Wie heeft er een acceptabele verklaring voor hetgeen nu in Heerlen gebeurt?
Er staat een winkel-complex met daarboven een woonflat op instorten.
Maanden geleden werden scheuren ontdekt in het parkeerdek onder de winkels. Het deel waar de scheuren werden ontdekt, werd door middel van stutten (of stempels, zo je wil) gestut. Maar de problemen werden actueel, toen er onder een van de winkels een verzakking werd geconstateerd. Dit heeft donderdag ertoe geleid dat alle winkels op last van de gemeente werden gesloten, en dat begin dit weekend alle bewoners uit de flat hals over kop hun woning uit moesten.
Heerlen was het centrum van de mijnindustrie. Alle hoofdkantoren van de mijnen in Zuid-Limburg vonden er onderdak. Je kan niet zeggen dat de ene mijngang van de Oranje Nassau I was, en de ander van de II (dat zijn namen van de mijnen), het hele gebied lag vol mijngangen. Er was sprake van een stad onder een stad, als het ware.
Is de mijnindustrie de oorzaak? Nee, zeggen de nog levende mijn-opzichters: de gangen zijn na sluiting van de mijnen volgepompt met water, en waar eerst steen zat, zit nu water, en dat houdt de boel op zijn plaats.
Ja, zeggen anderen, het water dat nu in de voormalige mijngangen zit, hoort daar niet, en er is een onnatuurlijke situatie ontstaan. De druk van het water zorgt ervoor dat de fundering van het winkel- en wooncomplex zijwaarts wordt weggedrukt, waardoor de bodem onder het complex nu letterlijk wordt weggeslagen.
Maar er is nog iets: de grond zelf stond al lang bekend als uiterst drassig. Voor er mijn-activiteiten konden worden ontplooid, moesten er de nodige liters grondwater worden weggepompt, en ook dat droeg bij aan de verstoring van het natuurlijk evenwicht.
Bedenk daarbij het volgende: elders in Europa is ook gebouwd op voormalige mijngronden.
Verder: Heerlen en omgeving is een knooppunt van aardbreuken. Imstenraderbreuk, Kunraderbreuk, Benzenraderbreuk zijn daar enkelen van.
Wie er een betere verklaring voor heeft, mag het zeggen, maar ik denk dat de huidige situatie een gevolg is van een zeer ongelukkige samenloop van omstandigheden.
Iemand hier die een plausibelere verklaring heeft?