Er is natuurlijk een verschil tussen posten en schrijven. Zeker bij posten vind ik leesbaarheid en.. vloeiendheid belangrijk. Zinnen behoren logisch in elkaar over te gaan en het tempo te dicteren. Ben daarom van mening dat spreektaal en zin-snedes daaruit prima kunnen worden gebruikt. 'Schrijf zoals je spreekt' in het kort
Officieele stukken zouden tevens een stuk leesbaarder worden indien de stijl iets losser zou zijn. Enkele van de eerste wetenschappelijke werken uit de Westerse wereld (newton en dergelijke) waren in die zin nog een stuk interessanter opgezet. Volgens mij was het ook Newton die zijn blijdschap beschreef toen het hem was gelukt met een zelfgemaakte prisma licht te breken. Sure het is niet wetenschappelijk, en inderdaad het andere uiterste - maar toch, maar toch..
Ik vind dat het wringt wanneer je een regel schrijft die je niet zelf zoudt gebruiken of kunnen uitspreken. Of, indien je personages gebruikt, die het personage niet realistischer wijze zou kunnen gebruiken. Immers, het dagelijks taalgebruik is zelden helder gestructureerd en heeft soms overbodige zinnen of herhalingen. Het feit dat je die weg kunt construeren wanneer je een column schrijft betekent m.i. nog niet dat die daarmee beter wordt. Al was het maar omdat het uitermate leerzaam kan zijn te zien waar de schrijver wijfelt of aanvankelijk de fout in gaat.
Maar goed - ik ga weereens hopeloos off-topic. Daarom:
OT: Waarom kan je bij adobe reader alleen klokslag draaien? Het is handig als een tabel gedraaid is.. maar daarna moet je 3x draaien alvorens de rest van de tekst te kunnen lezen