Geluidsoverlast is betrekkelijk.
Het is namelijk een klacht-delict, dat staat los van het bewonersreglement.
Wanneer iemand om middernacht de radio of geluidsinstallatie zo hard heeft aantaan, dat de hele flat er wakker van wordt, maar niemand doet vervolgens iets, dan komt de politie ook niet om orde op zaken te stellen.
Daarentegen mag ik er dus wel iets van zeggen als die geluids-explosie midden op de dag plaatsvindt. Ik HOEF niet te klagen, maar het MAG. En dan is dat weldegelijk strafbaar. Of het de verstandhouding met de buren ten goede komt, is een tweede.
Maar over klussen op zondag: daar kunnen inderdaad afspraken over zijn.
Wat ik dan wel overdreven vind, en die regel is dan ook al jaren geleden geschrapt: toen ik hier in de flat kwam wonen, mocht er op zondag geen wasgoed aan de lijn hangen.
Veel oudere bewoners hielden zich aan het traditionele ''maandag-wasdag-principe''. Nu maakt hangend wasgoed geen geluid, maar mensen die naar de kerk gingen, stoorden zich daar kennelijk aan.
De regel is afgeschaft toen er meerdere keren bewaar werd gemaakt tegen langslopende mensen die naar boven keken. Klinkt vreemd, maar de woningstichting heeft aan belangenafweging gedaan, en geconcludeerd dat die wasgoedregeling niet meer van deze tijd was.
Korte tijd later kreeg ik een wasdroger........
Om op het bewonersreglement terug te komen: mensen leggen de regels daarin graag in hun eigen voordeel uit, of lezen wat ze erin willen lezen, en niet wat er expliciet staat.