Auteur Topic: Wat vraag jij je af?  (gelezen 3536468 keer)

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #20700 Gepost op: 19-08-2012, 18:31:17 »
Ik heb erop gegoogled, maar erg duidelijk is internet niet erover. Je moet maar raden hoe het zit: ik ga ervan uit, zoals ik heb het kunnen vinden, dat er zowel van de grote als van de kleine versie 2 exemplaren moeten bestaan.

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #20701 Gepost op: 19-08-2012, 20:41:45 »
Eentje voor de zeeuwse meisjes [en wellicht ook jongetjes] van dit forum [de eerste alinea is geleuter]:

Hoewel ik er zelf nooit heb gewoont is het redelijkerwijs te stellen dat ik genetisch half-Zeeuw ben.
Ongeveer alle takken die naar m'n vader leiden komen sinds jaar en dag uit Zeeland; terwijl alle voorouders van Moeders kan daar niets te zoeken hadden.
Dus 50% lijkt me schappelijk.

Enfin, dus toen ik zodoende met een lid der vaderlijke familie sprak over oud-hollands krachttermen [als 'snotverkaat'], kwam eveneens het volgende voorbeeld uit Walcheren: 'Pel pel pel'.

De schrijfwijze was onbekend, dus pijl; peil; pell; of andere mogelijkheden zijn ook mogelijk.

Is iets naar deze strekking bekend - en indien zo, in de wetenschap wat het betekent of waar het vandaan komt?
Lijkt me een geweldige uitdrukking om over te nemen - maar ja, dan is het toch praktisch om te weten in welke context je het moet gebruiken ;D
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Lukie4

• winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Als je alles geeft, verlies je niets
« Reactie #20702 Gepost op: 19-08-2012, 21:16:23 »
Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat het eigenlijk moet zijn: pel pel pel t'is vręęt.
En het betekent zoiets als "jonge jonge het is erg.
Het lijkt zijn oorsprong te vinden in Biggekerke/Westkapelle.

::zwaai::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Jann

• Forumlid
  • Derde plaats Dixit 2020
« Reactie #20703 Gepost op: 19-08-2012, 21:20:41 »
Hmm, ik dacht dat je voorvaders het van dit liedje hadden overgenomen.

Hier kan uw boodschap komen te staan. Geďnteresseerd? Neem dan snel contact op en bereik een miljoenenpubliek (5 cent per pm)

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #20704 Gepost op: 19-08-2012, 21:34:48 »
Sorry Lukie, maar ik denk inderdaad dat de oorsprong is in Bollywood.

Maar enorm bedankt! ::bravo:: Zo af en toe wordt internet toch nog overwonnen door collectief geheugen :D

En Biggekerke/Westkapelle klinkt inderdaad ook helemaal on-the-spot ::ok::
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Dolfie

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
« Reactie #20705 Gepost op: 19-08-2012, 22:08:13 »
@HDD Ik zal je binnenkort even iets laten zien waaruit blijkt dat het Pel Pel Pel uit het zeeuws komt. Het wordt zo uitgesproken, maar het wordt (of beter werd..) geschreven als bel bel bel.

Ik heb ooit, toen ik nog actief sporter was, een sporthanddoek gekregen waarop deze uitdrukking stond afgedrukt.
Ik zal binnenkort even zoeken in mijn kast, en een foto van die handdoek hier op het forum plaatsen.
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #20706 Gepost op: 19-08-2012, 22:41:21 »
 ::oink:: Geweldig!

Ik wist daarentegen niet dat de b en p ook [soms] in het Zeeuws werden omgewisseld! Leer elke dag weer :D

Offline trialk

• Forumlid
  • Do' n t destroy the object of your love trialkç 58
« Reactie #20707 Gepost op: 20-08-2012, 07:56:14 »
is iedereen zo áardig op dreef of is dat een spontane hittereactie, ? helaas er komt wat regen  :(
Je vindt er maar wat van.. en draait de wind morgen ?

Offline Ibung

• Forumlid
  • zurkeltrutte?.
« Reactie #20708 Gepost op: 20-08-2012, 12:48:11 »
Zal ik weer snel wennen aan het "gewone" leven na een relaxte vakantie zonder wekker?
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Dolfie

• Forumlid
  • aardig zijn kost niets!
« Reactie #20709 Gepost op: 20-08-2012, 15:45:38 »
::oink:: Geweldig!

Ik wist daarentegen niet dat de b en p ook [soms] in het Zeeuws werden omgewisseld! Leer elke dag weer :D

Hier is de beloofde foto HDD :)

Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline Jann

• Forumlid
  • Derde plaats Dixit 2020
« Reactie #20710 Gepost op: 20-08-2012, 17:57:25 »
De jongeren van tegenwoordig praten dus gewoon Oud-Zeeuws met hun 'wreed'.
Hier kan uw boodschap komen te staan. Geďnteresseerd? Neem dan snel contact op en bereik een miljoenenpubliek (5 cent per pm)

Offline MaikeMeisje

• Forumlid
  • met een hart van chocolade
« Reactie #20711 Gepost op: 20-08-2012, 18:35:47 »
De jongeren van tegenwoordig praten dus gewoon Oud-Zeeuws met hun 'wreed'.

::rofl:: ::rofl:: ::rofl::
Als een tomaat een vrucht is, is ketchup dan een smoothie?

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #20712 Gepost op: 20-08-2012, 19:25:29 »
Vind het ook wel wreed om die arme leeuw te verzuipen  ::ohno::

Maar wat tof dat je die hebt gevonden ::ok::

::cheerleader:: Bel bel 't is vreed! ::cheerleader::

Offline Pierre1830

• Forumlid
  • Leve het leven
« Reactie #20713 Gepost op: 22-08-2012, 10:41:26 »

http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/zeeuwsezanger/a-25848081/welkom/cd-bel-bel-t-is-toch-vreed-1996

Citaat
“Potverpielekes!”

’t Is een mooie golfdag. Vol goede moed ga je de baan in. Vandaag gaat het gebeuren: Dit keer die mooie score halen, die toch eigenlijk wel binnen de mogelijkheden ligt. Concentratie. Het gaat lekker. Sterker nog, het gaat heerlijk. Eindelijk speel je eens op het niveau waar je thuis hoort. Je bent tenslotte geweldig. Dat wist je zelf natuurlijk altijd al, maar straks zullen de anderen het ook eens kunnen zien. Ha, wat zullen ze op hun neus kijken als je straks nonchalant je score even laat vallen op “hole 19”.
Maar dan opeens gebeurt het. Je mist op een háár na de put! Maar kom op, niet getreurd! Je denkt: Op de volgende green zal me dat niet weer gebeuren. Daar aangekomen verstijven de spieren onder de druk van je voornemens. En dan? Weer mis!! Opeens komt de frustratie eruit en je roept:”………..!”
Wat roep je?
Uiteraard zijn wij keurige en beschaafde mensen, die weten hoe het hoort. Ik heb eens nagevraagd wat er op een mannendag zoal geroepen wordt. Maar jongens toch! Ik kan dit “potverpielekes” niet publiceren. Dit blad wordt naar veel clubs toegestuurd. Dan lezen ze overal dat onze Goese gentlemen toch wel erg “lullig” zijn!
De eerlijkheid gebiedt mij om te zeggen dat de gebezigde termen op een damesdag soms ook niet bepaald “lady-like” zijn. “TUT!”, hoor je dan op de green. Is het een ernstige misser, dan komt er een R bij, en bij een regelrechte blunder wordt bij uitzondering nog een ander rijmwoord gebruikt (zoals “PRUT!”). En dat zijn dan leuke vlotte meiden!
Zelf pleeg ik op slechte momenten de retorische vraag te stellen: “Is dit niet WAL-GE-LIJK?” Eén van m’n golfmaatjes vindt dit toch wat overdreven. Nou ja zeg, moet je háár dan eens horen! Telkens een hele riedel: ”TSJONGE, JONGE, JONGE, JONGE!” Als ze dat nog één keer roept, ga ik haar belagen met een Zeeuwse variant: “BČL, BČL, BČL, BČL,’T IS TOCH VRĘED ÉÉ?” (ABN: het is toch erg he?)
Kan iemand niet eens een keurig net woord bedenken, waarin je toch krachtig al je frustraties kwijt kan? Altijd handig, voor – nou ja – die enkele keer dat je “onder je niveau speelt”.

Hannie Verheij.
Goese  GC
Via CopyChain
« Laatst bewerkt op: 22-08-2012, 10:48:15 door Pierre1946 »
In den beginne was er niets, en dat is toen ook nog ontploft.

Offline Lukie4

• winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Als je alles geeft, verlies je niets
« Reactie #20714 Gepost op: 22-08-2012, 15:34:11 »
komt er een speciale melding als Niek met zijn vaders auto in oostelijke richting rijdt ?
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Pierre1830

• Forumlid
  • Leve het leven
« Reactie #20715 Gepost op: 22-08-2012, 16:20:41 »
Ik vraag me af of Lukie4 geen leuke vriendin heeft.
Hij beweert namelijk dat echte mannen niet met poppen spelen.
In den beginne was er niets, en dat is toen ook nog ontploft.

Offline -ELISE-

• Forumlid
« Reactie #20716 Gepost op: 22-08-2012, 22:31:56 »
Waarom is een fotoboek maken zo ontiegelijk veel werk?
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline grasisgroen

• Forumlid
« Reactie #20717 Gepost op: 22-08-2012, 23:17:37 »
Wel een leuk werkje toch, Elise?
...maar soms even niet :)

Offline -ELISE-

• Forumlid
« Reactie #20718 Gepost op: 23-08-2012, 11:35:35 »
Wel leuk inderdaad. Ik wordt er al handiger in dus t gaat ook al sneller. Ik kom weer helemaal in de vakantie mood. :D
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

anoniem 10311

• Gast
« Reactie #20719 Gepost op: 23-08-2012, 12:49:13 »
Of Pierre zich niet heel erg moet gaan verstoppen voor Dolfie?

Ik vraag me af of Lukie4 geen leuke vriendin heeft.
Hij beweert namelijk dat echte mannen niet met poppen spelen.