Auteur Topic: Wat vraag jij je af?  (gelezen 3531952 keer)

Offline Jann

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Derde plaats Dixit 2020
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #18520 Gepost op: 12-11-2011, 23:40:04 »
Bij 0.14 zegt hij 'Je kan weten dat ik je man ... '
Misschien moet op die stippeltjes 'heb vermoord' staan.
« Laatst bewerkt op: 12-11-2011, 23:41:50 door Jann »
Hier kan uw boodschap komen te staan. Geïnteresseerd? Neem dan snel contact op en bereik een miljoenenpubliek (5 cent per pm)

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #18521 Gepost op: 12-11-2011, 23:43:55 »
Ben maar wat blij dat het forum-spel geen 'Ik hou van Frankrijk' is - met Jann in het andere team zou dat kansloos zijn  ::ohno::

OT: Ik vraag me af  ::hypocriet:: of ik dat ook ooit heb kunnen verstaan.. vast niet.  :P
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline MollenvangR

• Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
« Reactie #18522 Gepost op: 12-11-2011, 23:48:45 »
Bij 0.14 zegt hij 'Je kan weten dat ik je man ... '
Misschien moet op die stippeltjes 'heb vermoord' staan.
Klopt,hij zegt tuer en dat betekent vermoorden, dus idd: je kan weten dat ik je man heb vermoord

En HDD wie weet stop ik er wel een nederlandse vraag met een frans tintje in ;)

Offline Jann

• Forumlid
  • Derde plaats Dixit 2020
« Reactie #18523 Gepost op: 12-11-2011, 23:51:27 »
Klopt,hij zegt tuer en dat betekent vermoorden, dus idd: je kan weten dat ik je man heb vermoord

Ah  ::ok:: Samen komen we er wel uit  ::tandpastasmiley::
Hier kan uw boodschap komen te staan. Geïnteresseerd? Neem dan snel contact op en bereik een miljoenenpubliek (5 cent per pm)

Offline MollenvangR

• Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
« Reactie #18524 Gepost op: 12-11-2011, 23:52:25 »
Ah  ::ok:: Samen komen we er wel uit  ::tandpastasmiley::
Idd :D hij zegt ook parce que la verite ne pas pres.. omdat de waarheid niet dichtbij is (dat was het stukje waar ik eerst moeite mee had)
Edit: ik zie dat Jann dat al had uitgevogeld op de vorige pagina :)

Hij pakt haar en zegt: sa effort est effectué? (is je poging geslaagd?)
en dan vraagt hij wie het is die leeft, zij heeft dus denk ik onderzoek moeten doen voor hem naar een bepaalde zaak. Maar van haar antwoord versta ik alleen .... ami(e) (vriend)(in) Ik vraag me af wat ze daar zegt op 0:12

Samengevat:
Zij heeft denk ik na het uitzoeken van dingen voor hem iets ontdekt, en hij is de enige met wie ze het erover mag hebben, en als ze dat niet doet kan ze de volgende zijn die eraan gaat denk ik zoals Vieffan zegt :P
« Laatst bewerkt op: 13-11-2011, 00:05:39 door mollenvanger21 »

Offline Vieffan

• Forumlid
« Reactie #18525 Gepost op: 13-11-2011, 10:23:27 »
Hartstikke leuk dat iedereen zo mee gaat denken :).

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #18526 Gepost op: 13-11-2011, 10:33:00 »
Lijkt wel een aflevering uit Flikken-Gent, misschien is er een originele aflevering online te vinden. Maar het is er dan een uit de begintijd van de serie. Hoewel, als dit Andrea Croonenberghs is, dan kan het ook een van de voorlopers van Flikken-Gent zijn. Dus (veel) verder kom je niet met deze suggestie.

Offline koekoe

• Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
« Reactie #18527 Gepost op: 13-11-2011, 10:59:12 »
Lijkt wel een aflevering uit Flikken-Gent, misschien is er een originele aflevering online te vinden. Maar het is er dan een uit de begintijd van de serie. Hoewel, als dit Andrea Croonenberghs is, dan kan het ook een van de voorlopers van Flikken-Gent zijn. Dus (veel) verder kom je niet met deze suggestie.
Over Flikken(Maastricht dan) gesproken.....Geen Bodejos vanavond  ::ohno::
Vorige week toonde men dus het voorfilmpje met André Rieu,blijkt er nu vanavond op één een of andere natuurdocumentaire te zijn ipv Flikken Maastricht  ??? ???
Volgende week dan misschien?

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #18528 Gepost op: 13-11-2011, 11:49:46 »
Waarom verdiepen mensen zich niet eerst in de achtergrond van iets?

Het was een randberichtje bij de intocht van Sinterklaas, gisteren in Dordrecht.

''4 arrestaties verricht''.

Enkele personen werden opgepakt bij de intocht, omdat ze t-shirts droegen met teksten als ''Zwarte Piet is racisme'', of iets dergelijks.

Kijk, demonstreren mag van mij, maar doe het dan wel met kennis van zaken, met de juiste achtergrond.

Deze figuren hebben zich duidelijk niet verdiept in de historie van het feest. Hadden ze dat wel gedaan, dan hadden ze geweten dat het zwart in het gezicht van Zwarte Piet niet afkomstig was van de huidskleur van de knecht van onze overjarige kindervriend, maar dat dit zwart zijn oorsprong vindt in de schoorstenen waardoor Zwarte Piet volgens de overlevering naar beneden klimt om zijn werk te doen.

Domme mensen: wanneer je wil demonstreren, verdiep je eerst eens in de achtergrond. Volgens mij was het ze alleen maar te doen om die paar seconden dat ze in beeld waren.

« Laatst bewerkt op: 13-11-2011, 11:53:11 door Bodejos »

Offline Lukie4

• winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Als je alles geeft, verlies je niets
« Reactie #18529 Gepost op: 13-11-2011, 11:59:00 »
Ga ik deze discussie aan ?  (btw ben erg voor Sint en zwarte pieten)
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #18530 Gepost op: 13-11-2011, 12:05:35 »
Je hoeft geen discussie aan te gaan. Het gaat me meer om de dommigheid van mensen om zomaar op een uiterlijk kenmerk af te gaan dat in wezen geen uiterlijk (ras-)kenmerk is.

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #18531 Gepost op: 13-11-2011, 12:07:49 »
Ga ik deze discussie aan ?  (btw ben erg voor Sint en zwarte pieten)

Nee, want je bent tegenwoordig Gezag en dientengevolge hoor je globaal een modderfiguur te slaan in discussies - en standpunten en opinies te vermijden als waren ze besmettelijk.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Ibung

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
« Reactie #18532 Gepost op: 13-11-2011, 12:14:16 »
Zwart als roet, niet zwart van het roet. Nederland was vroeger bekend om de slavenhandel.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #18533 Gepost op: 13-11-2011, 12:16:35 »
Dan is er toch een punt van discussie. Maar zelfs dan: als de knecht oorspronkelijk een donkere huidskleur had, is er nog steeds geen sprake van discriminatie. Je moet op een gegeven moment tradities op hun juiste waarde schatten.

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #18534 Gepost op: 13-11-2011, 12:18:17 »
maar wat is er verder mis mee? Zwarte pieten hebben toch juist een goed imago, is toch juist niet beledigend voor 'mensen met een donkere huidskleur'. Ik bedoel ze lenig, geven pepernoten en brengen kadootjes rond :P. Een beter imago kan je niet hebben :P
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Lukie4

• winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
« Reactie #18535 Gepost op: 13-11-2011, 12:19:12 »
Nee, want je bent tegenwoordig Gezag en dientengevolge hoor je globaal een modderfiguur te slaan in discussies - en standpunten en opinies te vermijden als waren ze besmettelijk.
::rofl::
Zwart als roet, niet zwart van het roet. Nederland was vroeger bekend om de slavenhandel.
dank u mijn punt ::ok::

OT: hoe komt ibung zo slim ::oink::

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #18536 Gepost op: 13-11-2011, 12:29:36 »
Mijn stelling in deze is, dat het niet geheel duidelijk is waar de zwart gekleurde helper van Sinterklaas zijn ''kleur'' aan te danken heeft. Het schoorsteenroet vind ik zelf wel een acceptabele verklaring, maar het blijkt verder te gaan. Daaraan gekoppeld is mijn stelling dat de gezichtskleur simpelweg niets met racisme, maar met traditie te maken heeft.

Ibung is weliswaar zelf niet afkomstig uit het Oosten, maar Lukie kent wellicht de uitdrukking ''alle wijsheid komt uit het oosten'' (vrij, naar ''de wijzen komen uit het oosten''.

Maar welk Oosten wordt ermee bedoeld, hieruit ontstaat weer een nieuwe discussie?

Offline Lukie4

• winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
« Reactie #18537 Gepost op: 13-11-2011, 12:36:07 »
Vermoedelijk deed Zwarte Piet aan het begin van de 19e eeuw zijn intrede in de folklore van de Lage Landen. Voor die tijd opereerde Sinterklaas alleen, of werd hij begeleid door de duivel. Tussen een duivel en een Moor bestond in het bewustzijn van toenmalige Europeanen weinig verschil. Oorspronkelijk was er slechts één Zwarte Piet.

Naarmate de traditie dat de Sint afkomstig zou zijn uit het voormalige Morenland Spanje, populairder werd, evolueerde de knecht van de goedheiligman tot een Moor. Een andere verklaring kan zijn dat Algerijnse en Turkse kapers onze kusten afstruinden op zoek naar "christenen" om als slaven te verkopen. Daadwerkelijk werden ook veel kinderen ontvoerd van kustplaatsen en eilanden. Zwarte Piet is dan geen knecht, maar staat verder af van Sinterklaas. Wie zoet is krijgt lekkers, maar wie niet oppast wordt door de Moren meegenomen. Het past in de traditie van goed en kwaad, en de gewoonte van Sinterklaas om met een boot te komen.

Tot ver in de tweede helft van de 20e eeuw was Piet, in lijn met ingesleten koloniale tradities, een niet zo slimme helper die zich van een brabbeltaaltje bediende. Toen immigratie vanuit de voormalige koloniën ervoor zorgde dat Europeanen beter vertrouwd raakten met Afrikanen, ontwikkelde Piet zich tot een respectabele assistent van de vaak verstrooide Sinterklaas.

bron wikipedia

Dus meerdere verklaringen, maar één ding is duidelijk. Zwarte piet was het slechte. Dat is waar deze mensen ook tegen ageren. Het was dus zeker racisme.

Dat is het nu zeker niet meer, maar het kan zijn dat mensen zich daarover verongelijkt voelen en moeten ze dus het recht hebben om er tegen te protesteren. Dat ik het hardgrondig met ze oneens ben en dat ze dat niet midden tussen kinderen moeten doen spreekt denk ik voor zich.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #18538 Gepost op: 13-11-2011, 12:44:49 »
Ik heb me ook gebaseerd op Wikipedia, om de oorsprong hiervan te achterhalen, en daarbij kwam ik ook tot de conclusie dat er geen eenduidig antwoord te geven is op de vraag waar ''Zwarte Piet'' voor staat.

Mijn verklaring (schoorsteen) is dus ook niet eenduidig verdedigbaar. So be it. Staat tegenover dat het punt dat de demonstranten menen te hebben, dat ook niet is, en dan ben ik het volmondig met Lukie eens: blijf weg bij de intocht, en al zeker als je eerder op de dag al een waarschuwing van de politie hebt gehad.

Het was het negeren (vreemde uitdrukking in dit verband) van deze waarschuwing, die ervoor zorgde dat men tot arrestatie overging. Ze hadden dus eerst een kans gekregen om weg te blijven, maar die kans hebben ze niet benut. Dan moet je het gevolg (je wordt gearesteerd) ook accepteren.

Offline Ibung

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
« Reactie #18539 Gepost op: 13-11-2011, 12:51:49 »
Weet men trouwens dat het heel gewoon was om wereldwijd slaven te houden? Ook west-europeanen viel dit lot ten deel, bv. In het midden-oosten. En is het bekend dat er nu nog slavehandel bestaat?
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw