Eeeeeeven kijken.
Ja, dit wordt weereens een signature-lange post. Maar ach, als ik dan toch wat achtergrond weet, kan ik er net zo goed over schrijven
Qua democraten is het eenvoudig:
Hillary wint. Bernie heeft nooit echt een kans gehad, en als hij wel kandidaat zou worden [omdat clinton dood neervalt of een dergelijk borderline scenario], dan is hij waarschijnlijk te extreem om genoeg draagvlak te krijgen.
Hillary is ook niet [meer] onomstreden, maar hoort alsnog een stuk meer draagvlak te genereren dan Bernie.
Qua Republikeinen is het minder eenvoudig.
Het leek heel eenvoudig te worden, een half jaar geleden.
Jeb Bush had de steun van de Grand Old Party achter zich, en daarmee heel veel automatische aandacht, en vele tientallen miljoenen in kas om campagne te voeren. Daarnaast bezat hij de 2 grote eigenschappen voor een kandidaat: hij paste goed in het gedachtegoed van de gematigde GOP-leden zodat hij de partijstandpunten goed kon verwoorden; en hij was mede daardoor heel goed verkiesbaar: een goede kans om te winnen als hij kandidaat zou worden.
Ze hadden alleen op 1 ding niet gerekend bij de GOP: blijkbaar is men klaar met Bush. Dus 100 miljoen en enkele staten later, en Jeb is uit het spel.
Huidige topkanshebber
Trump niet. Hij had niet de GOP achter zich [maar tevens niet echt tegen zich omdat hij niet serieus werd genomen]. Daarnaast vertegenwoordigt hij NIET de standpunten van de GOP, hij is namelijk hyper-populistisch, maar verder een mix van overwegend conservatief met enkele liberale punten er in gemixt. Hij is vooral pragmatisch, en zal niet per se de belangen van de GOP vertegenwoordigen.
Daarnaast heeft hij een extreem hoog percentage kiezers, ook republikeinen, die hem expliciet NIET willen. Dus zijn verkiesbaarheid is tevens laag.
Waarom doet hij het zo goed? Het kandidatenveld was extreem groot, waarbij de onderlinge verschillen niet echt opvielen, en Trump als enige boven het maaiveld uit kwam. Daarnaast krijgt hij excessief veel media-aandacht, en weet hij die ook simpelweg heel slim te bespelen.
Zou daarentegen verwachten dat als hij kandidaat zou worden, dan Clinton inderdaad een heel goede kans heeft om te winnen. Want met 2 kandidaten zullen beide ongeveer even veel media-aandacht krijgen. En hoewel de kiezers misschien Trump als kandidaat kiezen, betwijfel ik of de GOP vervolgens hun resources aan hem ter beschikking willen zetten. Als in, het grondpersoneel, de organisatie, de types die flyeren. Daar doet hij namelijk so far heel weinig mee. En het zou me niet verbazen als de GOP gewoon het verlies neemt deze ronde.
Hebben we nog
Cruz. Extreem ambitieus, gaat over lijken, niemand vind hem aardig. Extreem conservatief, sterker dan Trump op veel gebieden, en tevens zwaar gelovig. Kiezers vinden hem ook niet specifiek aardig, en dat is niet zo handig. Daarnaast is het zeer onpraktisch voor hem, dat zijn achterban [zeer conservatieve christenen] vooral sterk zijn in staten waarbij, bij deze voorverkiezigen, de afgevaardigheden proportioneel worden verdeeld. Krijg je 25% van de stemmen, dan krijg je ongeveer 25% van de afgevaardigden. Hij is niet goed in staten met Winner takes all-afvaardiging. Dus zelfs met relatief veel stemmers [die hij niet heeft] lever het hem relatief weinig afgevaardigden op. Cruz scoort niet op het verdedigen van de GOP-belangen [veel te conservatief] en niet op verkiesbaarheid want niemand vind hem echt aardig.
Kasich is nooit echt een kanshebber geweest, en gaat naar verwachting voor het vice-president schap.
En ten slotten
Rubio. Gaf ik echt een goede kans, zegmaar een maand geleden. Is enigszins gematigd, zeer intelligent, goede spreker, kan bruggen bouwen. De verwachting was dus dat hij heel goed op verkiesbaarheid zou scoren, en redelijk mbt het GOP-belangen.
Alleen toen deed hij het nogal bagger in debatten, en stortte zijn verkiesbaarheid neer. Heb het de afgelopen paar weken niet bijgehouden, maar Super Tuesday was weer vrij slecht voor hem.
--
Dus misschien dat Rubio nog een comeback maakt. Weet niet precies waarom hij ingestort blijft, dus tevens niet precies of hij nog kans op een comeback heeft.
Cruz geef ik geen kans. Dus hoogstwaarschijnlijk Trump.
En Hillary vs Trump denk ik dat Hillary als minste-kwaad uit de bus gaat komen, en doordat ik denk dat Trump het moeilijk gaat krijgen doordat media minder gaat tellen en grondwerk meer.