Ik gaf het al aan bij het Irritant-topic: ik vraag me af of het eigenlijk wel kan, wat die vioolspelende beroemdheid uit Maastricht nu doet.
Ik bedoel: PostNl heeft de mogelijkheid om aangetekende stukken te sturen, en daar moet de ontvanger dan voor tekenen. Maar andersom, dat de bezorger moet tekenen voor het betreden van ''Prive-terrein''? Ik werk dus niet voor PostNL, maar dat maakt in beginsel geen verschil.
't is niet mijn vakgebied (dus enige slagen om de arm) - maar ik neem aan dat het mag ja:
Wanneer iets privé terrein is, en geen openbare weg [zodat vrije doorgang mogelijk moet zijn], dan kan je bijvoorbeeld zo'n bordje plaatsen met artikel 461, verboden voor onbevoegden etc etc. Vervolgens mag dan ook [bijna?] niemand op dat terrein komen zonder uitdrukkelijke permissie. Dat kan mondeling, maar ik denk dat de eigenaar tot op zekere hoogte hierbij in z'n recht staat dit schriftelijk te doen.
Postbodes zijn ook gewone burgers en hebben dus geen extra rechten. Vaak heb je in zulke situaties een brievenbus bij het hek - maar anders moet je inderdaad aanbellen.
Wellicht hebben ambtenaren [bv belasting] in sommige gevallen extra bevoegdheden, en volgens mij is de rechtbank ook verplicht om gedaagden desnoods via omwegen te informeren dat mensen worden gedaagd. Jaar geleden of iets dergelijks een spoorloos iemand via facebook gedaagd - werd dacht ik wettelijk bevonden. En hulpdiensten [politie, brandweer, ambulance ed] zullen ook extra bevoegdheden hebben.
Maar buiten zulke overheidsdiensten.. Zelfs als de Post volledig in staatshanden zou komen, denk ik niet dat postbodes dan extra bevoegdheden zouden hebben.