´n chaos hebben afgestemd. Afstemmen op chaos is eigenlijk niet mogelijk, in dat geval kan je alleen nog improviseren. Maar juist improvisatie houdt een hoop risico in op ondoordachte en dus eventueel te makkelijk herkenbare akties. Het hangt nu erg van het karakter van de mol af hoe hij/zij zich hier op zal stellen. Passief/afwachtend, het zal tenslotte in zo´n chaos waarschijnlijk misgaan, of actief/improviserend. Dit laatste type mol kan ik niet terugvinden. Maar als iemand denkt de mol in deze proef binnen deze randvoorwaarden eenduidig lijkt te herkennen dan hoor ik het graag.
Ik denk dat je bij de links/rechts opdracht een belangrijke handicap mist... ze weten namelijk niet dat ze naar Yvon en Lottie moet, dat vinden ze pas uit nadat de telefoon is gebelt.
Verder vraag ik mij of of je dit echt als een chaotische opdracht kan zien: Lottie en Yvon hebben heel gestructureerd de verkeerde route doorgegeven en bijgehouden. Het is misschien zelfs knap, dat ze de opdracht nog bijna gehaalt hebben terwijl ze de verkeerde kant op werden gestuurd. Als de mol in de linker of rechter groep zat heeft ie het niet al te goed gedaan, maar mijn mol is toch echt een controle freak en er is dus HEEEEL duidelijk gemolt.

Offline Cosma

• Forumlid
« Reactie #335 Gepost op: 17-02-2005, 19:13:34 »
Even proberen ;) is de mol een man?

Bij de truckopdracht was er 4000 euro te verdienen cq te verliezen, dus stond er 8000 euro op het spel, dus eigenlijk de plek waar de mol zich zou moeten bevinden (imo).

Maar hoe krijg je de mol daar;  de kandidaten mogen zelf beslissen; kies voor degene die volgens jou het sterkst in zijn/haar schoenen staat. Ok dit kan fysiek en mentaal worden opgevat, maar de kans dat het om fysiek gaat is 50% en is de kans erg klein dat er 4 vrouwen gekozen worden (ik denk zelfs dat indien Gijs niet gewond was, de 4 heren bovenaan hadden gestaan).

Met Gijs als uitvaller, kan de regie er zeker van zijn dat de drie mannen bovenaan staan, welke vrouw er bij komt is eigenlijk gewoon afwachten. (had ipv Lottie ook Yvon kunnen zijn).

De mol is een man? (afgaande op deze proef en wijze waarop de kandidaten moesten bepalen wie meedeed)

Offline ceetje

• Forumlid
« Reactie #336 Gepost op: 17-02-2005, 19:18:30 »
Leuke theorie, maar ik dacht dat de opdracht "het stevigst in je schoenen staan" de opdracht voor meer uitleg vatbaar maakte, afhankelijk hoe de groep het zou opvatten. Nu zijn de stevigste in de auto gezet, maar tekstueel zou je verwachten dat ze op de borden in de pilonnen zouden moeten staan... Dus ik weet niet of de Mol persé een man is.

Offline Cosma

• Forumlid
« Reactie #337 Gepost op: 17-02-2005, 19:32:52 »
Inderdaad, de mol in de zanggroep is het meest waarschijnlijk. Echter als de mol als enige verantwoordelijk is voor het verprutsen van de zangopdracht valt hij wel heel erg op. Bovendien kan je er bij deze opdracht van uitgaan dat zijn aktie ook doorverteld wordt aan diegenen die op dat moment niet bij de proef aanwezig zijn. Kortom een maximale exposure.
Hierdoor wordt het minder waarschijnlijk dat Jim de mol is.
Lijkt me onwaarschijnlijk gedrag voor een mol.

Eens, maar Victoria valt af, en Gijs ging ook de mist in, bovendien was er (voor de kijker) een hulpmol ingeschakeld en kon Jim (indien mol) het fout doen (1 verspreking en toch mooi zingen) zonder echt vreselijk op te vallen, een verspreking kan altijd.
Dat het anders liep waren denk ik de omstandigheden (Jim kon zijn lachen niet houden) en niet van tevoren te voorspellen.

Citaat
Dit lijkt me wel een beetje "creatieve tekst-montage". ;) Jim merkt slechts van één kunstobject op dat er stof op ligt.

Ja, daarmee wijst hij de groep nadrukkelijk op het letten op hoe oud het object is ipv wat past bij wie.

Citaat
Gijs maakt een opmerking over het gras, als Jim ook een opmerking over het gras had gemaakt had dit prima in beeld gebracht kunnen worden, hij werd gedekt door de opmerking van Gijs.

Gijs en Lottie beginnen over het gras, en ik meen Yvon over een ander object dat er 'te oud' uitziet en 1 dat 'nog nat' is.

Het was daar winter, en dan is het gras hier en daar wat dor, dus in dat opzicht was het niet echt een reden imo om betreffende object helemaal links te laten liggen, maar ik denk dat doordat Jim de anderen wees op een andere manier van naar de objecten kijken ze zo te werk zijn gegaan, en hebben gekozen voor iets dat 'nog nat was'(de sokken).

Citaat
De mol moet toch ook in beeld mollen, dat had hier prima op een subtiele manier gekund.

Jim neemt ogenschijnlijk geen besluit, dus subtiel genoeg.

Citaat
In dien Gijs de mol is, heeft hij technisch gesproken de groep niet verlaten, hij was dan aanwezig in de vorm van molemessenger en als mysterieguest.

Angela heeft in het interview gezegd (hoop dat iemand de link hier wil posten) dat indien Gijs niet geraden was, hij niet terug zou zijn gekomen (ik heb dat nu al een paar maal gelezen, en ga er daarom vanuit dat dit zo gezegd is)

Citaat

Is waar.
Iig, is daar gewerkt naar de positie van de mol (er moest een man uitkomen, en de nr 1 werd slechts bijrijder?), dus imo zit de mol ook in die groep, wederom Lottie, Jim (MM/Sander).

Citaat

Zo is er bij iedereen wel onmols gedrag te vinden, maar ik vind het opvallend dat die 2 steeds in de groep zitten die het meeste geld verloren doen gaan. En in geval van de truck samen met MM en Sander zou de mol niet hebben meegedaan, dat lijkt me ook onwaarschijnlijk, dus ik gok op de mol in die 4 personen en het meest naar Jim-Lottie.

Offline lilith

• Forumlid
  • all ears
« Reactie #338 Gepost op: 17-02-2005, 19:42:30 »
Ik heb de aflevering nog weer eens goed terug gekeken.
Victoria is gefrustreerd bij aankomst in het hotel, omdat Lottie steeds zegt een wisselgesprek te hebben...
Lottie zegt: dat was ook zo.

Gijs zegt vervolgens dat er iets verdachts is met de wisselgesprekken.

Weten jullie hoe dat zit? Kunnen we ergens uit opmaken dat Lottie liegt? Bijvoorbeeld doordat we een beeld zien dat ze in gesprek was????

"waar rook is wordt een fikkie gestookt"

Offline Cosma

• Forumlid
« Reactie #339 Gepost op: 17-02-2005, 19:47:14 »
Ik heb de aflevering nog weer eens goed terug gekeken.
Victoria is gefrustreerd bij aankomst in het hotel, omdat Lottie steeds zegt een wisselgesprek te hebben...
Lottie zegt: dat was ook zo.

Gijs zegt vervolgens dat er iets verdachts is met de wisselgesprekken.

Weten jullie hoe dat zit? Kunnen we ergens uit opmaken dat Lottie liegt? Bijvoorbeeld doordat we een beeld zien dat ze in gesprek was????

Volgens Gijs wisten Yvon en Lottie niet hoe ze een wisselgesprek moesten opnemen (daarom hingen ze ook steeds op denk ik).
Wanneer er een tweede gesprek doorheen komt is het lastig converseren omdat je als beller dan steeds de toon hoort erdoorheen van het andere gesprek.
Gijs vond dat verdacht.